Søtsug

Godteri etter trening

Kan du unne deg litt snadder? Eller ødelegger det dagens treningsøkt?

USUNN ETTER TRENING? Det er ikke sikkert du trenger å ha så dårlig samvittighet!
USUNN ETTER TRENING? Det er ikke sikkert du trenger å ha så dårlig samvittighet! Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
La oss si du har trent en god kondisjons- eller styrkeøkt om morgenen. Dagen går og du spiser din vanlige lunsj og en sunn middag. Men så kommer kvelden, og søtsuget sniker seg innpå.

Bare sekunder senere står kjøkkenskuffen på vidt gap, og vips har du spist noen biter sjokolade eller annet snop. Du får et lite boost av endorfiner, men det tar ikke lang tid før den dårlige samvittigheten overkjører disse lykkehormonene.

Er hele treningsøkten du gjorde tidligere på dagen nå gjort for gjeves? Vil det for eksempel hemme muskelveksten?

LES OGSÅ: Og godteri før trening da? Vil du yte mer eller mindre?

Gode nyheter

La oss ta de gode nyhetene med en gang: Inntak av sjokolade eller annen usunn mat vil ikke ødelegge eller hemme muskelveksten så lenge du har et bra inntak av mat tidligere på dagen, samt et godt restitusjonsmåltid.

Det skriver Ina Garthe, treningsekspert i KK.no, i et nettmøte, til en KK.no leser.

– Så lenge kroppen får det den skal av næringsstoffer, er det ikke noe i veien med å spise usunt, legger hun til, og minner om den store utfordringer om at man bytter ut sunne måltider med usunne.

Det vil gå utover mange ting, blant annet muskelvekst.

LES OGSÅ: Så ofte må du trene for å se resultater

Snu på det

Neste gang du starter dagen med en sunn treningsøkt, og er i ferd med å avslutte dagen med å gjøre et raid i godteskuffen, prøv heller å snu på det:

En studie viser nemlig at fysisk aktivitet reduserer småspising av godterier.

Studien ble gjort på 78 personer som var glade i sjokolade. De ble delt i ulike grupper. To grupper gikk på en tredemølle i 15 minutter og måtte deretter løse en oppgave. Noen fikk en enkel oppgave, mens andre fikk en vanskeligere oppgave. To andre grupper skulle løse de samme oppgavene, men de måtte hvile før de skulle gå i gang med oppgavene.

Alle testpersonene hadde en bolle sjokolade ved siden av seg da de løste oppgavene sine.

Og resultatene var merkbare: De som hadde trent først spiste bare halvparten så mye sjokolade som de andre, bare 15 gram til sammenlikning med 28 gram. Studien ble publisert tidligere i år i tidsskriftet Appetite.

En rute av en 200 grams sjokoladeplate veier 8,33 gram, så de som trente spiste under to ruter sjokolade.

LES OGSÅ: Slik motstår du fristelsene


Dropp alkoholen


Det som ikke imidlertid ikke er gunstig er alkohol. For en mosjonist spiller det trolig ikke så mye rolle med et glass vin til maten, og dette kan nok kombineres med mye trening, men pass på at fylla ikke kommer i veien. Da vil det virke prestasjonsfremmende.

Det er jo tross alt en grunn til at Bjørgen og Northug og holder seg langt unna alkohol!

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer