I FORM TIL SOMMEREN: Ikke ta skippertak, start allerede nå - så er du garantert å være i form til bikinisesongen.  Foto: REX/OJO Images/All Over Press
I FORM TIL SOMMEREN: Ikke ta skippertak, start allerede nå - så er du garantert å være i form til bikinisesongen. Foto: REX/OJO Images/All Over PressVis mer

Bikiniform

Guiden som får deg i bikiniform

Ned i vekt og strammere på bare noen uker? Gjør dette!

Påsken er vel strengt tatt over, og enten du har gått milevis på ski eller vært en skikkelig sofasliter, eller om du har fråtset i deg påskeegg eller foretrukket mengder med saftige appelsiner, så er det et faktum at sommeren ikke er så mange ukene unna.

For at meteorologene skal si at vi har en «sommerdag», må temperaturen stige over 20 grader, og det er jo ikke så lenge til.

Med andre ord er det svært liten tid til å komme i bikiniform – så lenge du ikke startet dette prosjektet før påsken, og hvem gjorde vel det?!

Du tenker kanskje at noen få uker er urealistisk kort tid å gå ned i vekt på. Og tanken om at «det anbefales å gå ned 0,5-1 kilo i uken» gjør kanskje at du gir opp med en gang, for det er jo altfor lite hvis du bare har noen få uker på deg.

KK.no har hørt med to eksperter om deres beste tips for å gå ned i vekt på såpass kort tid.

Vi har også spurt hva den største tabben du kan gjøre i løpet av de neste ukene er, og som vil sabotere hele opplegget.

BIKINIKLAR: Ønsker du å gå ned litt i vekt før sommeren, eller stramme litt opp?  Foto: Anatoly Tiplyashin - Fotolia
BIKINIKLAR: Ønsker du å gå ned litt i vekt før sommeren, eller stramme litt opp? Foto: Anatoly Tiplyashin - Fotolia Vis mer

LES OGSÅ: Slik «løfter» du rumpa innen sommeren

Begynn styrketreningen i dag!

Gründer Irene Mårdalen i Spis deg glad, som også har bakgrunn som personlig trener svarer dette når vi spør om hennes beste tips:

- Skippertak er aldri positivt, så derfor anbefaler jeg at du reduserer bare litt på matinntaket samtidig som du øker treningsfrekvensen noe. Hvis du ikke trener styrke i dag, bør du begynne nå, sier hun. Hun legger til at hvis du allerede trener styrke, bør du vurdere å trene tyngre vekter med færre repetisjoner og aller helst frivekter.

- Prøv for eksempel også en helt ny aktivitetsform som kampsport. Styrke og tøff trening vil nødvendigvis ikke føre til en vektreduksjon, men det vil gi deg økt muskelmasse og mindre fett - og det er vel strengt tatt det du ønsker?

Hvis du kun vil ned i vekt, anbefaler Mårdalen å spise litt mindre hver dag.

LES OGSÅ: Den beste kondisjonstreningen for vekttap

TREN STYRKE: Ikke glem eller dropp styrketreningen selv om du slanker deg og vil ned i vekt. Foto: Colourbox
TREN STYRKE: Ikke glem eller dropp styrketreningen selv om du slanker deg og vil ned i vekt. Foto: Colourbox Vis mer

- Bedre å ha det bra enn å gå ned 5 kilo

- Ha samtidig fokus på hva som gjør deg fornøyd og glad i hverdagen. Spis jevnt og trutt, slik at det blir lettere å velge god og sunn mat, sier Mårdalen.

Hun minner samtidig om at det er greit å unne seg noe god, så lenge det bare er i blant.

- Gå ikke i fella og nekt deg selv noe som du liker godt. Hvis du for eksempel er veldig glad i cola, kan du bestemme deg for at du skal drikke det hver lørdag i stedet for å si at du ikke skal drikke cola i det hele tatt.

- Husk at det er langt viktigere å ha det bra enn å gå ned fem kilo i vekt, sier Mårdalen.

LES OGSÅ: Så mye lettbrus kan du drikke

- Det finnes ikke usunn mat, bare usunne mengder

Camilla Andersen, ernæringsfysiolog i SomeBody.no, deler også sine tips for vektreduksjon.

- Ikke ha dårlig tid. Det gir bare jo-jo effekt på vekten. Tenk permanent endring av vaner. Det er nå du skal planlegge bikinisesongen for 2015, sier hun og legger til:

- Har du forsøkt å gå varig ned i vekt flere ganger før uten hell, bytt fokus fra matfat og trening til hodet. Tanker og følelser knyttet til mat kan være det som egentlig hindrer deg i å nå dine mål.

Til slutt sier hun at ingen diett eller kur løser et vektproblem.

- Det er ikke maten, men dine holdninger du bør ta tak i. Ha et naturlig forhold til mat og et fornuftig forhold til mengder. Det finnes ikke usunn mat, men usunne mengder.

Også var det disse sabotørene.

LES OGSÅ: 3 regler for varig vekttap

UNNE SEG NOE GODT: Selv om du slanker deg, kan du godt unne den noe godt - som litt godis, så lenge det er et begrenset inntak, og ikke hver dag! Foto: Thinkstock
UNNE SEG NOE GODT: Selv om du slanker deg, kan du godt unne den noe godt - som litt godis, så lenge det er et begrenset inntak, og ikke hver dag! Foto: Thinkstock Vis mer

Glemmer hvorfor vi vil ned i vekt

- Den største tabben mange gjør er at de glemmer hvorfor de vil ned i vekt, forteller Irene Mårdalen.

-  Sett deg derfor et mål og visualiser deg selv når du har nådd det målet. Ta frem det bildet når du faller for fristelsen til å ødelegge for deg selv. For husk det er kun ditt ansvar hva du spiser, og det er når du forer hjernen din med positive tanker og god mat at den tenker tanker som er bra for deg.

Andersen minner igjen om at slankekurer ofte saboterer.

- Nesten 9 av 10 går bare opp igjen, gjerne enda mer enn utgangspunktet. Ikke la andre bestemme hva du skal spise. Med litt kunnskap om hva maten inneholder klarer du dette fint selv. Bare din diett passer for deg.

Hun legger til at det er viktig å ikke nekte deg det du er glad i, da blir bare livet surt. Alt handler om mengder.

Og så handler det om bare litt mer bevissthet:

LES OGSÅ: Slik påvirker personligheten vekten din

Butikkene lurer deg

- Handelen forsøker stadig å få oss til å kjøpe for mye av det vi ikke burde spise og drikke for mye av, som brus, godteri, boller og chips. Se bare tilbudsavisene før påske - hvor prisen på smågodt ble dumpet ned til 4.90 pr hg, du fikk seks kvikklunsj til en billig penge, fem store sjokoladeplater, en kasse med brus osv, sier ernæringsfysiologen.

- Ikke gå på disse tilbudene og tenk at du kan spare. «Åpnet pose er tom pose», du lurer bare deg selv. Kjøp den mengden det passer deg å spise - og spar heller kalorier enn penger.

- Og hvem har bestemt at å dytte i seg slike mengder er kos? Nei, vi bør omdefinere begrepet kos til å handle om å virkelig kose seg med litt en gang i blant. Det er da det smaker best og du kan glede deg over det, avslutter Andersen.

 

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: