MAKS ÉN UKE: Grønnsaker er ferskvare, og bør ikke ligge særlig mye lenger enn én uke i kjøleskapet før du bruker dem.  Foto: Getty Images/iStockphoto
MAKS ÉN UKE: Grønnsaker er ferskvare, og bør ikke ligge særlig mye lenger enn én uke i kjøleskapet før du bruker dem. Foto: Getty Images/iStockphoto Vis mer

Grønnsaker

Gørnnsaker kan oppbevares én uke i kjøleskapet

Men frukt og grønt er ferskvare, og bør derfor brukes så fort som mulig.

Du har helt garantert lagt merke til at salaten blir brun og at agurken vassen dersom de blir liggende for lenge i kjøleskapet.

Og selv om aldringsprosessen ikke synes like godt på alt av frukt og grønt (løken, for eksempel, kan jo ligge der helt til den begynner å gro «hår»), er det ikke slik at du kan ha de «på hold» i uendelig med tid før du tar dem i bruk.

LES OGSÅ: Slik holder grønnsakene seg lenger

BRUK DEM: Du har sikkert merket at paprikaen "skrumper" sammen etterhvert som dagene går... Foto: Thinkstock
BRUK DEM: Du har sikkert merket at paprikaen "skrumper" sammen etterhvert som dagene går... Foto: Thinkstock Vis mer
I VANNBAD: Vassen salat kan få nytt liv gjennom et lite vannbad. Prøv det før du kaster! Foto: Maksim Shebeko - Fotolia
I VANNBAD: Vassen salat kan få nytt liv gjennom et lite vannbad. Prøv det før du kaster! Foto: Maksim Shebeko - Fotolia Vis mer

Én uke er greit

I likhet med de fleste andre matvarer, har også frukt og grønnsaker en «holdbarhetsdato». Frukt og grønt regnes nemlig som ferskvare og bør derfor spises så fort som mulig.





- Det finnes ingen bestemt grense for hvor lenge du kan ha for eksempel grønnsaker i kjøleskapet, forklarer Jacob Juel Christensen, som er klinisk ernæringsfysiolog og jobber ved Universitetet i Oslo, til KK.no:

- Innholdet av næringsstoffer i vegetabilske matvarer avhenger av mange ulike ting, som sort/slag, dyrkningsforhold, modenhetsgrad ved høsting og lignende. Det som imidlertid er sikkert, er at disse matvarene er ferskvare, så det aller meste du kjøper bør brukes i løpet av kort tid, for eksempel en uke.

Ifølge Juel Christensen, som også er svarlege på Lommelegen.no, bør du altså ikke la grønnsakene ligge i kjøleskapet særlig mye lenger enn én uke.

For mange av oss vil imidlertid dette bety at vi ender opp med å kaste ganske mye av maten vi handler inn i starten av uken.

Du trenger likevel ikke hive maten, selv om salatbladene ser litt slappe ut. Som KK.no tidligere har skrevet, finnes det nemlig et enkelt røvertriks som kan gi grønnsakene en ny giv, og gjøre dem fullt brukbare i salaten eller grønnsakstilbehøret du skulle lage til middag.





LES OGSÅ: Slik modnes avocadoen raskere

Et vannbad er tingen

Grønnsaker består i hovedsak av vann. Under lagring vil noe av vannet fordampe (ja, selv om du lagrer i kjøleskap), og dermed mister grønnsakene spensten.

Før du gir dem opp, bør du prøve dette trikset:

Legg salatbladene, urtene, tomatene eller agurken i et iskaldt vannbad i 15-20 minutter.

Har du isbiter, så sleng dem oppi, for jo kaldere vannet er, jo bedre er det.

Er det snakk om faste grønnsaker som agurk, paprika, gulrøtter og lignende kan du godt dele dem i biter først, for da trekkes fuktigheten enda lettere tilbake i grønnsakene.

Ta dem så ut av vannbadet, og tørk dem godt. Vips, så slipper du å handle nye grønnsaker, likevel.

Vet du forresten hvordan du skal holde salaten frisk og sprø lengst mulig? Du lærer det i denne artikkelen.

LES OGSÅ: Ikke oppbevar agurken i kjøleskapet

JODA, DENNE KAN KASTES: Det er ingen grunn til å spare på alt altså...denne gulroten kan med fordel kastes!
JODA, DENNE KAN KASTES: Det er ingen grunn til å spare på alt altså...denne gulroten kan med fordel kastes! Vis mer
SÅRBAR: Salaten blir spesielt raskt slapp og vissen. Frisk den opp med isvann. Foto: PantherMedia
SÅRBAR: Salaten blir spesielt raskt slapp og vissen. Frisk den opp med isvann. Foto: PantherMedia Vis mer

Blancher grønnsakene først

Dersom handleturen gikk litt over stokk og stein, og du endte opp med å kjøpe altfor mye friske grønnsaker, så kan det å fryse dem ned også være en god løsning.





Som KK.no tidligere har skrevet, bør du imidlertid blanchere/forvelle råvarene før du fryser dem ned. Dette vil rett og slett si at du har kokende vann over grønnsakene for en kort periode, før du heller vekk vannet.

Ved å blanchere grønnsakene beholder du smak og farge, fordi du reduserer enzymene som bryter ned råvarene før nedfrysning.

Dette hjelper gjør også at maten beholder alle de sunne næringsstoffene.

Slik gjør du det:
  • Kok opp vann i en kjele
  • Legg grønnsakene i vannet når det har kokt opp og dekk til med lokk
  • Gi dem et raskt oppkok – maks tre minutter
  • Ta grønnsakene ut av vannet og legg dem i en skål med isvann (forhindrer gjennomkoking)
  • La de ligge i isvannet i 8-11 minutter
  • Ta grønnsakene ut av vannet og fordel dem i fryseposer
  • Legg dem i fryseren

    LES OGSÅ: Grønnsaker alene er ikke nok




    Kjøleskap eller ikke?

    Har du kontroll på hvilke typer frukt og grønnsaker som skal ligge i kjøleskapet, og hvilke som bør oppbevares på kjøkkenbenken? De aller fleste grønnsaker bør oppbevares i kjøleskapet, men det finnes unntak.

    Her er en oversikt over grønnsaker som bør oppbevares i romtemperatur:
  • Avocado (som strengt tatt er en frukt, da)
  • Tomat
  • Agurk
  • Artisjokk
  • Fersk ingefær
  • Aubergine
  • Squash

    Kan du forresten trikset som gjør det enklere å skrelle ingefærroten?

    Tilberedning av grønnsaker

    Det er ikke bare måten du oppbevarer grønnsakene på, som har noe å si for smak og næringsinnhold. Også riktig tilberedning er viktig.

    KK.no har tidligere kommet med følgende tips:

    1. Spis dem rå

    En av de beste måtene og tilberede grønnsakene på, er å ikke tilberede dem i det hele tatt.

    Noen vegrer seg for å spise grønnsaker på grunn av konsistensen eller smaken etter de er kokt, kanskje dette kan gjøre trikset?

    Mange grønnsaker kan med fordel spises rå siden enzymene, vitaminene og fotokjemikalier holder seg intakt.

    Det finnes imidlertid også grønnsaker som gir mer næringsstoffer ved tilberedning. For eksempel er det mye lettere for kroppen å ta opp betakaroten i gulrot etter at den er kokt.

    LES OGSÅ: Slik får du mest ut av fiskemåltidet

    2. Damp dem

    Under definisjonenen av dampkoking i det Store norske leksikon heter det at dampkoking har en fordel ved tilberedning av mat fordi maten taper mindre av salter, smaksstoffer og vitaminer enn ved vanlig koking.

    Dette kommer av at grønnsakene mister mindre vann ved damping. Desto mer vann du kan holde inni grønnsakene, jo bedre er det for næringsstoffene, og ved damping tilsetter du faktisk fuktighet.

    Dampkok grønnsakene i lite vann i kort tid. Og server grønnsakene så raskt som mulig etter tillaging.

    LES OGSÅ: Så mye kalsium trenger kroppen din

    3. Wok grønnsakene

    Dette er både enkelt, raskt og godt, og en veldig sunn måte å tilberede grønnsakene på. Sørg for at pannen er ordentlig varmet opp på forhånd og sleng alt du måtte ønske av grønnsaker i pannen.

    Du bør imidlertid passe på at du ikke lar de ligge så lenge at de blir helt myke. Da har de mistet mye av næringsstoffene sine.

    Wok grønnsakene sammen med for eksempel fisk eller kylling og ris. Det er ofte en av rettene som blir servert hjemme hos vår kostholdsekspert Ina Garthe.

    LES OGSÅ: Så varm bør middagen være

  • Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

    Saker spesielt utvalgt for deg: