SUNN FROKOST: Med litt valnøtter i frokosten, gjør du den mye mer næringsrik.  Foto: Fotolia
SUNN FROKOST: Med litt valnøtter i frokosten, gjør du den mye mer næringsrik. Foto: Fotolia Vis mer

Nøtter

Ha valnøtter i frokostblandingen, salaten eller brødet

Kan senke det dårlige kolesterolet på få timer.

Vi vet alle at et sunt kosthold er svært viktig. Da er det ganske så fantastisk at det finnes noen matvarer som hjelper på så og si alt.

For eksempel kan noen valnøtter hver dag gjøre underverker for helsen din.

Forskere ved Universitetet i Pennsylvania har funnet ut at valnøtter har flere uante helsefordeler, og de er i tillegg lekende lett å innføre i kostholdet (Les mer om studien her!).

LES OGSÅ: Spis dette hver uke

FULL AV VIKTIGE NÆRINGSSTOFFER: Valnøtter er fulle av vitaminer og mineraler kroppen din trenger. En neve om dagen holder lenge! Foto: Thinkstock.com
FULL AV VIKTIGE NÆRINGSSTOFFER: Valnøtter er fulle av vitaminer og mineraler kroppen din trenger. En neve om dagen holder lenge! Foto: Thinkstock.com Vis mer

Resultater etter bare fire timer

Tar du bare en neve med valnøtter om dagen, beskytter det deg mot blant annet hjertesykdom.

Daily Mail skriver at det kan senke stressnivået, og dermed senke kolesterolnivået. Nøttene skal også gjøre at blodet flyter lettere gjennom årene dine.





Det er imidlertid én spesiell del av valnøtten som gir såpass raske resultater - nemlig kjernen og oljen man finner i den

Denne studien er den første som har identifisert hvilke deler av valnøtten som virker såpass effektivt.

Undersøkelsen var utført på 15 personer med svært høyt kolesterol. De fikk enten to håndfuller med skrellede valnøtter, seks gram med valnøtt-skall, 34 gram med fettfrie valnøtter eller tre spiseskjeer med valnøtt-olje.

Forskerne fulgt nøye med på resultatene, og kunne se at de som hadde spist skrellede valnøtter og valnøttolje hadde langt bedre nivåer av kolesterol få timer etterpå.

LES OGSÅ: Derfor bør du spise mer nøtter

ERNÆRINGSFYSIOLOG:Mari Mhon Paulsen er høyskolelektor i ernærngsfysiologi, og gir deg enkle tips til å forbedre kostholdet.  Foto: Bjørknes Høyskole.
ERNÆRINGSFYSIOLOG:Mari Mhon Paulsen er høyskolelektor i ernærngsfysiologi, og gir deg enkle tips til å forbedre kostholdet. Foto: Bjørknes Høyskole. Vis mer

Demper søtsug etter måltid






Valnøtter inneholder sunne omega-3 fettsyrer, som du også finner i blant annet fet fisk, som laks.

Nøttene er også rike på E-vitamin og plantesteroler, som er mye av grunnen til de positive helseeffektene.

Dette sørger også for at blodsukkernivået i blodet holder seg stabilt, noe som gjør at vi ikke får det irriterende søtsuget etter et måltid.

Slik får du de i deg

Du kan selvfølgelig bare kjøpe en pose med valnøtter og gomle de i deg, men det finnes mer kreative måter å innføre supernøttene i kosten.

Mari Mhon Paulsen er høyskolelektor i ernæringsfysiologi ved Bjørknes Høyskole, og har gode tips til hvordan du kan spise mer valnøtter.

– Bruk de i frokostblandingen din! Det er enkelt å helle dem over. Baker du brød, er det veldig enkelt å blande inn valnøttene her. Dette gir også god smak på brødet. Ellers kan du drysse valnøtter øver salaten eller yoghurten din, sier hun til KK.no.

Ifølge Paulsen fungerer nøttene også flott som mellommåltid, i og med at de hjelper til å holde blodsukkernivået stabilt.

LES OGSÅ: Dette spiser du 4,8 kilo av i året

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: