SUNN SAK: Squashen er mild på smak, og passer dermed i de fleste matretter. Foto: Colourbox
SUNN SAK: Squashen er mild på smak, og passer dermed i de fleste matretter. Foto: Colourbox Vis mer

Frukt Og Grønt

Ha squash i kjøleskapet

Grønnsaken er kalorifattig, næringsrik og veldig anvendelig.

De vanligste gjengangere i grønnsaksskuffen er løk, paprika, agurk og tomat. Disse er gode på smak og passer å bruke i veldig mange typer mat - enten som ingredienser i selve retten, eller som garnityr.

Men vet du hvilken annen grønnsak du bør begynne å gi fast plass med disse? Squashen!

LES OGSÅ: Spis deg yngre med frukt og grønt

LEKKERT OG RÅTT: Brede squashstrimler kan utgjøre en lekker forrett, eller brukes i stedet for lasagneplater. Foto: Colourbox
LEKKERT OG RÅTT: Brede squashstrimler kan utgjøre en lekker forrett, eller brukes i stedet for lasagneplater. Foto: Colourbox Vis mer

Saftig og sunn

Denne rimelige grønnsaken er mild på smak, saftig, og kan spises både rå, kokt og stekt. Dessuten har den flere fine egenskaper. Se bare her:

Kalorifattig: 100 gram squash inneholder bare 20 kalorier. Det er hovedsaklig fordi vanninnholdet er så høyt - hele 94 prosent, nesten like mye som for agurken. Sjekk 30 matvarer nesten uten kalorier her.

Lavkarbo: Hvis du er opptatt av å spise lite karbohydrater er squashen ideell. Den inneholder bare 1,8 gram av dette per 100 gram.

Senker kolesterolet: Fiberet i squashen hjelper til å senke det dårlige kolesterolet, fordi det binder seg til gallesyren, og tvinger dermed leveren til å produsere mer av gallen. Og det gjør leveren ved å omdanne kolesterol. I tillegg inneholder squash mye A og C vitamin, og disse hindrer kolesterolet i å oksidere i blodårene. Se hvordan du øker det gode kolesterolet her.

Bra for hjertet: Squash inneholder magnesium og kalium, begge mineraler som senker blodtrykket. Dermed kan squash være med å redusere risikoen for hjerte- og karsykdom.

LES OGSÅ: Så mye frukt og grønt trenger du daglig




Slik bruker du den

Squash kan som nevnt spises rå, eller kokes og stekes. I rå form er den topp i en råkostsalat. Riv den sammen med gulrot, finhakk litt rødkål, og smak til med sitronsaft, salt og pepper.

Revet squash er også topp for å gjøre hamburgeren saftigere, eller fin å lure inn i spaghettisausen om du har barn som ikke liker grønnsaker. Du kan også lage en frittata eller røsti med squash. Du kan også bake brød og kaker med revet squash i, akkurat slik du gjør med gulrot.

Ellers er squash fin å ha på pizza, i gryteretter - eller til og med som erstatning for lasagneplater. Da bruker du ostehøvelen til å lage lange remser av squashen, og legger dem mellom lagene av kjøttsaus og hvit saus.

PS! Leter du etter oppskrifter med squash på engelsk, så husk at grønnsaken kalles zucchini eller courgette.

LES OGSÅ: Slik får du i deg mer frukt og grønt uten at du merker det






Kilder: Matvaretabellen.no og Healthdiaries.com

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: