SPIS SUNT: Det er viktig å spise sunn og næringsrik mat under graviditeten. Studier viser også at gravide kvinner bør få i seg mer omega-3.  Foto: Getty Images/iStockphoto
SPIS SUNT: Det er viktig å spise sunn og næringsrik mat under graviditeten. Studier viser også at gravide kvinner bør få i seg mer omega-3. Foto: Getty Images/iStockphotoVis mer

Gravid

Gravide bør spise fet fisk

Særlig hvis du vil unngå fødselsdepresjon.

Å få en liten baby er ikke nødvendigvis bare fryd og gammen. For mange kvinner kan det ende med noe helt annet enn gledestårer og henrykkelse.

Hvert år vil mellom 3000 – 9000 barselkvinner i Norge være plaget med nedstemthet og depresjon, ifølge Folkehelseinstituttet.

Det er vanlig å dele denne typen depresjon, som for øvrig ikke skiller seg vesentlig fra andre typer depresjoner, i tre kategorier:

Barseltårer (mange mødre blir lett beveget og gråter lett etter en fødsel, men dette går som regel over etter to til tre døgn), barseldepresjon (denne kan variere i alvorlighetsgrad, fra lett til mer uttalt depresjon) og barselpsykose (store livshendelser som å føde et barn kan utløse en bipolar lidelse).

LES OGSÅ: Slik vet du om du er deprimert

Enkel endring i kosten

Når man ser på risikofaktorer hos deprimerte barselkvinner, er det et sett faktorer som ofte går igjen, som at kvinnen har hatt en depresjon tidligere i livet eller under svangerskapet, at hun har opplevd negative livshendelser som alvorlig sykdom eller død hos nærstående, økonomiske problemer eller konflikter i parforholdet.

Nå har imidlertid forskere kommet fram til at lave omega-3-nivåer også kan være blant årsakene til barseldepresjon.

- Litteraturen viser at det kan være en sammenheng mellom graviditet, omega-3 og en kjemisk reaksjon som sørger for at serotonin frigjøres i hjernen, sier Gabriel Shapiro ved University of Montreal, melder forskningsnettstedet AlphaGalileo.org (ekstern lenke).

Serotonin er et signalstoff i hjernen som skal spille en viktig rolle i regulering av humøret.

- Mange kvinner burde øke inntaket av omega-3 til anbefalte nivåer, fortsetter Shapiro.

LES OGSÅ: Lave vitamin D-nivåer kan også gjøre deg slapp og deprimert

Mindre omega-3 hos gravide

Den essensielle fettsyren omega-3 transporteres fra moren til fosteret, og senere til hennes diende barn. På grunn av dette kan omega-3 nivåene reduseres under et svangerskap, og forsette å ligge lavt i minst seks uker etter fødsel, skriver AlphaGalileo.

Og siden mange kvinner, på toppen av dette, ikke får i seg tilstrekkelig omega-3, kan det være nyttig å etablere strategier for å kartlegge inntak, og for å forhindre et lavt inntak, ifølge Shapiro, som minner om at det må mer forskning til for å avklare dette forholdet.

I Norge ser man også at det er en sammenheng mellom omega-3 og depresjon hos nybakte mødre.

- Underskudd på omega-3 i svangerskapet er en viktig årsak til barseldepresjon. Omega-3 demper depresjon og bedrer sinnsstemningen, står det på Fedon.no.

LES OGSÅ: Spis deg gladere

Optimale nivåer

Hvor mye omega-3 bør så gravide få i seg?

Myndighetene anbefaler at gravide får i seg 5 ml tran daglig, eller tilsvarende i trankapsler. 5 ml tilsvarer en barneskje.

Tran er rik på omega-3 fettsyrer, som også er nødvendig for optimal utvikling av hjerne-, nerve- og synfunksjon hos fosteret under graviditeten.

Funnene til Shapiro er publisert i tidsskriftet Canadian Journal of Psychiatry.

LES OGSÅ: Sardiner kan skjerpe hjernen din

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: