RÅTT OG GODT: Raw food betyr ikke at du bare spiser salat Se enkle oppskrifter i saken under. Foto: Thinkstock
RÅTT OG GODT: Raw food betyr ikke at du bare spiser salat Se enkle oppskrifter i saken under. Foto: Thinkstock
Kostholdsråd

- Halvparten av maten bør være raw food

Da får du i deg nok næringsstoffer, sier dr. Fedon Lindberg.

Hørt om raw food? På godt norsk kan vi kalle det rå mat.

Raw food er mat som ikke varmes opp til mer enn 42 grader før den spises. Poenget er å få i seg mest mulig næringsstoffer, og spise mat i sin opprinnelige og naturlige form.

LES OGSÅ: Dette bør du vite om raw food





- Halvparten av maten vi spiser bør ideelt sett være raw food, sier dr. Fedon Lindberg til KK.no.

Han mener vi nordmenn spiser for mye halv- og helfabrikata, og dermed går glipp av verdifulle næringsstoffer.

- Salt, sukker og hvetemel er de billigste ingrediensene, og brukes mye i slik mat. I tillegg tilsettes diverse farger og konserveringsmidler for å få maten til å se bra ut og hold lenge, sier han.

- Naturen lager ikke junk food. Rene råvarer har et mye høyere innnhold av næringsstoffer.

NAM: Sashimi er selvagt raw food! Foto: Colourbox
NAM: Sashimi er selvagt raw food! Foto: Colourbox Vis mer

Dette er raw food





Du har sikkert allerede skjønt at rå grønnsaker, nøtter og frø er supre ingredienser i et raw food-kosthold. En salat er for eksempel en raw food-rett du allerede kjenner godt til. Men husk da å droppe maisen (som er kokt), og ikke ha i fetaost eller oliven, som ikke kan betegnes som raw food.

De fleste som spiser raw food er vegetarianere eller veganere (de holder seg unna egg og melkeprodukter også). Men du trenger ikke bare spise frukt, grønt, nøtter og frø for å spise raw food.

Sashimi, altså rå fisk, er jo raw food. Tartar og carpaccio det samme. Men saltet mat som klippfisk, spekemat osv. kan ikke betegnes som raw food på grunn av at saltet har endret næringsinnholdet.

Oslo Meditasjonskole arrangerer jevnlig raw food-kurs. KK.no deltok, og lærte å lage enkle raw food-retter av kursholder Magdalena Kverneland.

- Å bare spise raw food er veldig ekstremt. Det er for spesielt interesserte. Men å spise mer raw food kan alle klare, sier Kverneland.

Men vil du følge dr. Fedon Lindbergs anbefaling, og la raw food utgjøre 50 prosent av kosten din, får du det til ganske enkelt om du il frokost spiser friske frukter og müsli med litt yoghurt (som dog ikke er raw food), og deretter går for lunsj i form av en salat eller gazpachosuppe til lunsj. Middagen kan suppleres med en salat eller en enkel raw food-oppskrift (se forslag under). Middagen trenger ikke nødvendigvis være raw food om du skal oppfylle 50 prosent-regelen, men spiser du carpacchio eller sashimi blir jo også den raw food.

Du kan lese en fin guide til raw food-filosofien hos About.com (ekstern lenke).

Enkle raw food-oppskrifter

Følgende oppskrifter er hentet fra raw food-kurset hos Oslo Meditasjonsskole:

Squashruller med avocadodip
Vask og kutt en stor suash i tynne skiver på langs. En ostehøvel fungerer bra til dette.

Plasser skivene på en tallerken, og salt dem. La ligge i 10 minutter, til det meste av squashens fuktighet er trukket ut. Skyll og tørk skivene.

Skjær søt paprika, agurk, vårløk eller tomat i biter som passer til en munnfull. Rull hver squashskive rundt 1-2 av grønnsaksbitene, og fest med en tannpirker.

Mos en avocado sammen med 1 ss sitronjuice. Krydre med salt, pepper, chilipulver og koriander (de to siste kan droppes).

Voilà, sunn raw food snacks, eller finfin middag om du serverer en stor salat til.

Fylte sjampinjonger
Ta 4-5 store sjampinjonger og kutt vekk stilken. Legg soppen i en marinade av 3 dl vann, 1 ss salt, 2 ss soyasaus, pepper og krydder som oregano, timian, spisskummen eller hva du måtte ønske.

Fyllet lager du av følgende:

4 ss peanøttsmør
4 ss bløtlagte solsikkefrø
4-5 soltørkede tomater (kjøp dem som ikke er tørket i ovn)
Finhakket koriander eller persille (spørs hva slags smak du ønsker)
Pepper og salt (husk at soltørkede tomater er ganske salte)

Kjør alle ingrediensene i en blender. Tilsett olivenolje om det treng sfor å gjøre blandingen fuktigere.

Fyll soppen med blandingen og pynt med en persillekvast.

Du kan også bytte ut sjampinjoner med store bifftomater eller paprika som du huler ut. Disse trenger du ikke legge i marinade først.

LES OGSÅ: Dette er de 25 sunneste matvarene

Rå epleterte
Denne kaken er en skikkelig søtbombe, men veldig god - og du trenger ingen ovn for å lage den.

1 kopp mandler eller valnøtter males i en bender

1/2 kopp myke dadler has i blenderen. Kjør deigen til den er jevn.

Legg deigen utover et bakepapir.

Skrell og kutt 3-4 epler i små terninger, og drypp over litt sitronsaft for å hindre at de blir brune. Strø så eplebitene over deigen. Sett kaken kaldt i 10-15 minutter.

Mos en banan, og ha den oppå som en krem. (Husk at bananen fort blir brun, så dette gjøres rett før servering)-

Alternativt kan du lage en krem av cashewnøtter. Ta en kopp cashewnøtter (uristede og usaltede) og legge dem i bløt (dette tar noen timer). Ha dem i en blender, og hell i en dæsj lønnesirup og litt sitronsaft, så du får en kremet konsistens.
GODT RÅD: Dr. Fedon Lindberg anbefaler at vi alle spiser mer naturlig og rå mat. Foto: Fedon Lindbergs Klinikk
GODT RÅD: Dr. Fedon Lindberg anbefaler at vi alle spiser mer naturlig og rå mat. Foto: Fedon Lindbergs Klinikk Vis mer
undefined
Til forsiden