BITTESMÅ SPIRER OG SALATBLADER: Forskning viser at unge planter kan ha mellom fire og seks ganger så mye næringsstoffer i seg som de fullvoksne plantene.
BITTESMÅ SPIRER OG SALATBLADER: Forskning viser at unge planter kan ha mellom fire og seks ganger så mye næringsstoffer i seg som de fullvoksne plantene.
Spirer

Grønnsakene du bør spise mer av

«Mikrogrønt» inneholder mellom fire og seks ganger så mye næringsstoffer.

Oppå de lekreste smørbrød, supper og middagsretter på restaurant, finner du gjerne en haug med spirer eller bittesmå salatblader. Babygrønt, også kalt «mikrogrønt» (tenk knaskegulrøtter), er ikke bare søt, spiselig dekor - det er supersunt også.

Garnityren har nå vært gjenstand for forskning, og resultatet viser at de bittesmå plantene, som ofte bare er to uker gamle, faktisk har imponerende mye næringsstoffer å by på, ifølge Health.com

Studien har tatt for seg 25 typer mikrogrønt, og det viser seg at nesten alle har mellom fire og seks ganger så mye næringsstoffer som den fullvoksne planten.

Studien ble publisert i Journal of Agricultural and Food Chemistry.

Mikromaten koster sitt, og det ville blitt dyrt å lage en hel salat kun med bittesmåttiser. Og man skal ikke kimse av fiberinnholdet i de voksne plantene. Men kos deg med tanken på at garnityret gir deg det lille ekstra.

LES OGSÅ: Hampfrø, den nye supermaten?

Imponerende småtasser

Her til lands bruker vi ofte spirer som garnityr. Spirer består av den konsentrerte næringen fra frøet, og har et mye høyere innhold av mineraler og vitaminer enn ferdige utviklede planter, ifølge Frukt.no.

I Asia har spirer, eller spirende frø, vært benyttet som mat i flere tusen år. Spirer brukes som oftest rå, som pynt på smørbrød og i andre retter. I omeletter og salater smaker de deilig.

Bønnespirer kan også gis et hurtig oppkok og brukes som tilbehør til kjøtt og fisk.

Mer om spirer:

Alfalfaspirer
Alfalfaspirer er meget tynne, hvite spirer med små grønne blader, sprø konsistens og nøtteaktig smak. Passer godt på smørbrød eller i salater.

Reddikspirer
Tynne, hvite spirer med grønne blader, sterkt krydret smak og sprø konsistens. Passer både til salater, wok og andre blandede retter.

Rødbetespirer
Rødbetspirer passer godt til smørbrød, på toppen av salater og er godt til fiskeretter og kyllingfilet.

Løkspirer
Meget tynne, hvite spirer med små grønne blader som er nydelig oppå tomater, på smørbrød eller i tomatsalat. De har sprø konsistens og løkaktig smak. Disse spirene egner seg ikke så bra til koking og steking.

Bønnespirer
Kraftige, 2-3 mm tykke hvite spirer med blekgul topp, frøet er også gult. Konsistensen er sprø, smaken er delikat og minner om sukkererter. Bønnespirene er ideelle for wok. Skyll med kaldt vann før bruk. Når du tilsetter dem i varme retter, så gjør det like før servering for å beholde sprøheten.

LES OGSÅ: Derfor bør du spise bønnespirer

Babygrønnsaker

Tilgangen på minigrønnsaker vokser i Norge. Du finner store mengder minitomater, snackagurker, minigulrøtter, sukkererter, redikker, snackpaprika, brokkolini og minimais i hyllene.

Størrelsen gjør det lettere å få i seg fem om dagen, når du slipper å dra fram kniv og skjærefjøl.

Så hvorfor være stor, når man kan være skikkelig næringsrik som liten? undefined
Til forsiden