SPIS MYE, MEN IKKE BARE: Grønnsaker er proppfulle av viktige vitaminer og mineraler, men spiser du "kun" grønnsaker, som for eksempel salat, risikerer du å bli feilernært og få mangelsykdommer. Foto: Thinkstock
SPIS MYE, MEN IKKE BARE: Grønnsaker er proppfulle av viktige vitaminer og mineraler, men spiser du "kun" grønnsaker, som for eksempel salat, risikerer du å bli feilernært og få mangelsykdommer. Foto: Thinkstock Vis mer

Grønnsaker

Grønnsaker alene er ikke nok

Å spise mer grønt på bekostning av andre matvarer kan føre til feilernæring og mangelsykdommer.

Grønnsaker er noe av det absolutt beste du kan få i deg, og det er ikke uten grunn at helsemyndighetene anbefaler deg å spise «fem om dagen» (inkluderer frukt).

Er du en grønnsaksfan er det altså ingen grunn til å kutte ned på brokkolien, spinaten, salaten, aspargesen eller tomaten, og forskning har faktisk vist at det å øke frukt og grøntinntaket ditt kan gjøre deg mer attraktiv.

Det som imidlertid kan være litt viktig å tenke på – er at du ikke bare har grønnsaker på tallerkenen din.

LES OGSÅ: Her er maten du bør spise daglig

Kan føre til feilernæring og mangelsykdommer

Mange av oss har valgt å kutte ned på andre matvarer, gjerne de som inneholder karbohydrater og fett, fordi vi har hørt at det er sunnere, eller fordi vi ønsker å gå ned i vekt. Og da blir ofte grønnsaker en god erstatning.

Grønnsaker inneholder riktignok viktige mineraler og vitaminer, men det å for eksempel bare spise salat – uten tilskudd av proteiner, karbohydrater eller fett, vil ikke gi kroppen din næringsstoffene du trenger.

Gjør du dette over en lengre periode risikerer du også å bli feilernært eller underernært.

- Alle bør være oppmerksomme på at et høyt inntak av grønnsaker (i likhet med all annen mat) - på bekostning av andre matvarer og kilder til næringsstoffer i kostholdet, kan bidra til feilernæring og mangelsykdommer, forklarer klinisk ernæringsfysiolog Henriette Walaas Lindvig, som også er en av ekspertene på Lommelegen.no, til KK.no:

- Eksempelvis skal det godt gjøres å dekke kroppens behov for kalsium uten meieriprodukter i kosten. I tillegg kan du risikere å få i deg for lite fett.

LES OGSÅ: Derfor bør du spise mer spinat

EKSPERTEN: Henriette Walaas Lindvig er klinisk ernæringsfysiolog og en av ekspertene på Lommelegen.no.  Foto: Per Ervland
EKSPERTEN: Henriette Walaas Lindvig er klinisk ernæringsfysiolog og en av ekspertene på Lommelegen.no. Foto: Per Ervland Vis mer

Kan bidra til umotivert vektnedgang






Ifølge Lindvig er det bare positivt å spise mye grønnsaker, og i motsetning til mange andre matvarer finnes det ingen «maksgrense» for hvor mye du bør innta. Her er det bare å pøse på!

Det som også er viktig å huske på er at de fleste grønnsaker inneholder svært få kalorier, så et for høyt inntak kan også – for de som ikke vil ned i vekt, bidra til en umotivert vektnedgang.

- Grønnsaker er generelt rike på ikke-kalorigivende næringsstoffer. Disse er absolutt viktige for kroppen, men de inneholder lite kalorier. Dersom du ikke har slanking som motivasjon, kan dermed et høyt inntak av grønnsaker uten kombinasjon av andre matvarer bidra til umotivert vektnedgang, forklarer Lindvig.

LES OGSÅ: Derfor bør du være forsiktig med kalorikutt

Fakta om «fem om dagen»

Her er Helsedirektoratets råd for hvordan du skal spise for å dekke behovet for vitaminer og andre næringsstoffer:

• Halvparten eller mer av de fem om dagen bør være grønnsaker.
• 100 gram kan for eksempel være en liten bolle salat, en gulrot eller en middels stor frukt.
• Varier mellom ulike typer grønnsaker og frukt med forskjellig farger. Bruk gjerne tomater, løk, purre og hvitløk.
• Du kan bruke friske, hermetiske, frosne, rå og varmebehandlede grønnsaker, frukt og bær.
• Poteter teller ikke som fem om dagen, men har høyere innhold av kostfiber og flere vitaminer og mineralstoffer enn hvit ris og pasta.
• Belgvekster, frø, krydder og urter er ikke inkludert i fem om dagen, men har ofte et høyt innhold av næringsstoffer, så spis også dette.

LES OGSÅ: Så mye er egentlig fem om dagen

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: