KOSTFIBER: For å sikre en velfungerende tarm er det lurt å dra nytte av alle de positive egenskapene til kostfiber.  Foto: Thinkstock
KOSTFIBER: For å sikre en velfungerende tarm er det lurt å dra nytte av alle de positive egenskapene til kostfiber. Foto: Thinkstock
Kostfiber

Grønnsakene som får fart på magen

De er proppfulle av fiber - som er bra for fordøyelsen.

Er du opptatt av at magen og fordøyelsen din skal fungere godt? Da kan det lønne seg å velge de «grove» grønnsakene du finner i butikken. Disse inneholder mye kostfiber som er bra for magen.

LES OGSÅ: Spiser for lite grønnsaker og grove karbohydrater

ERNÆRINGSEKSPERT: Camilla Andersen er ernæringsfysiolog med mastergrad fra Universitetet i Oslo, samt gründer og daglig leder av Somebody.no. Foto: SomeBody/Martin Andersen
ERNÆRINGSEKSPERT: Camilla Andersen er ernæringsfysiolog med mastergrad fra Universitetet i Oslo, samt gründer og daglig leder av Somebody.no. Foto: SomeBody/Martin Andersen Vis mer

Bra for tarmene

I motsetning til det meste av maten vi spiser, blir ikke kostfiber fordøyet i magen. Dette er fordi kroppen mangler evnen til å fordøye denne typen fiber.

Kostfiberet fortsetter til tykktarmen og hjelper med å gjøre fordøyelsen mer effektiv. Det betyr at man korter ned på tiden maten passerer gjennom tarmene, og på den måten forebygger man blant annet forstoppelse og ofte også tykktarmbetennelser.

Camilla Andersen, ernæringsfysiolog og daglig leder for Somebody.no, forteller at et kosthold rikt på kostfiber har flere helsemessige fordeler.






– Det kan blant annet gi økt metthet og mindre sjanse for søtsug og småspising. I tillegg gir det bedre tarmfunksjon og forebygger forstoppelse. Det kan også redusere risikoen for enkelte krefttyper, sier hun til KK.no.

Kostfiber gir i tillegg en større metthetsfølelse i lengre tid etter at man har spist, sammenlignet med annen mat.

LES OGSÅ: Bønnene som er bra for magen

Hvor finner du kostfiber?

Kostfiber er plantenes reisverk, og det er mye kostfiber i grønnsaker, belgvekster, frukt, bær og nøtter. Kornvarer er også en viktig kilde til kostfiber.

Ikke alle vet hva grove grønnsaker er. Dette er rotgrønnsaker, kålgrønnsaker, belgfrukter, samt løk og spinat.

Sjekk hvilke nedenfor:
• Rotgrønnsaker er for eksempel gulrot, kålrot, sellerirot, persillerot, jordskokk, rødbeter, pastinakk.
• Kålgrønnsaker er for eksempel hodekål, knutekål, grønnkål, rosenkål, savoykål, m.fl.
• Belgfrukter: bønner og erter i alle varianter.
• Løk og spinat.

LES OGSÅ: Spinat kan forebygge demens

Anbefalt daglig inntak

For å sikre en velfungerende tarm, og å dra nytte av alle de positive egenskapene til kostfiberet, bør du i følge Andersen spise mellom 25 til 35 gram kostfiber om dagen.

Vi spiser i gjennomsnitt 17-19 gram daglig i Norge, så de fleste av oss kan med fordel øke inntaket.

–Med tanke på at vi spiser rundt halvparten, så er det bare å la seg inspirere til å bruke mer grønnsaker i kostholdet! Lag mos, pureer, lapskaus og suppe, sier hun.
Til forsiden