ARTISJOKK: Ikke bare smaker den god, men den er full av gode næringsstoffer også. Fiberet i artisjokken bidrar blant annet til å gi huden din mer glød.  Foto: Printemps - Fotolia
ARTISJOKK: Ikke bare smaker den god, men den er full av gode næringsstoffer også. Fiberet i artisjokken bidrar blant annet til å gi huden din mer glød. Foto: Printemps - FotoliaVis mer

Hud

Grønnsaken som redder huden din

Artisjokker gir nydelig glød til huden. Det gjør også disse fruktene og grønnsakene!

Artisjokk er ikke bare en grønnsak som smaker godt - den er også superbra for kroppen din.

Blant annet inneholder grønnsaken en rekke antioksidanter som kan bidra til å redusere den raske formeringen av kreftceller.

Artisjokker er også svært rik på B-vitaminet folat. I tillegg inneholder grønnsaken fiberstoffet inulin, skriver Bama.no.

Forskere har tidligere funnet ut at stoffer i artisjokken kan bedre både hjerte- og leversykdom. Den blomsterliknende grønnsaken virker rensende, og innholdet av folat gjør at gravide har god nytte av å spise artisjokk, og den er bra for kvinner som går på p-piller.

Artisjokk virker også vanndrivende, og dermed også rensende for nyrene.

En annen bonus med å få mer artisjokk inn på menyen din, er nettopp dette høye fiberinnholdet.

Fiberet hjelper kroppen med å fjerne giftstoffer på en helt naturlig måte, noe som sørger for at blant annet hudcellene dine fornyer seg slik de skal, skriver Prevention.com.

LES OGSÅ: Grønnsaksbomben som er gull for kroppen

Tilbered akkurat som du vil

Måten du tilbereder grønnsakene dine på, kan ha svært mye å si for næringsinnholdet i matvarene. Og selv om mange antagelig vil påstå at du får mest ut av grønnsakene hvis du spiser dem rå, så stemmer ikke dette for alle de ulike matvarene.

Noen grønnsaker får du faktisk bedre effekt av å spise hvis de har blitt dampet og kokt, mens andre absolutt ikke bør dampes eller kokes, da varmen ødelegger næringsstoffene.

OPPSKRIFT: Pasta med artisjokk og tunfisk

Dette kommer selvsagt mye an på grønnsakene, og de ulike næringsstoffene de innehar.

For akkurat artisjokken, er ikke varme noe problem når det gjelder næringsstoffene. Artisjokken kan tilberedes akkurat som du vil uten at næring går tapt.

LES OGSÅ: Slik blir grønnsakene sunnest

Slik gjør du det enkelt

En enkel og god måte å bli kjent med artisjokken på, er å koke den hel i lettsaltet vann. Deretter napper du ut bladene enkeltvis og spiser ved å dra bladene mellom tennene.

Når alle bladene er spist, kommer artisjokkhjertet til syne. Fjern de små hårene rundt, og nyt. For mange er dette selve favorittdelen på artisjokken.

OPPSKRIFT: Artisjokkbunner med feta

TOMAT: Proppfull av antioksidanter som gir huden glød.  Foto: Colourbox
TOMAT: Proppfull av antioksidanter som gir huden glød. Foto: Colourbox Vis mer
GRØNNKÅL: Spis mer av denne for vakrere hud med sunn glød. Foto: Wikipedia
GRØNNKÅL: Spis mer av denne for vakrere hud med sunn glød. Foto: Wikipedia Vis mer
GRØNN TE: Superdrikken du bare må få i deg mer av. Foto: Thinkstock.com
GRØNN TE: Superdrikken du bare må få i deg mer av. Foto: Thinkstock.com Vis mer

Prøv også disse fruktene og grønnsakene

Tomater: Tomater er proppfulle av en annen fabelaktig antioksidant som kroppen din – og huden din – vil sette stor pris på. Superingrediensen kalles lykopen, og det er en kraftfull antioksidant som altså finnes blant annet i tomater. Lykopen har vist seg å kunne redusere risikoen for kreft, osteoporose og hjertesykdom. I tillegg har antioksidanten effekt på huden, da den kan gi huden opptil 33 prosent økt beskyttelse.

(Saken fortsetter under bildet.)






LES OGSÅ: Avslører superegenskaper ved tomat

Grønnkål: Grønnkål er som supermat å regne. Den er proppfull av A- og C-vitaminer, samt kalsium. Det er den store forekomsten av den kraftige antioksidanten C-vitamin som gjør grønnsaken spesielt bra for huden. Antioksidanten bekjemper for tidlig aldring forårsaket av UV-skader. I tillegg finner du 45 ulike flavonoider i grønnkål, og alle har antioksidant- og antiinflammasjonsegenskaper.

(Saken fortsetter under bildet.)






Usikker på hvordan du tilbereder grønnkål? Prøv å forvelle den kjapt i kokende vann før du tar den over i en stekepanne med litt smør og gir den litt farge. Smaker perfekt til for eksempel stekt torsk og en god smørsaus.

(Saken fortsetter under bildet.)






Grønn te: Grønn te inneholder antioksidantene polyfenoler, som bekjemper frie radikaler i kroppen. De nøytraliserer trusselen fra de frie radikalene, og beskytter på denne måten kroppen mot ødeleggende betennelser og såkalt oksidativt stress. Ved å rense kroppens systemer, får du også vakrere, sunnere hud.

LES OGSÅ: Så lenge bør du ha teposen i koppen

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: