VELG RIKTIG PÅLEGG: Hva slags pålegg bør man egentlig ha på brødskiva om morgenen? I denne saken har ernæringseksperten gitt oss svaret!  Foto: Pixelbliss - Fotolia
VELG RIKTIG PÅLEGG: Hva slags pålegg bør man egentlig ha på brødskiva om morgenen? I denne saken har ernæringseksperten gitt oss svaret! Foto: Pixelbliss - Fotolia Vis mer

Pålegg

Ha dette på skiva - hver dag

- Sikrer deg en ekstra god start på dagen, sier eksperten.

KK.NO: Det finnes mange måter å ta frokosten på, men vi nordmenn er typiske brødspisere og starter gjerne dagen med en skive eller to. 

Men hva er det egentlig best å danderer brødskivene med, dersom du ønsker å sikre deg en sunn og god start på dagen?  

LES OGSÅ: Påleggstabbene du bør unngå

MAGERT KJØTTPÅLEGG: Eksperten anbefaler deg å ha magert kylling- eller kalkunpålegg på brødskiva om morgenen.  Foto: azurita - Fotolia
MAGERT KJØTTPÅLEGG: Eksperten anbefaler deg å ha magert kylling- eller kalkunpålegg på brødskiva om morgenen. Foto: azurita - Fotolia Vis mer

Velg et sunt og næringsrikt pålegg

Marie Louise Liane, som er ernæringsfysiolog og personlig trener, anbefaler deg å gå for et sunt og næringsrikt pålegg som frister å ha på brødskiva om morgenen. 

- Jeg vil anbefale deg å alltid ha magre pålegg som for eksempel kalkun- eller kyllingpålegg, gulost, egg og makrell i tomat i kjøleskapet. Du kan også supplere med cottage cheese, mager leverpostei og mager salami. 

- Det er heller ikke dumt å spise fiskepålegg som for eksempel sild, sardiner, laks og tunfisk, da disse inneholder mye av det gunstige omega-3 fettet, sier hun. 

Ha noe grønt på skiva - hver dag

I tillegg til å velge et sunt pålegg, mener Liane det er viktig alltid å ha noe grønt på eller ved siden av brødskiva. 

- Avokado er en fin kilde til omega-3 og umettede fettsyrer – som er godt for hjertet og kolesterolet. Paprika og tomat er også veldig bra, da disse grønnsakene inneholder en rekke vitaminer kroppen vår har godt av. 

- Ellers så kan du bruke masse spirer, salat og spinatblader som tilbehør, foreslår hun. 

AVOKADO PÅ BRØDSKIVA:  Avokado er en fin kilde til omega-3 og umettede fettsyrer – som er godt for hjertet og kolesterolet.   Foto: kostrez - Fotolia
AVOKADO PÅ BRØDSKIVA: Avokado er en fin kilde til omega-3 og umettede fettsyrer – som er godt for hjertet og kolesterolet. Foto: kostrez - Fotolia Vis mer

LES OGSÅ: Vær obs på saltinnholdet i magert kjøttpålegg 

Unngå de søteste variantene

Videre forteller eksperten at det er enkelte pålegg du med fordel kan droppe å kjøpe, dersom du ønsker en sunn og god start på dagen. 

- Pålegg som du bør spise moderate mengder av, er de søteste typene, som for eksempel syltetøy med sukker, sirup, honning, nugatti og brunost. 

Litago brunost og prim er de eneste brunostproduktene som er tilsatt jern. Tidligere var alle brunoster tilsatt dette, men nå består de i hovedsak kun av mettet fett og sukker – som det ikke er spesielt bra å få i seg for mye av. 

- Det betyr ikke at du ikke kan spise disse produktene, men at du bør passe på mengden. Dersom du er glad i syltetøy, anbefaler jeg deg å lage det selv med friske bær og eget ønske av søtning. 

UNNGÅ SØTE PÅLEGG: Det er ikke særlig heldig å starte dagen med lyst brød og nugatti. Dette får du spare til helgen!  Foto: tashka2000 - Fotolia
UNNGÅ SØTE PÅLEGG: Det er ikke særlig heldig å starte dagen med lyst brød og nugatti. Dette får du spare til helgen! Foto: tashka2000 - Fotolia Vis mer

LES OGSÅ: «Sannheten»​ om brunosten 

Viktig å velge riktig brød 

Ifølge Liane er det også viktig at du velger riktig brød – hvis ikke er faren stor for at vinninga går opp i spinninga. 

- Jeg mener du bør velge de grove brødene istedenfor loff og kneippbrød. Det finnes en grovhetsskala på de fleste brød i butikken og anbefalt er at 3/4 av sirkelen er dekket. Dette tilsvarer 75 prosent.

Hvor grovt brødet er kommer an på hvor mye sammalt mel, hele korn og kli det inneholder.

- Ifølge Opplysningskontoret for brød og korn, kan brød kalles for grovbrød når over halvparten av melblandingen er sammalt mel, hele korn eller kli.

- Personlig ville jeg valgt en grov skive og et sunt pålegg i ukedagene, og heller spise lyst brød med brunost en gang innimellom - som for eksempel i helgen når man skal kose seg litt ekstra. 

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: