GRESSKAR: Ifølge legen Mike Roussell er blant annet gresskar et svært godt alternativ hvis du ønsker å tilføre kroppen antioksidantene som kan redusere risikoen for brystkreft.  Foto: Thinkstock.com
GRESSKAR: Ifølge legen Mike Roussell er blant annet gresskar et svært godt alternativ hvis du ønsker å tilføre kroppen antioksidantene som kan redusere risikoen for brystkreft. Foto: Thinkstock.com Vis mer

Supermat

Grønnsakene du bør spise mer av

Kan redusere risikoen for brystkreft med opp til 30 prosent.

Det er slettes ingen hemmelighet at hva du spiser påvirker mer enn bare midjemålet ditt.

Tidligere studier har blant annet vist at basilikum kan senke blodsukkeret og beskytte leveren, mens havregryn kan bidra til å bekjempe betennelser i kroppen og senke det dårlige kolesterolet.

I tillegg er det flere matvarer som kan bidra til å redusere risikoen for konkrete sykdommer, og en av ekspertene fra helsenettstedet Shape.com (ekstern lenke) anbefaler spesielt gresskar som et godt alternativ.

LES OGSÅ: For mye protein kan gjøre deg tjukk

SPIS MER GULRØTTER: I likhet med gresskar inneholder gulrøtter betakaroten som reduserer risikoen for kreft.  Foto: All Over Press
SPIS MER GULRØTTER: I likhet med gresskar inneholder gulrøtter betakaroten som reduserer risikoen for kreft. Foto: All Over Press Vis mer
INNEHOLDER ALLE STOFFENE: Kål inneholder faktisk alle tre stoffene og har derfor store helsefordeler.  Foto: Colourbox
INNEHOLDER ALLE STOFFENE: Kål inneholder faktisk alle tre stoffene og har derfor store helsefordeler. Foto: Colourbox Vis mer

Disse stoffene bør du se etter

I forbindelse med de positive helseeffektene til forskjellige matvarer, sendte en leser inn spørsmål til nettsiden om hva som er den beste grønnsaken for å senke risikoen for brystkreft.





– Jeg har hørt at frukt og grønnsaker kan bidra til å senke risikoen for brystkreft, men er det noen som er bedre enn andre, spør hun.

Dr. Mike Roussell, som er ernæringsfysiolog i nettsiden, kan fortelle at frukt og grønnsaker generelt vil redusere risikoen for en rekke sykdommer, inkludert brystkreft. Men det er absolutt noen som vil ha bedre effekt enn andre.

– Gjennom en analyse av 24 forskjellige studier kunne forskere se at bare tre av syv forskjellige karotenoider (antioksidantene som gir tomater, spinat og gulrøtter den friske fargen) kan bidra til å bekjempe brystkreft; betakaroten, alfakaroten og lutein, forteller Roussell.

– Resultatene viste at disse tre stoffene redusere risikoen for å utvikle brystkreft med opp til 30 prosent, sier Roussell.





Under analysen så forskerne på hvordan kosthold og karotenoider påvirker blant annet blodårene i kroppen, og hvordan det påvirker risikoen for kreft.

LES OGSÅ: Denne soppen bør ikke spises rå

Hjelper kroppen å stoppe frie radikaler

Som nevnt ovenfor er karotenoider det samme som antioksidanter. Årsaken til at disse har så positiv effekt på kroppen skyldes at de hjelper kroppen med å bekjempe frie radikaler.

Frie radikaler kan skade DNA-et ditt. Dette kan bidra til kreftfremkallende mutasjoner som igjen øker risikoen for kreft.

– Spesielt betakaroten kan blokkere cellevekst og stoppe celledød - prosessen som er den fundamentale feilen som oppstår hvis du rammes av kreft, forteller Roussell.

Han kan fortelle at disse fem matvarene er det beste alternativet for å inkludere mer betakaroten, alfakaroten og lutein i kostholdet ditt. Kål inneholder blant annet store mengder av alle tre.

Dette bør du spise mer av:
  • Gresskar
  • Spinat
  • Gulrøtter
  • Kål
  • squash

  • LES OGSÅ: Velger du den sunneste frukten?

    Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

    Saker spesielt utvalgt for deg: