Humør

Har du hatt en tøff start på dagen?

Sjekk hvordan du straks kan gjøre humøret bedre igjen.

STARTET DAGEN DÅRLIG: Det gir som regel ikke det beste grunnlaget for et godt humør. Heldigvis er det mulig å snu på det. Foto: tiplyashina - Fotolia
STARTET DAGEN DÅRLIG: Det gir som regel ikke det beste grunnlaget for et godt humør. Heldigvis er det mulig å snu på det. Foto: tiplyashina - Fotolia Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Du vet de dagene hvor du aldri skulle ha stått opp?

Når du har et viktig møte, eller enda bedre - eksamen, og forsover deg? Idet du løper til bussen innser du i tillegg at du har glemt mobilen, og når du kommer frem lukker bussdørene seg rett foran nesa di.

Ja, du vet de dagene? Du er ikke alene om å ha dem.

Selv om det kan føles veldig fjernt akkurat der og da, er det faktisk mulig å snu disse kjipe dagene til det bedre. Bare sjekk her!

LES OGSÅ: Derfor sover du dårligere nå

SMIL! Selv om du egentlig ikke føler for det. Det viser seg at det påvirker hjernen din på en positiv måte.  Foto: vgstudio - Fotolia
SMIL! Selv om du egentlig ikke føler for det. Det viser seg at det påvirker hjernen din på en positiv måte. Foto: vgstudio - Fotolia Vis mer

Slik kan du endre humøret ditt

En slik start gir som regel ikke det beste grunnlaget for et strålende humør resten av dagen.

Psykologen Daniela Tempesta, har imidlertid uttalt til nettstedet Huffington Post at du kan narre hjernen din slik at du føler deg bedre på null komma niks.

Det hele handler om å fortelle hodet ditt at det ikke er noen grunn til å være så bekymret ved hjelp av kroppsspråket ditt, og Tempesta har forslag til tre riktig så enkle og effektive øvelser som gjør nettopp dette.





Smil - selv når du ikke føler for det

Har du fått med deg at smilet ditt kan fortelle mye om deg? Vel, det viser seg at det også kan få deg i bedre humør - selv når det er på bunn.

En undersøkelse utført av forskerne Tara Kraft og Sarah Pressman ved University of Kansas viste at et smil kan redusere stress i vanskelige situasjoner. Studien deres indikererer at det å smile, selv når du ikke er blid, kan roe ned hjerterytmen og senke nivået av stress.

Når du smiler, sender du signaler til resten av kroppen om at alt er bra, og at du kan senke garden.

Neste gang du føler det er litt for mye, prøv å smile - selv om du kanskje ikke føler for det. Det kan faktisk utgjøre hele forskjellen.

LES OGSÅ: Denne tomatsausen kan redde hjertet ditt

RETT DEG OPP: Studier viser at hvordan du sitter og står i stor grad påvirker humøret ditt.  Foto: All Over Press
RETT DEG OPP: Studier viser at hvordan du sitter og står i stor grad påvirker humøret ditt. Foto: All Over Press Vis mer

Rett deg opp!

En god holdning er viktig av mange forskjellige årsaker - studier har faktisk vist at holdningen din kan påvirke blodtrykket ditt.

Men det kan også påvirke humøret ditt.





En studie utført av tre forskere i 2009 viste at holdningen - og spesielt det å sitte med ryggen rett, gir folk større selvfølelse, mens du får en motsatt effekt hvis du krummer ryggen.

En annen studie som er utført ved Harvard viste i tillegg at en positur som utstråler selvtillit kan øke testosteron-nivåene i kroppen med 20 prosent og senke nivåene av kortisol (som forårsaker stress) med 25 prosent, bare ved å holde posituren i 120 sekunder.

For å få effekten gjelder det å ta opp litt plass. Sett deg godt til rette i kontorstolen og spre armene ut til siden, eller reis deg opp, plass hendene på hoftene mens du står med beina litt spredt. Hold posituren i to minutter.

Legg en hånd på hjertet ditt

Hvis du er trist eller lei, pleier du som regel å søke trøst hos andre, men det viser seg at du faktisk kan oppnå denne effekten alene.

Opplever du en situasjon som er ekstra stressende, prøv å legge hånden på hjertet ditt, stryk deg selv på armen eller masser hodebunnen.

Det høres kanskje veldig rart ut, men det kan være veldig effektivt for å redusere stress. Hvis du i tillegg kombinerer det med positive tanker som at; «Dette er veldig tøft, men det vil gå over», er det enda større sannsynlighet for at det funker, ifølge eksperten.

LES OGSÅ: Den beste oppskriften på vektnedgang

SPIS SJOKOLADE: Ja, det stemmer! Hvis humøret er skikkelig på bunn, er det god grunn yil å strekke seg etter sjokoladen. Foto: Fotolia
SPIS SJOKOLADE: Ja, det stemmer! Hvis humøret er skikkelig på bunn, er det god grunn yil å strekke seg etter sjokoladen. Foto: Fotolia Vis mer

Maten som gjør humøret bedre!

Hvis det er virkelig ille, og du ikke syns at noen av triksene ikke funker, kan du også prøve å spise noen av disse matvarene, som skal gjøre humøret bedre.

– Molekyler i sjokolade, enkelte typer bær og matvarer som inneholder omega-3-fettsyrer har vist positive effekter på humøret, har Karina Martinez-Mayorga- leder av en tidligere studie på området, som ble utført ved Universitetet i Philadelphia, tidligere uttalt.





I studien hadde forskerne sett nærmere på mer enn 1700 forskjellige stoffer som påvirker humøret, og som blir brukt i veldig mange vanlige matvarer.

Ifølge Martinez-Mayorga vil resultatene - som da viste at enkelte stoffer i sjokolade, blåbær, bringebær, jordbær, te og enkelte andre matvarer kan påvirke humøret, bidra til at flere kan forske på hvordan mat påvirker humøret.

En annen studie har også avdekket at kaffe kan ha en positiv effekt på humøret. Forskere fra Harvard har nemlig konkludert med at koffeinholdig kaffe kan senke forekomsten av depresjon blant kvinner.

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer