Grapefrukt

Grapefrukt er den perfekte sommerfrukten

Sitrusfrukten gjør at du forbrenner mer, får i deg C-vitaminer og holder deg frisk.

SAFTIG, BITTER OG GOD: Den røde grapefrukten er den mest gunstige, proppfull av C-vitaminer og sunne næringsstoffer som holder deg frisk.
SAFTIG, BITTER OG GOD: Den røde grapefrukten er den mest gunstige, proppfull av C-vitaminer og sunne næringsstoffer som holder deg frisk. Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Det er ikke så ofte at du ser noen gumle på en grapefrukt, antakeligvis på grunn av den bitre smaken. Men du har all grunn til å inkludere litt grapefrukt i det daglige kostholdet ditt, for det er virkelig den perfekte sommerfrukten!

Skal du først spise en grapefrukt bør du helst velge den røde grapefrukten, da den er den mest gunstig for alle, skal vi tro The World's Healthiest Foods.

Fordelen med å spise de røde og rosa variantene er at de er mye søtere i smaken, så du slipper å tilsette sukker.

LES OGSÅ: Grapefrukten er «tilbake»

Gir høyere forbrenning

En halv grapefrukt inneholder 39 kalorier og nærmere 90 prosent vann, som er bra for fordøyelsessystemet ditt. Frukten har dessuten et høyt innhold av fettforbrennede enzymer, som gjør at du forbrenner mer - noe som er ekstra positiv i disse bikinitider, altså.

KK.no har tidligere skrevet at personer som drikker et glass grapefruktjuice før måltidet går ned 1,5 kilo i løpet av tre måneder, helt uten å gjøre andre endringer i kostholdet. Dette skyldes at grapefrukt inneholder veldig få kalorier. Den er dessuten en næringsrik frukt som reduserer sultfølelsen og senker insulinnivået. Den velkjente grapefruktkuren fra 1980-tallet var kanskje ikke helt på jordet likevel?

Grapefrukten inneholder mye C-vitaminer, nærmere bestemt 78 prosent av den anbefalte dosen, og er en god kilde til fiber. Enkelte studier har også vist at grapefrukt kan være en god kilde til stoffer som kan senke det dårlige kolesterolet i kroppen.

Mat som er rik på C-vitaminer styrker immunforsvaret og reduserer risikoen for å bli rammet av hjertesykdom, kreft og slag.

LES OGSÅ: 30 matvarer nesten uten kalorier

Flere fordeler

Forskere har sett nærmere på fordelene med frukten og fire av fem kvinner som spiste en grapefrukt om dagen kunne forteller at konsentrasjonen deres ble bedre.

I tillegg kunne to av tre kvinner fortelle at energinivåene deres økte, 81 prosent sa at håret deres ble finere og 58,5 prosent mente at de gikk ned i vekt.

LES OGSÅ: Ikke utsett deg selv for disse diettene

Disse bør være forsiktige med grapefrukt

Men selv om det er massevis av fordeler med å spise grapefrukt, er det noen som bør være forsiktige.

Dett er de som tar reseptbelagte medisiner, spesielt statiner - legemidler som benyttes for å redusere blodets innhold av kolesterol, bør henvende seg til legen før de spiser grapefrukt, ifølge livestrong.com (ekstern lenke).

Også kvinner som går på p-pillen bør være forsiktige.

– Dette er uvanlig, men grapefrukt kan øke risikoen for å få blodpropp dersom pasienten går på p-piller og samtidig er genetisk predisponert for å bli rammet, har Dr Trevor Baglin ved Addenbrookes NHS Trust i Cambridge uttalt til Telegraph.

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vil du logge inn før du fortsetter?

Det koster ingenting, men det hjelper oss med å tilby deg en bedre leseropplevelse.

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer