Lær deg den aller vanligste yogaøvelsen i instruksjonsvideoen nederst i saken. Foto: Panther Media
Lær deg den aller vanligste yogaøvelsen i instruksjonsvideoen nederst i saken. Foto: Panther Media
Yoga

Gravid? Her er den nye treningstrenden

Vibeke Klemetsen er ute med fersk bok om yoga for gravide.

Vår yogaekspert gjennom lengre tid, Vibeke Klemetsen, er nå ute med boken «Yoga for gravide» på Aschehoug forlag.

Les mer om Vibeke og se hva hun svarer leserne i sitt siste nettmøte.

- Hvorfor en yogabok rettet spesielt mot gravide?

- Det fantes jo nesten ingen norske yogabøker. Jeg klarte å spore opp en som var skrevet i 1984, ellers er det bare oversatt litteratur å få tak i.

Tyr til yoga ved graviditet

Klemetsen hadde erfart at mange kvinner søker til yoga når de blir gravide.

Hun var selv gravid under arbeidet med boken, og har brukt sine egne erfaringer i teksten. Hennes yogaform er Ashtanga. Det er en fysisk krevende yogastil, hvor pust, bevegelse og meditasjon forenes.

- Det er en skånsom form for trening, som også gir et pusterom i hverdagen. Treningen er ikke nødvendigvis hard, men den får opp blodsirkulasjonen. Det forhindrer hevelser og vannansamling i kroppen, som jo er vanlig under en graviditet. Du trenger ikke å kunne yoga fra før for å bruke boken.

Yoga er imidlertid en stadig mer utbredt treningsform i Norge, og det finnes en rekke varianter av yoga - noe for enhver. Du kan til og med styre sexlivet ditt med yoga.

Se Klemetsen prate om bokarbeidet sitt her:






Justerte øvelser

- Kan du trene yoga på vanlig måte når du er gravid, eller er det øvelser man bør unngå?

- Øvelsene er justert noe. For eksempel gjennomføres de med åpne bein og uten vanskelige vridninger. Man skal heller ikke hoppe. For øvrig er det meste som før. Boken kan brukes også etter at svangerskapet er over.

  • Yoga for ferskinger

  • Her er Vibeke Klemetsens tips til deg som er gravid og vil prøve yoga:
  • Yoga gjøres best på tom mage.
  • Ha på deg løse og behagelige klær som ikke strammer rundt magen og hemmer deg i øvelsene.
  • Når magen er blitt større skal du ikke presse på for å bøye lenger frem enn det som er behagelig.
  • Vær oppmerksom på smerter i bekkenet og kartlegg eventuelt hva som utløser dem. Hold deg unna disse øvelsene.
  • Vær varsom og la kroppen hvile mye de siste ukene før termin. Gjør gjerne bare puste-, meditasjons- og avslapningsøvelsene.

  • I videoen under vil Vibeke Klemetsen vise deg den første øvelsen i Ashtanga yoga, som kalles solhilsenen.

    Medeier og instruktør hos Puro Yoga, Pernille Bønkan Kvam, beskriver samtidig øvelsen nærmere, slik at du enkelt kan få den til hjemme.

    Du får se to utgaver av øvelsen, først den avanserte formen, deretter en enklere variant:


    [obj:media:7641]


    NB! Denne demonstrasjonen av øvelsen er ikke spesielt tilpasset gravide. Er du gravid og vil prøve den bør du derfor ta vanlige skritt bakover framfor å hoppe.

    Til forsiden