SPIS BÅDE SUNT OG BILLIG: Selv om du ønsker et sunnere kosthold, må det ikke bli så dyrt. Bare se under hva du bør velge for å holde deg sunn, uten at lommeboken lider.  Foto: Thinkstock.com
SPIS BÅDE SUNT OG BILLIG: Selv om du ønsker et sunnere kosthold, må det ikke bli så dyrt. Bare se under hva du bør velge for å holde deg sunn, uten at lommeboken lider. Foto: Thinkstock.com
Handle

Handleliste for deg som vil spare penger

Disse matvarene er like næringsrike, men mye billigere.

Pleier du ofte å følge den vanlige runden på butikken?

Etter en titt ned i handlekurven din, hva vil du finne? Har du tatt med deg fiskepinner, karbonader og pytt i panne for tredje uken på rad?

Hvis du ønsker å starte et nytt og sunnere liv, samtidig som lommeboken egentlig er litt slumpen er det fort gjort at vanene dine saboterer deg.

Heldigvis er det fullt mulig å velge sunt og næringsrik, uten at bankkontoen må lide, skriver HuffingtonPost.com.

LES OGSÅ: Slik holder salaten seg lenger

SPIS MER SVARTØYEBØNNER: Bare en halv kopp med disse bønnene kan by på 5,6 gram fiber, 6,7 gram proteiner og inneholder i tillegg minimalt med kalorier og fett. Foto: Thinkstock.com
SPIS MER SVARTØYEBØNNER: Bare en halv kopp med disse bønnene kan by på 5,6 gram fiber, 6,7 gram proteiner og inneholder i tillegg minimalt med kalorier og fett. Foto: Thinkstock.com Vis mer

Finn alternativer til kjøtt

Det er nok ganske opplagt for mange, men hvis du bytter ut kjøtt med grønnsaker vil du naturligvis også spare mye penger.

I tillegg er det ikke slik at du trenger å gå glipp av en hel masse proteiner, selv om du dropper kjøttet. Velg protienrrike grønnsaker som ris, bønner og linser, som også er blant den superbillige maten.


Hvis du tenker at kjøttet vil bli savnet, kan tofu være et godt alternativ. Soyaproduktet har i tillegg vist seg å være veldig gunstig for beinbygningen.

(Artikkelen fortsetter under bildet)






Tenk over næringsstoffene du vil ha

Hva er det du egentlig setter fokus på i kosten din? Trenger du mer fiber? Da er sorte bønner og popcorn gode kilder som også er billige.

Eller kanskje du bør øke inntaket av protiener? Da kan du for eksempel velge tunfisk på boks, eventuelt egg.

Dropp bearbeidet mat

Ikke bare inneholder bearbeidet mat som pizza, burrito og andre frosne måltider altfor mye fett, sukker og salt, men de er som oftest også veldig dyre.

Derfor er det god grunn til å droppe ferdigmaten, og heller lage den selv. Da sparer du kanskje halve summen og gir kroppen mye mer av de viktige næringsstoffer.

LES OGSÅ: Skuffet over de nye matvarene

 FROSSEN ER BEST: Frossen fersken inneholder omkring dobbelt så mye C-vitaminer som appelsiner, har forskerne fra United States Department of Agriculture tidliger uttalt. Foto: Image Source.com
FROSSEN ER BEST: Frossen fersken inneholder omkring dobbelt så mye C-vitaminer som appelsiner, har forskerne fra United States Department of Agriculture tidliger uttalt. Foto: Image Source.com Vis mer

Velg hermetisert mat

En stor grunn til at veldig mange kaster bort penger når de skal handle mat er at maten de allerede har hjemme i kjøleskapet går ut på dato før de spiser den opp.

Da lønner det seg å kjøpe hermetisert eller frossen mat, som er mye billigere og som holder mye lenger. Bare husk at du ikke overdriver inntaket av hermetisert mat, siden enkelte ligger i sukkervann og kan tilføre mye kalorier til kostholdet.

(Artikkelen fortsetter under bildet)






Velg tørket mat

I tillegg til hermetisert og frossen mat, er det også mye å spare på å kjøpe tørket mat. Dette inkluderer matvarer som for eksempel tørket bønner.

Du kan også spare mye på å velge store sekker med havregryn, fremfor dyre frokostblandinger på boks.

Planlegg i forveien

Et annet viktig grep er naturligvis å planlegge handlelisten i forveien.

– Planlegging er hovedstikkordet. Planlegg hva du skal spise og hva du skal kjøpe, har Camilla Andersen, som er ernæringsfysiolog og daglig leder i Somebody.no, tidligere uttalt til KK.no.

Matbutikkene er laget slik at du skal bli fristet til å kjøpe mye mer enn du trenger, og uten en plan er det stor fare for at du ender opp med mye usunn og kostbar mat, du egentlig ikke trenger.

LES OGSÅ: Like sunt som mørk sjokolade
Til forsiden