GRAVID: Når du er gravid er det spesielt viktigere at du spiser sunt og variert.  Foto: Shutterstock / Tyler Olson
GRAVID: Når du er gravid er det spesielt viktigere at du spiser sunt og variert. Foto: Shutterstock / Tyler OlsonVis mer

Gravid

Gravid: Dette bør du spise

Det er spesielt tre næringsstoffer som er viktig under graviditeten.

KK.NO: Et sunt kosthold er riktignok viktig for oss alle, men når du er gravid er det kanskje desto viktigere at du spiser sunt og variert. 

Dette kan både minske risikoen for svangerskapsforgiftning og for tidlig fødsel, i tillegg til at det gir barnet ditt et godt utgangspunkt for å utvikle seg til et sterkt og friskt barn.

Ifølge Marianne Skreden, som er barnelege og forsker ved Universitetet i Agder, er det et stort ernæringsprosjekt å bære fram et barn.

– Det er først og fremst viktig at man har et normalt og variert kosthold, men så kan det jo være ganske forskjellig hva man anser som normalt, sier hun. 

Hovedsakelig bør man velge næringsrik mat, og siden mange kvinner kan slite med fordøyelsen under svangerskapet bør du gjerne spise mat med mye fiber.

– Det som kalles et vanlig nordisk kosthold, med våre tradisjonelle grønnsaker og mye fisk er et godt utgangspunkt. Velg mindre bearbeidet mat, og lag så mye som mulig fra bunnen av, anbefaler hun.

LES OGSÅ: Økologisk mat kan påvirke guttebabyer

Gravide bør få i seg melk, yoghurt og fisk

Et næringsstoff som Skreden mener er viktig at alle gravide får i seg nok av, er jod.

Dette er et mineral som er nødvendig for at skjoldbruskkjertelen skal fungere og er viktig for utviklingen av barnets hjerne.

DRIKK MELK: Jod er et stoff som man bør sørge for å få i seg under svangerskapet. Melk og yoghurt er de viktigste kildene til jod i norsk kosthold. Foto: Shutterstock / Ermolaev Alexander
DRIKK MELK: Jod er et stoff som man bør sørge for å få i seg under svangerskapet. Melk og yoghurt er de viktigste kildene til jod i norsk kosthold. Foto: Shutterstock / Ermolaev Alexander Vis mer

– Jod er et stoff som man bør sørge for å få i seg under svangerskapet, og finnes i matvarer som melk, yoghurt og fisk. 

– Stadig flere av oss drikker mindre melk i dag, og det ser man særlig blant unge kvinner, noe som kan føre til at man derfor ikke får i seg nok av dette mineralet, forteller hun.

Anne Lise Brantsæter, som er seniorforsker og klinisk ernæringsfysiolog ved Folkehelseinstituttet, påpeker at vi har få kilder til jod i kosten, så dersom du utelater eller har lavt inntak av melk og yoghurt er det ekstra viktig at du får i deg mye fisk, eller tar et kosttilskudd med jod.

– Melk har vært en del av det norske kostholdet i lange tider, og er den viktigste kilden til jod i norsk kosthold.

- Når det er sagt er det selvsagt noen som ikke tåler melk. De som utelater eller har lavt inntak av melk og yoghurt må være klar over at de går glipp av viktige næringsstoffer, som man da må få tilstrekkelig av gjennom andre kilder, sier hun. 

FISK: Alle gravide bør sørge for å ha fisk til middag to til tre ganger i uken. Foto: Shutterstock / Iakov Filimonov
FISK: Alle gravide bør sørge for å ha fisk til middag to til tre ganger i uken. Foto: Shutterstock / Iakov Filimonov Vis mer

Spis mye fisk - men ikke all fisk

Fisk er også en god kilde til jod, men det er vanskelig å få tilstrekkelig jod fra kun dette. Jod finnes først og fremst i hvit fisk som torsk og sei, og i produkter laget av disse fisketypene. 

– Gravide anbefales å spise fisk til middag to til tre ganger i uken, og fisk som pålegg flere ganger i uken. Halvparten av fisken bør være fet fisk, som sild, makrell, laks og ørret, forteller ernæringsfysiologen.

– Det meste av den fete fisken i butikkene er oppdrettsfisk, og mange er redd for miljøgifter i fisken. I dag er det svært lite miljøgifter i oppdrettsfisk, og det er viktig at man spiser nok fisk for å få tilstrekkelige mengder av de gode fettsyrene og vitamin D. Forskningen viser at det er det mange av oss som ikke gjør, legger hun til.

Ifølge Helsemydnighetenes kostholdsråd for gravide bør de derimot unngå å spise rakfisk, fiskelever og produkter av fiskelever, i tillegg til visse typer ferskvannsfisk og eksotiske fisk som sverdfisk og fersk tunfisk.

Folat er svært viktig under graviditeten

Gjennom et variert kosthold vil du kunne få i deg de fleste næringsstoffer som både du og barnet trenger. Noen næringsstoffer er det imidlertid vanskelig å få i seg tilstrekkelig av gjennom kosten og da vil kosttilskudd være nødvendig.

– Folat og vitamin D er det eneste næringsstoffene myndighetene ber alle gravide om å ta som tilskudd. Anbefalingen er å ta folat-tilskudd allerede før man blir gravid fordi det
er viktig for både hjernen og nervesystemet til fosteret allerede i de første ukene i 
svangerskapet,  sier Brantsæter

LES OGSÅ: Ostene gravide kan spise

KOSTTILSKUDD: Folat og vitamin D er det eneste næringsstoffene myndighetene ber alle gravide om å ta som tilskudd.  Foto: Shutterstock / Evgeny Atamanenko
KOSTTILSKUDD: Folat og vitamin D er det eneste næringsstoffene myndighetene ber alle gravide om å ta som tilskudd. Foto: Shutterstock / Evgeny Atamanenko Vis mer

Uten folat øker nemlig risikoen for ryggmarksbrokk hos barnet. Likevel viser forskningresultater fra den Norske mor- og barn undersøkelsen at det er mange som ikke tar folattilskudd, eller som kommer i gang for langt ut i svangerskapet.

Også Skreden påpeker at du bør starte å ta tilskudd av folat med en gang du planlegger å bli gravid. Har du mulighet til å forberede kroppen på et svangerskap vil du kunne komme bedre ut av det.

– Folat får du gjennom plantebasert kost, med matvarer som brokkoli, bønner, fullkornsprodukter og sitrusfrukter, men mange trenger nok også å begynne med tilskudd før graviditeten, sier barnelegen.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: