Søvn

Ha en glippe i gardinen på soverommet

Det gjør at kroppen våkner på en naturlig måte og det blir enklere å unngå slumring.

LA DAGSLYSET SLIPPE INN I ROMMET: Ved å la en glippe være åpen i gardinen, kommer naturlig dagslys inn, som igjen gjør det enklere for kroppen din å våkne.  Foto: Thinkstock
LA DAGSLYSET SLIPPE INN I ROMMET: Ved å la en glippe være åpen i gardinen, kommer naturlig dagslys inn, som igjen gjør det enklere for kroppen din å våkne. Foto: Thinkstock Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Vi har alle gjort det, og vi er ikke stolte av det. Det å slumre tre, ja til og med fire ganger i løpet av en morgen er noe du ikke er alene om. Der og da føles det kanskje som om det gjør det lettere å stå opp, men de ekstra ti, 15 eller 20 minuttene med slumring får du faktisk ingenting igjen for.

Som KK.no tidligere har skrevet, er det faktisk bedre å stille alarmen på det tidspunktet du virkelig kommer til å stå opp på, og ikke det du tror, fremfor å slumre.

«Hvorfor», spør du? Vel, forklaringen er ganske enkel.

Kroppen din har en søvnsyklus, og den siste timen av denne syklusen bruker kroppen til å gjøre deg klar til å stå opp. Det gjør den ved å heve kroppstemperaturen og gå fra dyp til lettere søvn.

Det blir også utløst hormoner som dopamin og kortisol, så når vekkerklokken ringer, kan denne fasen bli avbrutt - og det er derfor du føler deg trøtt og fortumlet når du våkner, skriver Forskning.no.





LES OGSÅ: Derfor bør du legge deg tidligere

KOM INN I EN RUTINE: En god søvnrutine - både når det gjelder tidspunkt du legger deg på, og når du står opp, vil være best for søvnsyklusen din, og gjøre deg mer opplagt om morgenen.  Foto: Thinkstock
KOM INN I EN RUTINE: En god søvnrutine - både når det gjelder tidspunkt du legger deg på, og når du står opp, vil være best for søvnsyklusen din, og gjøre deg mer opplagt om morgenen. Foto: Thinkstock Vis mer

Ikke la deg friste til å slumre

Det å slumre - altså la øynene hvile litt lenger, vil ikke ha en positiv effekt på trøttheten du måtte føle når klokka ringer.

Lar du deg friste til å sove ti minutter til, vil vekkerklokken nemlig ringe enda senere i oppvåkningsfasen, og da risikerer du å starte syklusen forfra og falle i en enda dypere søvn. Dermed blir du enda trøttere når du faktisk må stå opp.

Så ja, dessverre, er det aller best å stå opp med én gang vekkerklokken ringer. Og dersom du ønsker å gjøre morgenen litt enklere, bør du prøve å få en fastere døgnrytme. Altså - få lagt deg til en bestemt tid ganske regelmessig, og prøv å stå opp til en bestemt tid ganske regelmessig.

Dersom du klarer å venne kroppen din til disse faste tidspunktene, vil søvnsyklusen din etter hvert innrette seg etter dette.





LES OGSÅ: For lite søvn gjør deg uattraktiv

Ha en glippe i gardinen

Et godt tips nå som våren er her, og det blir lyst ute tidlig, er også å droppe å trekke gardinene helt for.

Lar du en liten glippe stå åpen, slik at morgensolen kommer inn, vil solskinnet lyse opp soverommet gradvis.

Når lyset i rommet stiger gradvis (du kan også finne egne vekkerklokker som simulerer sollys), gir dette kroppen signaler om å starte oppvåkningsprosessen mens du fortsatt sover.

Og dermed vil det være lettere for deg og «sprette» ut av senga når vekkerklokken ringer.

LES OGSÅ: Derfor må du sove nok

SETT ALARMEN UNNA SENGEN: Ja, det er litt slitsomt, men det får deg garantert opp av senga tilslutt.  Foto: Thinkstock
SETT ALARMEN UNNA SENGEN: Ja, det er litt slitsomt, men det får deg garantert opp av senga tilslutt. Foto: Thinkstock Vis mer

Sett klokka i et annet rom






Klarer du rett og slett ikke å stå opp når vekkerklokken ringer?

Et triks da, som er litt slitsomt, men verdt det, er å sette vekkerklokken i et annet rom med døren din åpen.

Da må du faktisk bevege deg ut av senga for å få skrudd den av, og da er det langt enklere å unngå fristelsen til å slumre.

Orker du ikke tanken på å gå så langt før du har fått på deg klærne? Sett vekkerklokken et annet sted i rommet - men langt nok unna senga til at du må ut av den.

LES OGSÅ: Fortsatt trøtt etter 8 timer?

Stå opp tidlig - hold deg slank

Trenger du flere grunner til å droppe slumringen? Da kan det jo være kjekt å vite at det er gunstig å stå opp tidlig hvis målet ditt er å holde deg slank.

Forskning har nemlig vist at de som klarer å bekjempe fristelsen til å slumre klarer nemlig å gjøre morgenoppgavene sine raskere, får barna kjappere til skolen og gjør det bedre på arbeidsplassen.

Personer som ikke klarer å stå opp tidlig har derimot større sjanse for å føle seg deprimerte, stresset og bli overvektige.

LES OGSÅ: Sover du dårlig mer enn 4 netter i uka?

IKKE TRYKK PÅ SLUMRE-KNAPPEN: Det å slumre om morgenen er å gjøre seg selv en såkalt bjørnetjeneste - du vil faktisk bare bli trøttere.  Foto: Thinkstock
IKKE TRYKK PÅ SLUMRE-KNAPPEN: Det å slumre om morgenen er å gjøre seg selv en såkalt bjørnetjeneste - du vil faktisk bare bli trøttere. Foto: Thinkstock Vis mer
Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer