IKKE VELG DE GRØNNE BANANANE: De inneholder mye mer stivelse enn de gule og kan gi deg oppblåst mage under treningsøkten.  Foto: Thinkstock.com
IKKE VELG DE GRØNNE BANANANE: De inneholder mye mer stivelse enn de gule og kan gi deg oppblåst mage under treningsøkten. Foto: Thinkstock.comVis mer

Trening

Grønne bananer kan ødelegge treningsøkten

Innholdet av stivelse kan gi oppblåsthet og luft i magen.

Treningsekspertene er enige om at det ikke er «farlig» å trene på tom mage om morgenen, men det lønner seg likevel å spise noe, spesielt før en styrkeøkt.

Hva du velger å spise før treningsøkten, kan imidlertid få konsekvenser for både ytelsen og effekten av treningen.

Derfor er det viktig at du tenker over hva du du putter i munnen før trening, og det er spesielt én frukt (som i tillegg er veldig vanlig) du bør være obs på, skriver Shape.com (ekstern lenke).

LES OGSÅ: Trikset som får deg på trening nå

DE GULE DERIMOT..: De gule bananene inneholder ikke like mye stivelse, men gir deg ekstra energi. Foto: All Over Press
DE GULE DERIMOT..: De gule bananene inneholder ikke like mye stivelse, men gir deg ekstra energi. Foto: All Over Press Vis mer

Unngå grønne bananer

Du har helt sikkert fått med deg at en banan er et ypperlig lite måltid før trening, og spesielt om morgenen da du kanskje ikke har lyst på et så stort måltid.

Bananer har i tillegg vist seg å ha langt flere fordeler enn en sportsdrikk - også utenom forskjellen på sukkerinnholdet.

Men hvis du velger de grønne bananene og ikke de som er ordentlig modne, kan frukten ha en negativ effekt på treningsøkten din.

Dette skyldes at grønne bananer inneholder mer stivelse. Dermed er den også vanskeligere for kroppen å fordøye. Resultatet er ofte luft i magen og oppblåsthet, som fort ødelegger økten din.

Men hvis du velger de gule bananene derimot, inneholder de fruktsukker og langsomme karbohydrater som bidrar med energi.

(Artikkelen fortsetter under bildet)






LES OGSÅ: Her kan du forbrenne 650 kcal i timen

PRØV OGSÅ YOGHURT: Yoghurt med nøtter og bær vil også tilføre kroppen rikelig med energi uten at du blir for mett.  Foto: Getty Images/iStockphoto
PRØV OGSÅ YOGHURT: Yoghurt med nøtter og bær vil også tilføre kroppen rikelig med energi uten at du blir for mett. Foto: Getty Images/iStockphoto Vis mer

Dette er viktig før treningsøkten

På et tidligere nettmøte med Ina Garthe, KK.nos trening- og kostholdsekspert, var det en leser som sendte inn spørsmål om nettopp hva som er viktig når det gjelder måltider før og etter trening.

Garthe forteller leseren at selv om maten er sunn, er den ikke nødvendvis egnet som oppladning til trening.

Høykonsentrerte proteinkilder eller veldig fet mat tar lenger tid å forbrenne. Hvis du skal trene kondisjon kan slik mat faktisk føre til at kroppstemperaturen øker ytterligere.

En annen god huskeregel er at jo nærmere opptil en fysisk aktivitet, jo mindre porsjoner mat. Propper du i deg før trening må kroppen jobbe mer for fordøyelsen enn for musklene.

Dette er Inas forslag til måltider før trening:

  • Fruktsalat med yoghurt og nøtter
  • Banan med peanøttsmør
  • En sportsbar med havre og rosiner






  • LES OGSÅ: Den beste treningsmaten

    Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

    Saker spesielt utvalgt for deg: