Supermat

Grønnsaken du helst bør spise rå

Ellers kan du gå glipp av en rekke helsevennlige næringsstoffer.

SPIS DEN RÅ: Stipendiat ved Universitetet i Ås, Helle Olsen, har funnet ut at grønnkål inneholder langt flere viktige næringsstoffer når den er rå.  Foto: Thinkstock
SPIS DEN RÅ: Stipendiat ved Universitetet i Ås, Helle Olsen, har funnet ut at grønnkål inneholder langt flere viktige næringsstoffer når den er rå. Foto: Thinkstock Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Kål er proppet med godsaker som er bra for kroppene våre. Men - for å få mest mulig ut av den helsebringende grønnsaken, er det blant annet veldig relevant hvordan du tilbereder den. Faktisk kan det være at det aller beste er ikke å tilberede den i det hele tatt, skriver matforskningsinstituttet Nofima i sitt hefte «Næringsnytte». Der gir de 32 eksempler fra 2012 på at forskning lønner seg. LES OGSÅ: Ikke kast disse resteneDet beste er å spise den råDet er stipendiat Helle Olsen som har funnet ut at det aller beste er å spise kålen rå, etter at hun har sett hvordan stoffene i grønnsaken reagerer på ulike behandlinger. Hun har for første gang identifisert en rekke polyfenoler - en gruppe helsebringende stoffer i grønnkål - og fulgt de ulike polyfenolene via varmebehandling og lagring og sett hvordan de reagerer på tarmkreftceller. Hun sammenlignet rå grønnkål med grønnkål som var blansjert og videre kokt i pose (boil-in-bag). Den varmebehandlede grønnkålen hadde et betydelig lavere innhold av polyfenoler enn den rå grønnkålen, selv om det fortsatt var et høyt innhold av de sunne stoffene. LES OGSÅ: Slik vet du at brødet er grovt nokDerfor bør du velge den grønneOlsen har også undersøkt effekten til polyfenolene i grønnkål på cellevekst og celledød i skåler med tarmkreftceller.Effekten på celler dyrket i labratoriet gir en bedre indikasjon på hvorvidt polyfenolene har en tilsvarende egenskap i menneskekroppen. – Vi fikk reaksjoner i cellene, men vet ennå ikke eksakt hva disse skyldes. Vi ser at grønnkål hemmer uønsket cellevekst, som trolig kommer av et samspill mellom polyfenolene og kanskje andre stoffer, sier Olsen. Hun tok prøver av både grønn og rød kål gjennom tre sesonger fra et dyrkingsfelt på Ås i Akershus.(Artikkelen fortsetter under bildet)Hun ville undersøke om det var forskjell i innholdet av polyfenoler fra år til år, i tillegg til at hun ville undersøke hvor stor forskjell det var mellom grønn og rød grønnkål. Det var ikke store forskjeller mellom sesongene, men det var tydelig at den grønne hadde flere sunne næringsstoffer enn den røde. LES OGSÅ: Få i deg nok fiber i dagProppfull av næringsstofferI tillegg til det store innholdet av polyfenoler, har grønnkål også en rekke andre positive egenskaper - faktisk er den helt overlegen i forhold til mange andre. Som KK.no tidligere har skrevet inneholder grønnsaken store mengder kostfiber, vitamin A (i form av betakaroten), vitamin E, vitamin B6, B-vitaminet folat og vitamin C. Som om ikke det var nok, så er den en super kilde til kalsium - faktisk inneholder bare 100 gram mer enn 1 dl melk.Med alle disse fantastiske ingrediensene har den også en rekke helsefordeler. Kostfiber er blant annet bra for fordøyelsen, men den helsebringende effekten på tarmbakteriene våre kan også binde kolesterol og føre det ut med avføringen.Betakarotenet som du finner i grønnkål er svært viktig for normal celledeling. Dette gjør betakaroten til en nøkkel i forebygging av kreft.LES OGSÅ: Få i deg mer grønt - uten at du merker det!

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer