Gravid

Gravide bør spise fet fisk

Særlig hvis du vil unngå fødselsdepresjon.

SPIS SUNT: Det er viktig å spise sunn og næringsrik mat under graviditeten. Studier viser også at gravide kvinner bør få i seg mer omega-3.  Foto: Getty Images/iStockphoto
SPIS SUNT: Det er viktig å spise sunn og næringsrik mat under graviditeten. Studier viser også at gravide kvinner bør få i seg mer omega-3. Foto: Getty Images/iStockphoto Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Å få en liten baby er ikke nødvendigvis bare fryd og gammen. For mange kvinner kan det ende med noe helt annet enn gledestårer og henrykkelse.

Hvert år vil mellom 3000 – 9000 barselkvinner i Norge være plaget med nedstemthet og depresjon, ifølge Folkehelseinstituttet.

Det er vanlig å dele denne typen depresjon, som for øvrig ikke skiller seg vesentlig fra andre typer depresjoner, i tre kategorier:

Barseltårer (mange mødre blir lett beveget og gråter lett etter en fødsel, men dette går som regel over etter to til tre døgn), barseldepresjon (denne kan variere i alvorlighetsgrad, fra lett til mer uttalt depresjon) og barselpsykose (store livshendelser som å føde et barn kan utløse en bipolar lidelse).

LES OGSÅ: Slik vet du om du er deprimert

Enkel endring i kosten

Når man ser på risikofaktorer hos deprimerte barselkvinner, er det et sett faktorer som ofte går igjen, som at kvinnen har hatt en depresjon tidligere i livet eller under svangerskapet, at hun har opplevd negative livshendelser som alvorlig sykdom eller død hos nærstående, økonomiske problemer eller konflikter i parforholdet.

Nå har imidlertid forskere kommet fram til at lave omega-3-nivåer også kan være blant årsakene til barseldepresjon.

- Litteraturen viser at det kan være en sammenheng mellom graviditet, omega-3 og en kjemisk reaksjon som sørger for at serotonin frigjøres i hjernen, sier Gabriel Shapiro ved University of Montreal, melder forskningsnettstedet AlphaGalileo.org (ekstern lenke).

Serotonin er et signalstoff i hjernen som skal spille en viktig rolle i regulering av humøret.

- Mange kvinner burde øke inntaket av omega-3 til anbefalte nivåer, fortsetter Shapiro.

LES OGSÅ: Lave vitamin D-nivåer kan også gjøre deg slapp og deprimert

Mindre omega-3 hos gravide

Den essensielle fettsyren omega-3 transporteres fra moren til fosteret, og senere til hennes diende barn. På grunn av dette kan omega-3 nivåene reduseres under et svangerskap, og forsette å ligge lavt i minst seks uker etter fødsel, skriver AlphaGalileo.

Og siden mange kvinner, på toppen av dette, ikke får i seg tilstrekkelig omega-3, kan det være nyttig å etablere strategier for å kartlegge inntak, og for å forhindre et lavt inntak, ifølge Shapiro, som minner om at det må mer forskning til for å avklare dette forholdet.

I Norge ser man også at det er en sammenheng mellom omega-3 og depresjon hos nybakte mødre.

- Underskudd på omega-3 i svangerskapet er en viktig årsak til barseldepresjon. Omega-3 demper depresjon og bedrer sinnsstemningen, står det på Fedon.no.

LES OGSÅ: Spis deg gladere

Optimale nivåer

Hvor mye omega-3 bør så gravide få i seg?

Myndighetene anbefaler at gravide får i seg 5 ml tran daglig, eller tilsvarende i trankapsler. 5 ml tilsvarer en barneskje.

Tran er rik på omega-3 fettsyrer, som også er nødvendig for optimal utvikling av hjerne-, nerve- og synfunksjon hos fosteret under graviditeten.

Funnene til Shapiro er publisert i tidsskriftet Canadian Journal of Psychiatry.

LES OGSÅ: Sardiner kan skjerpe hjernen din

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer