<strong>SPREK:</strong> TV-profil, modell og yogainstruktør Vibeke Klemetsen er for tiden gravid med sitt tredje barn. Det hindret imidlertid ikke den spreke 35-åringen i å delta i programmet "71 grader nord - Norges tøffeste kjendis".  Foto: Per Ervland
SPREK: TV-profil, modell og yogainstruktør Vibeke Klemetsen er for tiden gravid med sitt tredje barn. Det hindret imidlertid ikke den spreke 35-åringen i å delta i programmet "71 grader nord - Norges tøffeste kjendis". Foto: Per Ervland Vis mer

Vibeke Klemetsen

Gravid? Ikke tenk for mye på dette

Her er Vibeke Klemetsens beste trenings- og kostholdstips til vordende mødre.

Publisert
Sist oppdatert
TV-profil, modell og yogainstruktør Vibeke Klemetsen (35) er i disse dager gravid med sitt tredje barn.

Forrige gang 35-åringen gikk svanger (den gang med sønnen Liam, som nå er to år) skrev hun boken «Yoga for gravide», som snart skal lanseres på DVD.

Ikke syk når du er gravid

Klemetsen, som tirsdag holdt et lite foredrag om trening og graviditet under PR-byrået Polhems juniorvisning, tror det er svært mange kvinner der ute som er redd for å trene, særlig under sin første graviditet.

Ifølge TV-profilen er imidlertid yoga, som har fokus på pust og konsentrasjon, noe av det absolutt beste du kan gjøre – både under graviditeten og som forberedelse på tilværelsen etter at du har født.

- Det er så mange som tror at man ikke bør trene når man er gravid, men det er jo faktisk ikke slik at du er syk og bare bør bli liggende på sofaen, sier hun til KK.no:

- Yoga er veldig bra først og fremst på grunn av pusten. For damer i denne situasjonen, og spesielt for forberedelsene til en fødsel, er det viktig å lære seg å være i kontakt med pusten din. Dette fører igjen til at du får bedre kontakt med kroppen, noe som kan være til stort hjelp.

LES OGSÅ: Så fort kan du trene etter fødsel

Ikke farlig med fysisk aktivitet

Det vakte stor oppsikt da det tidligere i høst ble kjent at 35-åringen skulle delta på TVNorge-programmet «71 grader nord - Norges tøffeste kjendis» – med babymage.

Ifølge Vibeke sa hun imidlertid ja til å delta både fordi hun hadde lyst, og fordi hun ønsket å vise andre gravide kvinner at det ikke er «farlig» å være i fysisk aktivitet og få opp pulsen når du venter barn.

- Jeg har jo noen venninner som er gravide som sa «åh herregud, men du skal jo ikke ha høy puls» og sånne ting til meg da jeg sa at jeg skulle være med. Folk hører så utrolig mye forskjellig om trening og graviditet. Spør du en treningsekspert, for eksempel på Elixia, er jeg imidlertid helt sikker på at de vil si at det ikke er skadelig å øke pulsen litt, sier hun.

Hva slags treningstips ville du gitt andre gravide?

- Jeg driver jo egentlig kun med yoga, og har ikke så mye erfaring fra annen trening, bortsett fra «71 grader nord». Men jeg er sikker på at alt er bra, både løping, styrke, svømming og sykling, sier hun:

- Jeg sier jo ikke at alle skal trene yoga, men det er en veldig fin forberedelse til fødsel. I tillegg er det bra i forhold til det som venter deg etterpå, med barsel, lite søvn og situasjoner der du selv ikke kommer i første rekke. Da er det viktig å kunne ta seg fem minutter for å hvile, puste og slappe litt av.

Ifølge Klemetsen, som til vanlig trener yoga cirka seks dager i uka, har hun trappet bittelitt ned på den vanlige rutinen etter at hun ble gravid.

- Jeg prøver å ha min vanlige praksis, men har kortet det litt ned og droppet en del øvelser. Jeg trener sånn én til halvannen time, men har trappet litt ned, for jeg synes ikke det er nødvendig å trene hver dag når du er gravid, forklarer hun.

LES OGSÅ: Gravid? Ikke spis for to

Tenker ikke på babyvekten

De siste årene har det blitt langt større stort fokus på vekt og graviditet, og særlig blant kjendiskvinnene i Hollywood ser det nesten ut til å foregå en slags konkurranse om hvem som kan gå raskest mulig ned i vekt etter fødselen.

Ifølge Klemetsen, som selv gikk opp 18 kilo sist gang hun var gravid, prøver hun imidlertid ikke å la seg påvirke av alt presset og skriveriene.

- Jeg prøver å la kroppen forberede seg på det den skal gjøre. Den skal få «slippe litt» og det lot jeg den sist og, da la jeg på meg 18 kilo. Jeg tenker imidlertid at det er helt naturlig, kroppen skal få «plass», så får jeg heller trene meg inn igjen etterpå, sier hun:

- Jeg er ikke opptatt av å holde meg tynn under svangerskapet. Jeg synes rett og slett det strider imot den prosessen man går i. Jeg mener at kroppen skal få lov til å forandre seg når man er gravid. Du skal forberede den på det å føde og amme. Man må rett og slett bare «let go».

Hva slags kostholdstips vil du gi andre gravide?

- Jeg er sånn som spiser veldig normalt, selv om jeg er gravid. Jeg prøver jo å unngå de tingene man ikke skal spise og spiser mer grønnsaker og sunn mat. Under begge de siste svangerskapene mine har jeg imidlertid blitt skikkelig sugen på boller, brød og karbohydrater. Så det er ikke akkurat noe lavkarbo her i gården. Det tenker jeg at er greit, kroppen sier jo bare i fra hva den trenger, forteller hun.

Utenom hvetebaksten hun higer etter under graviditeten, er det smågodt og kaffe som er Klemetsens «must haves» i skapet på kjøkkenet.

- Jeg er ekstremt glad i smågodt, noe som ikke er så bra når man har en 12-åring i huset. Det blir jo liksom litt merkelig at mamma kan spise godteri hver dag, når hun bare får det på lørdager. Ellers er jeg veldig svak for kaffe. Jeg kunne godt trappet litt ned der altså, smiler hun.

For mer info om yoga og trening kan du også sjekke ut Vibekes hjemmeside (ekstern lenke), eller tidligere publiserte artikler på KK.no.

LES OGSÅ: Dette bør du spise når du er gravid

Noe du lurer på? Spør KK.no


Hvordan kan jeg gjøre de trange, nye skoene mine mer komfortable? Hvordan legger jeg sminke som varer hele dagen? Når er det best å trene - før eller etter middag?

Har du også et spørsmål om klær, sminke, kosthold eller trening? Send det til spor@kk.no, og vi vil finne det ut for deg.

LES OGSÅ: Dette gjør vi ofte feil under trening


Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer