MISTER DU MYE HÅR? Det kan skyldes mangel på D-vitamin og jern. Foto: Getty Images/iStockphoto
MISTER DU MYE HÅR? Det kan skyldes mangel på D-vitamin og jern. Foto: Getty Images/iStockphotoVis mer

Håravfall

Har du blitt tynnere i håret?

Det kan være tegn på at du trenger mer jern og D-vitamin.

Hver dag mister du mellom 50-100 hårstrå. I perioder kan du faktisk miste enda mer.

Selv om det er vanlig å miste en del hår, går det selvsagt en grense før det begynner å bli «unormalt» mye.

For mens cirka 400.000 norske menn har et hårtap som overgår det normale, har også omkring 100.000 kvinner det samme problemet.

Men visste du at kostholdet ditt faktisk kan ha veldig mye å si for hvor mye hår du mister?

Fikk kraftigere hårtap


Kvinner som mister mye hår kan ofte har lave nivåer av jern- og vitamin D i kroppen. Det viser en undersøkelse utført av forskere fra Cairo University, skriver Prevention.com

De la merke til at hårtapet ble verre da nivået av disse næringsstoffene dalte.

– Det er første gang det har vært fokus på D-vitaminets rolle i forbindelse med hårtap, sier Rania Mounir Abdel Hay, hudlege ved universitetet i Kairo og medforfatter av studien.

Hun forklarer videre at D-vitamin kan regulere gener som fremmer hårsekkens vekst, mens lave jernnivåer kan hemme et viktig enzym som har vært forbundet med hårtap hos mus.

Det kan imidlertid være flere grunner til at du mister håret.

Hårtap kan også skyldes:
  • Slanking og strenge dietter
  • Blodmangel (anemi)
  • Sykdommen Alopecia areata, flekkvis håravfall.
  • Syster i eggstokkene (PCOS) kan også være grunnen til hårtap. Lider du av dette, har du litt høyere testosterinnivå enn normalt. Testosteron trigger merkelig nok mer hårvekst på kroppen, men mindre på hodet.
  • P-pillen kan gjøre at du mister mer hår, hvis den er av typen som inneholder en del testosteron. Hvis du tror p-pillen er grunnen til at håret ditt tynnes, kan du prøve å bytte til en type med lavere testosteronnivå.
  • Diabetes type 2, eller livstilsdiabetes, gjør at insulinnivået i kroppen er for høyt, og det igjen kan trigge testosteronproduksjon.
  • Stress kan gjøre at hårsekkene slipper hårstråene før de skal.
  • Medisinbruk kan også være årsaken. Går du på blodtrykksmedisiner, blodfortynnende medisiner, antidepressiva eller ikke-steroide betennelsesdempende medikamenter kan det gjøre at du mister mer hår enn normalt.

  • LES OGSÅ: Vitamin D kan beskytte lungene dine

    Har du vitamin D-mangel? Sjekk her

    Mangel på vitamin D kan gjøre deg slapp, sliten og deprimert. 90 prosent av vitamin D-produksjonen til kroppen kommer direkte av sollys, mens kun ti prosent kommer via mat og ernæring.

    Vitamin D innehar en rekke viktige funksjoner i kroppen - blant annet i forhold til immunforsvaret.

    Uten tilstrekkelig inntak klarer nemlig ikke kroppens celler å reagere raskt nok og bekjempe bakterier og infeksjoner i kroppen.

    Her er noen av de vanligste symptomene på mangel av vitamin D:
  • Svekket immunsystem (mye forkjølelse, regelmessige hoster etc.)
  • Utmattelse
  • Smerter i ledd, skjelett og muskler
  • Depresjonssymptomer
  • Hodepine eller migrene

    Tror du at det kan være jernmangel du lider av? Mer info om dette får du i denne saken!

    LES OGSÅ: Derfor må kvinner spise nok kjøtt

  • Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

    Saker spesielt utvalgt for deg: