Et næringsstoff i disse grønnsakene kan vise seg å være et viktig våpen i kampen mot brystkreft i tidlige stadier av sykdommen.
Et næringsstoff i disse grønnsakene kan vise seg å være et viktig våpen i kampen mot brystkreft i tidlige stadier av sykdommen. Vis mer

Sunn Mat

Gulrot og søtpotet er knallkost

Særlig for kvinner - det kan redusere risikoen for brystkreft.

Publisert
Et næringsstoff i gulrøtter og søtpoteter kan vise seg å være et viktig våpen i kampen mot brystkreft i tidlige stadier av sykdommen, skriver Daily Mail.

Retinsyre er et A-vitaminderivat som også forynger huden, og en mild versjon av denne er brukt i antirynkekremer. Kjemikaliet påvirker cellevekst og spredning.

LES OGSÅ: Superfrisk med supermat

Resultatene av tidligere studier har ikke kunne gi noen sikker konklusjen når det gjelder potensialet, men ny forskning fra Fox Chase Cancer Center i Philadelphia har vist at retinsyre reverserer tidlige endringer i celler som fører til brystkreft.

Gir håp

Forskerne kom på sporet av et gen som aktiverer retinsyrenes egenskaper. De fant ut at at et genmolekyl kalt RAR-beta var aktivt i de to tidligeste kreftstadiene, men at det ble inaktivt de siste to stadiene. I kontakt med retinsyre slipper det løs en kaskade av biologiske effekter.

Forskningen gir håp om å utvikle kreftbehandlinger basert på retinsyre eller andre kjemikalier med tilsvarende biologisk effekt.

Druer beskytter også

Vindruer beskytter forøvrig også mot brystkreft. Spesielt de røde vindruene er fullstappet med antioksidanter som finnes ytterst i skallet. Antioksidantene beskytter også mot flere vanlige kreftformer.

LES OGSÅ: Visste du dette om pupper?

Ta en søtpotet

Lurer du på hvordan du skal få i deg søtpotet? Start med en litt sunnere type snacks - Spicy søtpotet.

Søtpoteter får du nå i de fleste kolonialbutikker med godt utvalg. Bor du i en av de større byene finner du garantert godsaken i innvandrerbutikkene.
  • Skrell en søtpotet og del den i fire på langs. Del deretter hver del i lange, fingertykke skiver.
  • Legg dem i en bolle og tilsett én spiseskje olivenolje som du vender potetene grundig i. (En enklere måte er å legge potetene i en brødpose, tilsette oljen, blåse opp posen, lukke åpningen og riste ivei).
  • Tilsett en klype salt og pepper, samt en spiseskje chilipulver, paprikapulver eller grillkrydder om du foretrekker det.
  • Spre potetskivene på et flak bakepapir og sett det i stekeovnen på 200 grader i 30 minutter, snu potetene én gang halvveis i steketiden.
  • Nyt!
  • Vi bryr oss om ditt personvern

    kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Les mer