TYPISK DEG? : Er kjøleskapraiding noe du stadig vekk tyr til? Foto: REX/Garo/Phanie/All Over Press
TYPISK DEG? : Er kjøleskapraiding noe du stadig vekk tyr til? Foto: REX/Garo/Phanie/All Over Press
Kostholdsråd

Har du et normalt forhold til mat?

Denne sjekklisten avslører det.

Mat. For noen representerer dette ordet noe positivt. Det betyr kos, pause, energi og en god metthetsfølelse.

For andre er ikke klangen av ordet like god. Det betyr kalorier, magefett, vektoppgang, fristelser og dårlig selvkontroll. Dessverre.

Hvor normalt er egentlig ditt forhold til mat? Spiser du uten å tenke så mye over det? Eller innebærer prosessen med å putte noe i munnen alltid en del tanker om hvorvidt det er sunt eller ikke?

I en artikkel på Huffingtonpost.com skriver Isabel Foxen Duke, som jobber som helsecoach og kaller seg ekspert på emosjonell spising, nettopp om dette, og presenterer en liste over hvordan de som har et «normalt» forhold til mat tenker og oppfører seg rundt måltidene:

Ingen matplanlegging
Folk med et normalt forhold til mat planlegger ikke måltidene i forkant. De spiser når de er sultne, eller når det normalt sett er tid for frokost, lunsj eller middag. De har ingen regler som sier at de skal spise så mye av ditt eller datt eller lager detaljerte matplaner. (Vi må vel legge til at et unntak her må være når det skal inviteres gjester til middag - da planlegger man selvsagt måltidet.)

LES OGSÅ. Hvor stor er egentlig en porjon?

Tenker ikke på mat utenom måltidene
Et annet poeng fra Foxen Duke er at de ikke tenker noe særlig på mat mellom måltidene. Da beskjeftiger de seg med andre tanker. De bruker heller ikke energi på å fundere over dietter eller vekttap, ei heller fantaserer de om mat. PS! Det smarteste de gjør er faktisk å spise en skikkelig frokost - det gjør det faktisk lettere å holde vekta

LES OGSÅ: Ikke vei deg for ofte




Ingen dårlig matsamvittighet
Folk med et normalt forhold til mat får ikke hetta om de spiser noe som objektivt sett sikkert ikke er så sunt. De bryr seg heller ikke om hva andre som ser dem spise sjokoladen/bollen/donuten tenker om dem. De småspiser heller ikke kjeks eller sjokolade når ingen ser dem. De velger som regel sunn mat, men kan skeie ut innimellom uten at de får panikk av det.

LES OGSÅ: Så mye sjokolade stagger søtsuget

Spiser når de er sultne, stopper når de er mette
Et ukomplisert forhold til mat betyr at du spiser når du er sulten, og stopper når du kjenner deg mett. Dette er lettere om du tar deg tid til å spise og tygge maten, for det gir magen tid til å sende hjernen metthetssignaler i tide. Folk med et normalt forhold til mat kjenner etter hva kroppen sender signaler om i forhold til sult og metthet, og bruker ikke mat for å håndtere følelsene.

LES OGSÅ: Slik skiller du mellom ekte og falsk sultfølelse




Ingen trøstespising
Som nevnt over bruker de ikke mat for å håndtere følelser - altså, folk med et ukomplisert forhold til mat trøstespiser ikke. De har ikke falt i den fella som får trøstespiserne til å tro at mat kan fjerne ubehag og vonde følelser. Disse følelsene bør vi takle på helt andre måter - her er noen tips (men vi vil anbefale trøstespisere å droppe sjokolade- og favorittmattipset). Om det kan være snakk om en depresjon, er det best å oppsøke legen og få profesjonell hjelp.

Sjekk forøvrig Isabel Foxen Dukes nettside her.

Føler du deg truffet?

Dersom du, etter å ha lest denne artikkelen, ser at du selv har et litt vel komplisert forhold til mat, bør du ta grep.

Det kan være det holder å fortelle deg selv at du skal senke skuldrene litt, ikke være så streng med deg selv og fokusere mer på hva slags mat du kan og bør spise, i stedet for å henge deg opp i alt som er «forbudt».

Kanskje stikker ditt anstrengte forholdet til mat dypere. I så fall gjør du lurt i å snakke med noen fagfolk om det. Du kan gjerne dra til fastlegen og ta en prat med han/henne. Fastlegen vil eventuelt sende deg videre om du trenger ytterligere hjelp.

Du kan også sjekke ut nettsiden til Interesseforbundet for Kvinner med Spiseforstyrrelser eller Rådgivning om spiseforstyrrelser.

Om du har et like anstrengt forhold til mat som til trening, bør du sjekke ut Sunn Jenteidrett.

SNIKSPISING: Om du gjemmer deg bort for å spise søtsaker og kaker, er det et klart tegn på at du har et anstrent forhold til mat. Foto: Thinkstock
SNIKSPISING: Om du gjemmer deg bort for å spise søtsaker og kaker, er det et klart tegn på at du har et anstrent forhold til mat. Foto: Thinkstock Vis mer
HELT OK: Kan du nyte en bedre middag med venner uten å telle kalorier i det skjulte? Foto: Colourbox
HELT OK: Kan du nyte en bedre middag med venner uten å telle kalorier i det skjulte? Foto: Colourbox Vis mer
undefined
Til forsiden