SLOW GRILL: Ta deg tid til å la grillmaten steke på lav temperatur. Det er bedre for helsa. Foto: Colourbox
SLOW GRILL: Ta deg tid til å la grillmaten steke på lav temperatur. Det er bedre for helsa. Foto: Colourbox
Grilling

Grill langsomt og på lav temperatur

Da blir maten mye sunnere, sier Fedon Lindberg.

Slenge noe på grillen i finværet? Gjør det, men ikke fyr løs med masse glødende grillkull eller full guffe på gassen.

Å steke maten på lavest mulig temperatur er mye sunnere, ifølge dr. Fedon Lindberg.

- Grillet mat er smakfullt, og vi liker å spise al fresco. Men det er en del fallgruver du skal være obs på, og den alvorligste er at du griller ved for høy temperatur, sier Lindberg.

Det er vanskelig å ha full kontroll på temperaturen på grillen, og vips så har fett fra kjøttet eller fisken dryppet ned og tatt fyr. Dermed dannes de skumle, kreftfremkallende stoffene PAH (polysykliske aromatiske hydrokarboner) og HCA (heterosykliske aminer) som også gjør at brent mat ikke er bra for helsen.

Det er altså ikke bare når grillmaten er brent at den kan være ugunstig for helsen.

Det skjer en prosess som gjør at det dannes glyksiderte endeprodukter i kjøtt og fisk som stekes ved høye temperaturer. Disse endeproduktene øker risikoen for hjertesykdommer og diabetes, og fremskynder også aldringsprosessen. Glyksiderte endeprodukter kalles også AGE, og du kan lese mer om dem hos Oikos.no (ekstern lenke).

LES OGSÅ: Triksene som gjør grillingen vellykket

Marinade reduserer risikoen

Faren for dette er størst med kjøtt og fisk med høyt fettinnhold. Velger du magre produkter som kyllingfilet, kalkun, torsk eller scampi er risikoen for at de skadelige stoffene dannes mye mindre.

- For grønnsaker er det ingen risiko, så grill gjerne paprika, løk, squash, aubergine, tomater og så videre, sier Lindberg.

LES OGSÅ: Ikke bruk samme grillkniv på kjøtt og grønnsaker

- Hvis du skal grille kjøtt eller fisk med en del fett i seg - hvordan skal du gjøre det på best mulig måte?

- Først og fremst bør du marinere kjøttet eller fisken, for marinade reduserer utviklingen av de farlige stoffene kraftig. Deretter bør du bare la kjøttet eller fisken ligge direkte på grillen en kort stund, til du har fått skorpe.

- Deretter bør du skru ned temperaturen på gassgrillen til det laveste, eller plassere kjøttet på siden, så det ikke ligger rett over kullet. Du må gjerne legge det i en grillkurv for å unngå direkte kontakt med grillen.

Små stykker = kjappere grilling

Jo mindre stykker du deler kjøttet i, jo raskere går grillingen, selv om du griller på lav temperatur.

- Vend kjøttet ofte for å få jevn steking. Ikke bruk gaffel, for da risikerer du at væsken forsvinner, og det blir tørt.

- Og ikke minst - vent i 10-15 minutter etter første servering før du forsyner deg igjen. Det er fort gjort å overspise når det er snakk om grillmat, sier Lindberg.

LES OGSÅ: Dette skjer med magesekken om du forspiser deg
Til forsiden