Urter

Ha mer urter i maten

De gir måltidet bedre smak og tilfører flust av viktige næringsstoffer.

IKKE GLEM DISSE: Urter er ikke bare gode, de tilfører kroppen viktige antioksidanter og mineraler. Husk å bruke dem så ofte du kan! Foto: Getty Images
IKKE GLEM DISSE: Urter er ikke bare gode, de tilfører kroppen viktige antioksidanter og mineraler. Husk å bruke dem så ofte du kan! Foto: Getty Images Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
En svensk studie, publisert i tidsskriftet the American Journal of Medicine, har vist at et kosthold med mye antioksidanter kan redusere risikoen for at kvinner får et hjerteinfarkt.

Mer antioksidanter i kosten vil rett og slett si et høyere inntak av frukt og grønt, som også inkluderer friske urter - som du får kjøpt på marked eller i butikken. De er nemlig fulle av antioksidanter og mineraler.

LES OGSÅ: Gap opp for antioksidanter

GRØNT ER SKJØNT: Når du vet hvilken urt som passer til hvilken mat, blir det enda enklere å lage mat.  Foto: Thinkstock.com
GRØNT ER SKJØNT: Når du vet hvilken urt som passer til hvilken mat, blir det enda enklere å lage mat. Foto: Thinkstock.com Vis mer

Bli superkokk på 1-2-3

Om du ikke er så opptatt av antioksidanter og den slags, har friske urter en annen bonus: De får enhver rett til å smake bedre og friskere, så du kan imponere middagsgjestene dine uten veldig mye ekstra jobb.

Prevention.com har laget en oversikt over hvilke urter du bør satse på – og hva de passer til.

Her er det bare å ta fram kokebøkene og knyte forkle!

(Saken fortsetter under bildet.)






1. Timian

Denne urten har lang tradisjon i medisinen, og skal ha positiv effekt på alt fra sår til forkjølelse. Likevel er det på tallerkenen den gjør aller mest ut av seg.

To teskjeer med timian inneholder faktisk nesten 20 prosent av daglig anbefalt inntak av jern.

Passer best med: Pasta- og pizzasaus, salatdressing, gryter, fjærkre, fisk og egg.

2. Persille

To spiseskjeer med frisk persille gir deg 150 prosent av det anbefalte (i USA) dagsbehovet for vitamin K, som er viktig for blodkoagulering og for skjelettet og leveren.

En bonuseffekt: Persille gir deg bedre ånde.

Annen info: Grekerne i Antikken brukte persille som afrodisiakum.

Passer best med: Grønnsaker og salater.

3. Sitrongress

Denne sørasiatiske krydderurten er aromatisk og smakfull, men har også andre fordeler. Den skal bidra til å redusere feber, muskelkramper, magevondt og hodepine.

Sitrongress er full av antioksidanter. Studier har også vist at krydderurten har antimikrobielle egenskaper som bekjemper E. coli, en uhumsket du absolutt vil unngå.

Passer best med: Kylling, fisk og biff.

LES OGSÅ: 10 matvarer under 40 kcal

4. Oregano

Skal du bare gå for én urt på kjøkkenet, er oregano den du bør satse på. Den er såpass kraftig, både på smak og helseeffekt, at du rett og slett trenger mindre av den.

Oregano skal ha opptil 20 ganger så mange kreftbekjempende antioksidanter som andre urter. Selv en del frukter må se seg slått av denne superurten.

Én teskje frisk oregano har like mange antioksidanter som et helt eple, ifølge USDA - det amerikanske jordbruksdepartementet. Måler du gram mot gram, har faktisk krydderurten dobbelt så høyt antioksidantinnhold som blåbær, superbæret som også beskytter mot høyt blodtrykk.

Mange kokker foretrekker faktisk den tørkede varianten, så da slipper du å prøve alle triksene i boka for å holde liv i krydderurtplanta i mer enn tre dager. Puh!

Passer best med: Tomatsaus, vinaigretter, fjærkre og sjømat.

5. Rosmarin

Stekt kjøtt kan øke kreftrisikoen, særlig om du brenner eller svir kjøttet, skriver Forskning.no. Ifølge Lommelegen.no er det særlig bearbeidet kjøtt som øker risikoen, og spesielt for tarmkreft.

Forskere har dog funnet at du - ved å tilføre rosmarin til kjøttet, kan redusere dannelsen av såkalte HCA-stoffer med opptil 60 til 80 prosent.

Passer best med: Grønnsaker, poteter, egg, lam, svin og kylling.

6. Salvie

Denne kraftige urten er enda en superurt hva antioksidanter angår. Det er bare oregano som slår salvie. Studier har vist at selv et lavt inntak forbedrer hukommelsen.

Passer best med: Hjemmelaget pølse, tomatsaus, kylling, fisk, svin og smør. (Prøv salviesmør på fersk pasta – nam!)

LAVENDEL: Du bør rett og slett alltid ha denne urten i huset.  Foto: Thinkstock.com
LAVENDEL: Du bør rett og slett alltid ha denne urten i huset. Foto: Thinkstock.com Vis mer

7. Koriander

Koriander er kanskje den urten flest har et elsk/hat-forhold til, men enten du elsker den eller hater den, er det veldig smart å sørge for å få i seg litt koriander jevnlig.

Forskere fra Universitetet i California har funnet ut at krydderurten har egenskaper som dreper salmonellabakterier dobbelt så effektivt som profesjonelle antibakterielle vaskemidler. Og det er ikke bare salmonella det er snakk om – urten tar faktisk livet av en hel rekke andre bakterier vi ofte finner på mat også.

Om du virkelig hater den grønne urten, finner du de samme egenskapene i korianderfrøene, som kanskje er enklere å snike inn i maten.

Passer best med: Salsa, dip, salater, bønner og kylling.

(Saken fortsetter under bildet.)






8. Lavendel

Neida, den er ikke bare til duftlys, parfyme eller såpe. Og den gjør mer enn å få deg til å slappe av. Disse velduftende bladene har nemlig kostholdsmessige fordeler også, så ta med deg urten på kjøkkenet.

Lavendel er en super kilde til kalsium og A-vitaminer, men har også en god porsjon jern og C-vitamin.

Passer best med: Kylling, svin og som erstatning for rosmarin i brødoppskrifter.

9. Peppermynte

Dette er faktisk den tredje beste urten og havner på plassen etter oregano og salvie hva antioksidanter angår.

Bare lukten av peppermynte kan redusere matlysten. En studie fra Wheeling Jesuit University i West Virginia viser at de som luktet på peppermynte hver andre time i en uke faktisk inntok 2800 færre kalorier enn de som ikke luktet på urten.

Kanskje verdt å prøve om du prøver å redusere kaloriinntaket?

Passer best med: Grønnsaker, lam og kylling.

LES OGSÅ: Du bør alltid ha lavendel i huset

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer