HJEMMELAGET TOMATSUPPE: Har du ordentlige tomater i suppen din, blir den med én gang MYE sunnere. Antioksidantnivået i tomatene forsterkes nemlig når tomatene varmes opp.  Foto: emmi - Fotolia
HJEMMELAGET TOMATSUPPE: Har du ordentlige tomater i suppen din, blir den med én gang MYE sunnere. Antioksidantnivået i tomatene forsterkes nemlig når tomatene varmes opp. Foto: emmi - Fotolia Vis mer

Tomat

Ha ferske tomater i suppen

Det gjør dem enda sunnere og bedre for deg.

Publisert
Det er en kjent sak at tomater inneholder mye antioksidanter, og at jo dypere rødfarge de har, jo bedre er de for oss (dette gjelder også for andre fargesterke grønnsaker).

En annen ting som kan være grei å vite, er at tomatene blir enda sunnere hvis du steker eller koker dem. Helsefordelene til antioksidanten lykopen, som tomater er rike på, forsterkes nemlig når tomatene varmes opp.

Skal du for eksempel ha tomatsuppe til middag i dag, lønner det seg derfor å ha i ordentlige tomater (på boks funker også) for å øke næringsinnholdet.

(en super oppskrift på hjemmelaget tomatsuppe finner du på Trines Matblogg).

Gjennom en langtidsstudie, gjennomført i USA innen hjertesykdom, kalt «Framingham Offspring Study», fant nemlig forskere ut at ved å spise matvarer med høyt lykopeninnhold kunne du redusere risikoen for hjerteproblemer med 26 prosent.

LES OGSÅ: Boksmaten du bør spise mer av





80 gram er nok
En annen studie gjort av forskere ved University of Verona i 2011 (publisert i tidsskriftet Nature), viser at lykopen også kan hjelpe til med å bedre litt på mat-samvittigheten.

Kun 80 gram oppvarmede tomater (i kokt, stekt, saus eller suppeform) om dagen er nok til å gjøre opp for skadene av et fettrikt måltid, skriver Daily Mail.

Til og med for deg som kanskje ikke er så glad i tomater i naturlig form, er dette gode nyheter. Lykopen finnes nemlig i produkter som tomatjuice og ketsjup også.

Tomat har i tillegg en positiv effekt på en rekke andre sykdommer. Et regelmessig inntak av grønnsaken/bærfrukten kan redusere risikoen for osteoporose, høyt kolesterol og visse kreftformer (deriblant prostatekreft hos menn).

LES OGSÅ: Ikke legg disse i kjøleskapet





Flere superstoffer
Tidligere har japanske forskere ut at tomater også inneholder «superstoffet» 9-oxo-octadecadienoic, som gjør underverker for blodårene dine.

Stoffet bidrar blant annet til å løse opp fett og kolesterol i årene, noe som er veldig viktig for å unngå for eksempel åreforkalkning og skrumplever.

Spiser du tomater hver dag kan du ifølge forskerne ha gjort mye for å slippe å bli rammet av disse utrivelige tilstandene.

Britisk forskning har også vist at du blir fortere mett om du legger noen tomatskiver på brødskiva.

Forskerne ved Reading University i Storbritannia har nemlig avdekket at tomater inneholder stoffer som påvirker appetittregulerende hormoner som ghrelin, slik at du føler deg mindre sulten.

I tillegg til alt dette har karotenoidene i tomaten en gunstig effekt på synet, huden og immunforsvaret.

LES OGSÅ: Denne kan redde livet ditt



HVA MED LITT BOLOGNESE? Også som pastasaus kommer tomater til sin fulle rett.  Foto: Thinkstock
HVA MED LITT BOLOGNESE? Også som pastasaus kommer tomater til sin fulle rett. Foto: Thinkstock Vis mer
BRUK DEM PÅ BRØDSKIVA: Legg noen tomatskiver på brødskiva, det gjør deg nemlig fortere mett.
BRUK DEM PÅ BRØDSKIVA: Legg noen tomatskiver på brødskiva, det gjør deg nemlig fortere mett. Vis mer

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer