ACAI BOWL - HØRT OM DET? Det er en av de store snakkisene for tiden. Det ser rikitgnok ut som iskrem, men er langt sunnere. Et ypperlig alternativ til frokost, lunsj, kveldsmat eller som et mellommåltid.  Foto: M.studio - Fotolia
ACAI BOWL - HØRT OM DET? Det er en av de store snakkisene for tiden. Det ser rikitgnok ut som iskrem, men er langt sunnere. Et ypperlig alternativ til frokost, lunsj, kveldsmat eller som et mellommåltid. Foto: M.studio - Fotolia Vis mer

Acai

Har du hørt om acai bowl?

En av de hotteste trendene innen supermat.

KK.NO: Har du hørt om noe kalt en acai bowl?

Den innbydende og forfriskende retten er blitt svært så populær på sosiale medier, og blir også stadig oftere å se på norske kafeer.

Men hva er det egentlig retten består av?

For selv om den ved første øyekast er mistenkelig lik en slags iskrem, har den i realiteten langt flere helsefordeler og næringsstoffer å by på.

LES OGSÅ: Ha grønnsaker i vaffelrøren

Ligner på iskrem - bare mye sunnere

- Acai bowl er egentlig en smoothie, men siden du bruker noe mindre væske har den en tykkere konsistens, sier Christina Loe Øqvist, som er ernæringsrådgiver og har en master i samfunnsernæring.

Og med en konsistens som allerede ligner iskrem, er det naturlig å spise den fra en bolle med skje - bare med langt bedre næringsinnhold.

Det er imidlertid ikke bærene i seg selv som gir denne effekten.

- Når det gjelder næringsinnholdet i acaibær bruker man bare en liten mengde acai. Det er hva du lager acaibollen av, og hva du topper den med som avgjør næringsinnholdet, forklarer Loe Øqvist.

Hun forklarer at bærene ikke er å få tak i i Norge, og at de som regel kommer i en form av frystørret pulver eller puré. Både pulveret og pureen bevarer innholdet av antioksidanter, men det er ikke helt sikkert hvor mye av dette som tas opp i kroppen.

ACAIBÆR: Acaibær er proppfulle av antioksidanter, i tillegg til at de er rike på fiber, vitaminer, mineraler og omega-3 og 9. I tillegg bidrar de sunne fettstoffene i bærene til at antioksidantene lettere tas opp i kroppen. Foto: Giambra - Fotolia
ACAIBÆR: Acaibær er proppfulle av antioksidanter, i tillegg til at de er rike på fiber, vitaminer, mineraler og omega-3 og 9. I tillegg bidrar de sunne fettstoffene i bærene til at antioksidantene lettere tas opp i kroppen. Foto: Giambra - Fotolia Vis mer

- Det er likevel en super ingrediens i smoothie, juice og grøt, forteller hun.

Hun forklarer at acaibær i seg selv er proppfulle av antioksidanter, i tillegg til at de er rike på fiber, vitaminer, mineraler og omega-3 og 9. I tillegg bidrar de sunne fettstoffene i bærene til at antioksidantene lettere tas opp i kroppen.

Hun understreker imidlertid at det er gjort få studier på bærets effekt på mennsker, og at hun ikke vil anbefale å spise acai i tablettform.

LES OGSÅ: Smoothien som «renser» kroppen

Acai-bærene er ikke den viktigste ingrediensen

Men ettersom de supersunne bærene ikke er hovedingrediensen i acai bowl, er det desto viktigere hva du lager den av og hva du topper den med.

- Den kan beså av for eksempel acai pulver/puré, frosne blåbær og jordbær, frossen banan, naturell yoghurt og litt væske - for eksempel vann, appelsinjuice eller kokosmelk, forteller Loe Øqvist.

- Deretter kan den toppes med ferske eller tørket jordbær, blåbær og frø - eksempelvis linfrø, solsikkefrø og gresskarkjerner, samt havregryn, kokos og mandler.

Med alle disse ingrediensene, blir retten ifølge eksperten en ren næringsbombe!

- Ved å tilsette andre sunne ingredienser får du et næringsriktig måltid bestående av både karbohydrater, sunt fett, proteiner, masse antioksidanter, vitaminer og mineraler.

NÆRINGSBOMBE: - Ved å tilsette andre sunne ingredienser får du et næringsriktg måltid bestående av både karbohydrater, sunt fett, proteiner, masse antioksidanter, vitaminer og mineraler, forteller eksperten. Foto: Maridav - Fotolia
NÆRINGSBOMBE: - Ved å tilsette andre sunne ingredienser får du et næringsriktg måltid bestående av både karbohydrater, sunt fett, proteiner, masse antioksidanter, vitaminer og mineraler, forteller eksperten. Foto: Maridav - Fotolia Vis mer

- Det fine er at du kan variere fra gang til gang hvordan du velger å lage retten - spesielt toppingen kan varieres til det uendelige. Det kan være et godt og sunt alternativ til både frokost, lunsj, kveldsmat eller mellommåltid, sier hun.

For å gjøre den enda mer mettende anbefaler hun å tilsette naturell yoghurt, banan, kokosmelk, nøtter, frø og havregryn - spesielt til frokost.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: