Vitamin

Ha mer skrei på tallerkenen

Bare ett eneste måltid gir deg en solid dose med D-vitaminer.

SKREIROGN: Det ser kanskje ut som pølser, men faktisk er det rogn fra skrei. Det viser seg nemlig at skreimølje - rogn, lever og fiskekjøtt fra skrei, er en av de beste kildene til vitamin D. Foto: Reika - Fotolia
SKREIROGN: Det ser kanskje ut som pølser, men faktisk er det rogn fra skrei. Det viser seg nemlig at skreimølje - rogn, lever og fiskekjøtt fra skrei, er en av de beste kildene til vitamin D. Foto: Reika - Fotolia Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Spiser du nok fisk?

For at du skal få i deg nok omega 3-fettsyrer, anbefaler ekspertene at du gjør plass til fisk på menyen to til tre ganger i uken.

Og studier viser at det ikke er nok med kosttilskudd, men at «the real deal» er det beste.

Nå i vinterhalvåret er det imidlertid én fisk du bør gjøre litt ekstra plass til på tallerkenen - nemlig skrei/ skreimølje, som er en ordentlig vitaminbombe!

LES OGSÅ: Trikset som gjør nøttene enda sunnere

SKREI: Skrei er en torsk som vokser opp i Barentshavet, og kommer inn til norskekysten når den er i sin beste alder for å gyte - noe som gjør at fiskekjøttet har ekstra mye muskler og god fasthet. Foto: Getty Images/iStockphoto
SKREI: Skrei er en torsk som vokser opp i Barentshavet, og kommer inn til norskekysten når den er i sin beste alder for å gyte - noe som gjør at fiskekjøttet har ekstra mye muskler og god fasthet. Foto: Getty Images/iStockphoto Vis mer

Gir deg raskt en solid dose vitamin D

Ok, så høres det kanskje ikke så fristende ut - skreimølje.

Det er likevel mange gode grunner til å spise denne fiskesorten. Bare noen få måltider gir nemlig en solid dose med vitamin-D - som mange av oss er robbet for på vinteren.

Skreimølje består av skrei, lever og rogn, skriver Forskning.no. Og ifølge kokkene er det i ferd med å bli trendmat her til lands.

Skrei er en torsk som vokser opp i Barentshavet, og kommer inn til norskekysten når den er i sin beste alder for å gyte - noe som gjør at fiskekjøttet har ekstra mye muskler og god fasthet (les mer om skrei på Godfisk.no).

Og sammen med rogn og lever, blir det en vitaminbombe å regne!





– De som hadde et lavt D-vitaminnivå fikk en målbar økning etter kun å ha spist ett måltid med skrei, lever og rogn, sier Magritt Brustad, som er instituttleder ved Institutt for samfunnsmedisin ved Universitetet i Tromsø, og har doktorgrad på tradisjonelt nordnorsk fiskekonsums betydning for D-vitaminstatus.

LES OGSÅ: Kaffemyten du ikke skal tro på

SOL: Det er riktignok den viktigste kilden til D-vitaminer, men vi ser dessverre ikke så mye til den i vinterhalvåret.  Foto: Getty Images
SOL: Det er riktignok den viktigste kilden til D-vitaminer, men vi ser dessverre ikke så mye til den i vinterhalvåret. Foto: Getty Images Vis mer

Kompenserer for manglende sol på vinteren

Skreimølje er kystbefolkningens tradisjonelle måte å tilberede skrei på. Brustad var derfor interessert i å studere hva tradisjonskosten betyr for D-vitaminstatusen i nord. Hun målte D-vitaminnivået til fiskespiserne deres før og etter de har fått i seg et måltid med skreimølje.

Det er allerede kjent at solen er en viktig kilde til vitamin D, men i vintermånedene her til lands - spesielt i nord, kan det være en utfordring bare å få med seg dagslyset.

Da forskerne målte D-vitaminnivået til befolkningen i Andenes i Vesterålen, oppdaget de imidlertid at de hadde et like høyt nivå på vinteren som de hadde om sommeren.

De tror derfor at skreimølje i stor grad kompenserer for den manglende solen.

Og det er kanskje ikke så rart.

Resultatene til Brustad og teamet hennes viste nemlig at ett måltid med skreimølje tilførte kroppen 12 døgndoser med D-vitamin.





LES OGSÅ: Maten som styrker skjelettet

Derfor er D-vitamin så viktig

Men hvorfor er egentlig vitamin D så viktig?

Vitaminet er blant annet med på å holde skjelettet sterkt og intakt. Hovedoppgaven til vitamin D er å regulere mengden kalsium i blodet ved å sørge for riktig opptak fra tarmen og styre hvor mye kalsium som skilles ut i urinen.

For å hindre avkalkning av skjelettet må kroppen tilføres nok kalsium og fosfat, og vitamin D er altså viktig for å øke opptaket av disse stoffene.

Tidligere studier har også vist at personer som får i seg/produserer nok vitamin D har mindre risiko for å utvikle type 2 diabetes. Personer som har lavere konsentrasjon av vitamin D i blodet har derimot større risiko for å utvikle sykdommen.

Ifølge forskerne bak studien, kan grunnen være at vitamin D er betennelsesdempende.

– Vitamin D-mangel er veldig vanlig, både i Tyskland og resten av verden. Spesielt i vintermånedene får folk for lite av vitaminet på grunn av mangel på sollys, forklarer Dr. Barbara Thorand, forsker ved Institute for Epidemiology II ved Helmholtz Zentrum München.

En annen studie viser også at de som får i seg nok vitamin D holder seg friskere i løpet av vinteren. Dette er fordi vitaminet instruerer de hvite blodlegemene til å lage et protein som tar knekken på infeksjoner.

Ifølge forskerne har D-vitamin også vist seg å ha positiv effekt på alt fra diabetes til kreft, kroniske smerter og depresjon.

LES OGSÅ: Dette bør du ha på menyen litt oftere

LAKS: Et alternativ til skrei og skreimølje, er blant annet fet fisk som laks, smør, egg og melk. Foto: All Over Press
LAKS: Et alternativ til skrei og skreimølje, er blant annet fet fisk som laks, smør, egg og melk. Foto: All Over Press Vis mer

Ikke fan av skreimølje? Prøv dette

I tillegg til skreimølje, finnes det andre gode kilder til vitamin D - selv om det er verdt å merke seg at de ikke vil tilføre de samme mengdene.





Prøv for eksempel å spise mer av dette:
  • Fet fisk
  • Lever
  • Smør
  • Egg
  • Melk
  • Kosttilskudd

  • Tran og trankapsler er en annen effektiv måte å få i seg nok vitamin D på. I tillegg finnes det også kalsiumtabletter med tilsatt vitamin D.

    En del multivitaminer er ofte tilsatt anbefalt dagsdose av vitaminet. Dersom du tar tran bør du imidlertid unngå slike multivitaminer eller tilskudd på grunn av faren for overdosering.

    Dagsbehovet vårt for vitamin D er på 400 IU (internasjonale enheter), eller cirka fem mikrogram. Dette tilsvarer mengden i en liten skje tran.

    Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

    Vi bryr oss om ditt personvern

    kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Les mer