SUPERMAT: Grønne erter kan brukes til mye - og er skikkelig JA-mat. Foto: arthaudphil - Fotolia
SUPERMAT: Grønne erter kan brukes til mye - og er skikkelig JA-mat. Foto: arthaudphil - Fotolia Vis mer

Kostholdsråd

Grønne erter er topp for helsa

Den billige «husmannsgrønnsaken» er full av næring.

Lenge siden du spiste grønne erter? Kommer de bare på bordet når du er hos bestemoren din og får kjøttkaker til middag?

Det er synd, for erter er en kjempebra grønnsak som smaker godt, metter magen og inneholder viktige næringsstoffer.

ERTEPESTO: Fin farge, god smak, og kan også lages helt uten pinjekjerner. Foto: cook_inspire - Fotolia
ERTEPESTO: Fin farge, god smak, og kan også lages helt uten pinjekjerner. Foto: cook_inspire - Fotolia Vis mer

Rik på protein og fiber

Den unnselige erten - som strengt tatt ikke er en grønnsak, men en belgfrukt - har et høyt innhold av protein og fiber. 100 gram erter inneholder 5,2 gram protein, og 5,5 gram fiber.

Dette betyr at erter metter godt, og siden 100 gram bare består av 67 kalorier, er erter ypperlig mat for den som ønsker å gå ned i vekt uten å gå rundt med sultfølelse hele tiden. Erter er dessuten topp mat for å holde blodsukkeret stabilt.

I tillegg til dette er erter en svært god kilde til vitamin A, C, K og B1, folat og mangan. Du får også i deg en god del fosfor, sink og jern om du spiser erter.





LES OGSÅ: Maten som er bra for blodsukkeret

Rask og billig mat

Det er sjelden du får tak i ferske erter - da må du på grønnsaksbutikken, og rense ertebelgene selv. De fleste tyr derfor til frosne erter, og det er helt greit.

Frosne erter er noen av matvarene du bør ha i fryseren til enhver tid, fordi da kan du alltids gjøre måltidet sunnere uten at det krever for mye tid og innsats.

Kok eller damp ertene i fem minutter, og voilá, så er de spiseklare.

Her er noen forslag til hvordan du kan bruke dem:

  • Ha dem som tilbehør. Krydre gjerne med pepper og eventuelt litt chili.
  • Bland med linser, ris eller couscous.
  • Ha dem i tomatsausen til pastaen, eller bland med lettrømme, pepper og urter og bruk til laksepastaen.
  • Lag en ertesuppe ved å ha koke erter i blender sammen med litt buljong og en dæsj kesam. Ha sprøstekt spekeskinke eller røkelaks oppi for mer tygg.
  • Lag en ertemos med mynte. Bland erter og mynteblader i blenderen, og ha i litt vann til du får ønsket konsistens. Ha i en dæsj olivenolje eller smør, og krydre med salt og pepper.
  • Lag ertepesto ved å ha frosne erter, litt hvitløk og revet parmesan i en blender. Ha i olje til du får ønsket konsistens.
  • Lag en ertesalsa med kokte erter, hakket tomat, hvitløk, persille og salt og pepper. Ha i litt sitronsaft tilslutt.
  • Ha erter i omeletten.
LES OGSÅ: Lei av pasta, ris og poteter? Sjekk ut disse alternativene.

Sjekk også ut denne oppskriften på «jukserisotto» laget med orzopasta, erter og skinke - perfekt som kjapp hverdagsmat:



Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: