REVNE GULRØTTER: Ha litt revne/raspede gulrøtter (eller andre grønnsaker) i kjøtt/karbonadedeigen når du lager kjøttkaker. Da blir kjøttkakene saftigere og du får "lurt" inn mer grønnsaker i måltidet.  Foto: Getty Images/iStockphoto
REVNE GULRØTTER: Ha litt revne/raspede gulrøtter (eller andre grønnsaker) i kjøtt/karbonadedeigen når du lager kjøttkaker. Da blir kjøttkakene saftigere og du får "lurt" inn mer grønnsaker i måltidet. Foto: Getty Images/iStockphoto Vis mer

Grønnsaker

Ha revne gulrøtter i karbonadedeigen

Maten blir saftigere OG du får i deg mer grønnsaker.

Publisert
At det er viktig å få i seg nok frukt og grønnsaker, er noe de fleste vet. Likevel er vi nordmenn fortsatt blant de dårligste i Europa når det gjelder inntaket av disse matvarene.

Fem om dagen er viktig

Ifølge Helsedirektoratet bør alle få i seg minst tre porsjoner grønnsaker og to med frukt hver eneste dag (”fem om dagen”).

Én porsjon tilsvarer 100 gram av matvaren, så du må for eksempel spise 100 gram mandariner og 100 gram gulrøtter for at det skal telle. Og totalt anbefales det at du spiser 500 gram frukt og grønt daglig.

Grunnen til at det er så viktig for oss å spise frukt og grønt, er at de tilfører kroppen din vitaminer, mineraler, antioksidanter og fiber. Et tilstrekkelig inntak er også med på å redusere risikoen for kreft og hjertesykdom.

I tillegg gir det sunnere kolesterolnivåer, styrker skjelett, immunforsvar og bedrer hudkvaliteten.

LES OGSÅ: Fem om dagen på 1-2-3

ERNÆRINGSEKSPERT: Camilla Andersen er ernæringsfysiolog med mastergrad i samfunnsernæring fra Universitetet i Oslo, samt gründer og daglig leder av Somebody.no.  Foto: SomeBody/Martin Andersen
ERNÆRINGSEKSPERT: Camilla Andersen er ernæringsfysiolog med mastergrad i samfunnsernæring fra Universitetet i Oslo, samt gründer og daglig leder av Somebody.no. Foto: SomeBody/Martin Andersen Vis mer

Bruk revne grønnsaker






500 gram frukt og grønt kan høres mye ut. Likevel finnes det en del smarte grep du kan ta for å «lure» mer av matvarene inn i måltidene dine – særlig når det gjelder grønnsaker.

Ett godt tips er for eksempel å ha revne/raspede grønnsaker i karbonadedeigen når du lager kjøttkaker.

- Når du lager kjøttboller eller kjøttkaker, kan du ha finrevet gulrot eller andre finhakkede grønnsaker i deigen, så får du sneket inn litt grønnsaker den veien også, sier ernæringsfysiolog Camilla Andersen, som er gründer og daglig leder av Somebody.no (ekstern lenke) til KK.no:

- Gulrøtter er med på å gjøre kjøttboller/kjøttkaker saftigere også. Det er ikke alltid like enkelt å få grønnsaker i barna – eller å få i seg selv nok grønnsaker for den saks skyld. Da kan slike triks være greit å ty til.

LES OGSÅ: Grønnsaker alene er ikke nok

GODE SMOOTHIES: Du kan lage utrolig mange gode og næringsrike smoothies ved å kombinere frukt og grønnsaker. Tips til en god oppskrift finner du nedenfor bildet.  Foto: Getty Images/iStockphoto
GODE SMOOTHIES: Du kan lage utrolig mange gode og næringsrike smoothies ved å kombinere frukt og grønnsaker. Tips til en god oppskrift finner du nedenfor bildet. Foto: Getty Images/iStockphoto Vis mer

Supert i smoothie

Ifølge Andersen kan du også tilføre ekstra grønnsaker i smoothies og potetmos.

- Grønnsaks-smoothie og grønnsaker i potetmosen er andre fine måter å øke inntaket av grønnsaker på. Både persillerot og pastinakk gir en spennende vri på potetmosen, forklarer hun.






Camillas tips til smoothieoppskrift:

(Kilde: 5omdagen.com – ekstern lenke)

Du trenger:
½ rød paprika
1 stk gulrot
3 dl frosne jordbær
3 dl appelsinjuice

Fremgangsmåte
Bland alle ingrediensene i en smoothiemaskin eller blender til du får en passende konsistens. Server smoothien med en gang.

N.B: Husk også at grønnsaker er supert som tilskudd til supper, kjøttsaus, lasagne, pastaretter og gryteretter.

LES OGSÅ: Slik lager du verdens sunneste smoothie


Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer