SLIK BLIR DEN MYE SUNNERE: Hvis du velger grovt brød, mørkere salat og næringsrike ingredienser som sopp og løk blir den både smakfull og mye sunnere.  Foto: Håkon Eikesdal/All Over Press
SLIK BLIR DEN MYE SUNNERE: Hvis du velger grovt brød, mørkere salat og næringsrike ingredienser som sopp og løk blir den både smakfull og mye sunnere. Foto: Håkon Eikesdal/All Over Press Vis mer

Fast Food

Hamburgeren som gjør deg godt

Med de rette ingrediensene kan hamburgeren faktisk forebygge kreft.

Enten du ønsker å gå ned i vekt eller du er bevisst på hvilke næringstoffer kroppen din får, blir du litt ekstra opptatt av hva du spiser.

Som oftest vil det ikke være plass i kostholdet ditt til hamburgere og pommes frites, men det blir erstattet med mer grønnsaker, frukt og proteiner.

Kanskje ikke så rart med tanke på at én hamburger fra Burger King kan tilsvare to bananer, en kopp kaffe, et glass juice, et par brødskiver med pålegg og en middag med kyllinggryte og ris når det gjelder kalorier.

Men selv om hamburgere blir sett på som fett og kaloririkt, kan du faktisk lage en variant som kroppen din av godt av, skriver Health.com (Ekstern lenke).

(Artikkelen fortsetter under bildet)






LES OGSÅ: To brødskiver om dagen holder

Gjør burgeren til rene supermaten

Lettvint hurtigmat langs veien har i tillegg flere negative følger enn at den siste knappen på buksa ikke går igjen. Blant annet kan det bidra til rynker.

Men heldigvis er det mulig å forandre den usunne burgeren slik at du kan nyte den med god samvittighet.

- Med de rette ingrediensene kan du lett sørge for at hamburgeren din blir rene supermaten, forteller Elizabeth H. Jeffrey, mat- og ernæringsforsker ved University of Illinois.

Velg et brød med fordeler

Det er en kjent sak at loff byr på raske karbohydrater og ikke stort annet, derfor bør du alltid se etter de grove variantene. Fiberet som du finner i fullkorn kan blant annet senke risikoen for tarmkreft.

Ifølge ernæringsfysiolog ved St. Catherine University, Julie Miller Jones, bør du se etter variantene som inneholder hel hvete eller rug, og da skal det helst ramses opp som den første ingrediensen på pakken.

LES OGSÅ: Derfor bør du ha mer ketsjup på pølsa

DESTO MØRKERE, DESTO BEDRE: Dropp den kjedelig og bleke isbergsalaten til fordel for mer spennende, smakfulle og sunne salater som ruccola. Foto: Thinkstock.com
DESTO MØRKERE, DESTO BEDRE: Dropp den kjedelig og bleke isbergsalaten til fordel for mer spennende, smakfulle og sunne salater som ruccola. Foto: Thinkstock.com Vis mer

Gå for mørke bladgrønnsaker

Dropp den bleke isbergsalaten og velg heller mørke og mer spennende salater som ruccola. De inneholder sammensetninger som kalles glukosinolater.

En tidligere studie har vist at når du tygger disse, brytes de ned til fytokjemikalirer som kan bidra til å forebygge brystkreft.

(Artikkelen fortsetter under bildet)






Kjør på med sopp

En tidligere studie utført av USDA Human Nutrition Research Center i Boston har vist at sjampinjong kan bidra til å styrke immunforsvaret og sinke utviklingen av svulster.

Portobello-sopp inneholder i tillegg masse antioksidanter som blant annet bekjemper frie radikaler som kan føre til kreft.

LES OGSÅ: Hold deg slank hele sommeren

Ikke spar på løken

Det er flere grunner til å spise løk både ofte og mye. Løk inneholder tre hovedgrupper av næringsstoffer – antioksidanter, svovelforbindelser og karbohydrater.

Disse stoffene kan blant annet forebygge hjerte- og karsykdommer, redusere kolesterolnivået i blodet og blodtrykket, beskytte mot flere former for kreft, ha en bakteriedrepende virkning og fungere som et naturlig antibiotikum.

BRUK MASSE URTER: Urter har mange flere fordeler enn at det gir ekstra smak til maten. Foto: Thinkstock.com
BRUK MASSE URTER: Urter har mange flere fordeler enn at det gir ekstra smak til maten. Foto: Thinkstock.com Vis mer

Tilsett urter

Bland inn deilige urter og krydder i kjøttet før du legger det på grillen. Det øker smaken på maten, i tillegg til at en studie som ble utført av Kansas State University viste at ingredienser i enkelte urter kan bekjempe kreft.

(Artikkelen fortsetter under bildet)






Velg riktig kjøtt

Kjøtt er slett ikke bare kjøtt. For eksempel inneholder kjøttdeig over dobbelt så mye fett som du vil finne i karbonadedeig, og derfor er det viktig at du velger riktig.

Når du skal lage hamburgere, bør du også se etter kjøttet som inneholder minst fett og kalorier. Kjøp rent kjøtt og kvern det selv - eller gå for karbonadedeig. For at kjøttet skal bli enda saftigere, kan du blande inn litt revne grønnsaker.

LES OGSÅ: Mariner grillkjøttet sunnere

TRENGER IKKE VÆRE SÅ USUNN: Bytt ut usunne ingredienser med sunnere alternativer. Før du vet ordet av det, er er burgeren rene supermaten. Foto: Getty Images/iStockphoto
TRENGER IKKE VÆRE SÅ USUNN: Bytt ut usunne ingredienser med sunnere alternativer. Før du vet ordet av det, er er burgeren rene supermaten. Foto: Getty Images/iStockphoto Vis mer

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: