Antioksidant

Har du hørt om dette bøffelbær?

Spås å bli en av de store mattrendene i 2014.

BØFFELBÆR: Ifølge ekspertene skal visst dette bæret blir noe av det hotteste innen supermat dette året - noe som ikke er så rart, de er nemlig proppfulle av antioksidanter! Foto: Fotolia
BØFFELBÆR: Ifølge ekspertene skal visst dette bæret blir noe av det hotteste innen supermat dette året - noe som ikke er så rart, de er nemlig proppfulle av antioksidanter! Foto: Fotolia Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Hva slags bær spiser du?

Det er ingen hemmelighet at bær er en kilde til en rekke viktige næringsstoffer og er et sunt tilskudd i smoothies, frokostblandinger og yoghurt.

Det er også supert som et mellommåltid alene.

Og selv om de tradisjonelle bærene er noen skikkelig antioksidant-bomber, finnes det en rekke andre typer bær som også er proppfulle av vitaminer og næringsstoffer - deriblant gojibær.

For 2014 bør du imidlertid gi plass på menyen til et annet bær - nemlig bøffelbær!

LES OGSÅ: Enkelte bør droppe frokost

VELG FARGERIK MAT: Det er ofte disse som inneholder mest antioksidanter. I tillegg til rød mat som bøffelbær og tomat, finner du masse i lilla matvarer.  Foto: ctotir - Fotolia
VELG FARGERIK MAT: Det er ofte disse som inneholder mest antioksidanter. I tillegg til rød mat som bøffelbær og tomat, finner du masse i lilla matvarer. Foto: ctotir - Fotolia Vis mer

Bøffelbær er superbæret i 2014

Ikke hørt om det før?

Bøffelbær er små, røde og søte, men samtidig litt bitre i smaken, og ifølge Huffington Post er bærene blant de største trendene innen kosthold for 2014.

Bærene stammer opprinnelig fra Nord-Amerika. Selve buskene trenger ikke spesielt mye næring for å blomstre, men bærene som kommer frem - også kjent som shepherdia, er proppfulle av sunne næringsstoffer!

Mer spesifikt antioksidantet lykopen.






LES OGSÅ: Det er noe helt spesielt med denne skoen

Inneholder enorme mengder antioksidanter

Lykopen er kjent for å være forbyggende mot kreft, og det finnes blant annet store mengder i tomater, men også i andre fargesterke grønnsaker og frukter.

Resultater viser likevel at du finner ekstremt store mengder i bøffelbær. Det høye innholdet av antioksidanter gjør også at bæret kan forebygge cellulær aldring.

Etter at forskere og ernæringseksperter har fått opp øynene for det sunne bæret, blir det nå vurdert om planten kan være verdifull for områder i verden der det er behov for økonomisk utvikling.

Som ikke er så rart, med tanke på at plantene ikke trenger mye næring for å overleve, og bærene bringer med seg så mye viktige næringsstoffer.

Selv om bruken av bæret i dag er begrenset, blir det faktisk vurdert av flere drikkeprodusenter å produsere vin av frukten.

LES OGSÅ: Kutt sukker og salt, men ikke smak

MOLTE: Molte er det av våre viltvoksende bær som har høyest innhold av C-vitamin.  Foto: annems - Fotolia
MOLTE: Molte er det av våre viltvoksende bær som har høyest innhold av C-vitamin. Foto: annems - Fotolia Vis mer
BRINGEBÆR OG BLÅBÆR: Ettersom det kan være litt vanskelig å få tak i bøffelbær foreløpig, finnes den en rekke andre bær du kan meske deg med i mellomtiden. Foto: Thinkstock.com
BRINGEBÆR OG BLÅBÆR: Ettersom det kan være litt vanskelig å få tak i bøffelbær foreløpig, finnes den en rekke andre bær du kan meske deg med i mellomtiden. Foto: Thinkstock.com Vis mer

Andre bær du bør spise

Ettersom bruken av bøffelbær fortsatt er begrenset, kan det imidlertid være litt vanskelig å få tak i dem (har du tips til hvor du kan finne dem? Tips oss).

Heldigvis finnes det også mange andre bær som er proppfulle av viktige næringsstoffer - og som er svært tilgjengelig her til lands. For eksempel:






MOLTE:
Ingen andre bærslag i norsk natur har slik status som molte.

Et høyt innhold av benzosyre (som er et naturlig konserveringsmiddel) gjør at molte kan lagres i lengre tid uten at bærene ødelegges. Molte er det av våre viltvoksende bær som har høyest innhold av C-vitamin.

BLÅBÆR:
Blåbær er svært rike på flavanoider som er et antioksidant, og er faktisk blant fem på topp over matvarer med mye antioksidanter.

De inneholder også antocyanidiner, som gir den fine fargen og beskytter mot mikroorganismer. De er med andre ord plantenes eget immunforsvar.

Det fantastiske er at disse viktige egenskapene overføres til kroppen etter at vi har spist bær. Det fører til at vi får effektive antioksidanter som igjen er en viktig beskyttelse mot utvikling av kreft og hjerte- og karsykdommer.

LES OGSÅ: Dette er den sunneste melken

TYTTEBÆR:
Tyttebær har fra tilbake tid vært mye brukt av mennesker. Det kan skyldes at de har høyt innhold av benzosyre (som i molte), og derfor var enkel å oppbevare i tider med liten tilgang til sukker eller moderne konserveringsmiddel.

Tidligere var det vanlig å oppbevare bærene i vann som tyttebærgrøt eller i surmelk. De ble brukt som medisin mot forkjølelse og halsonde.

Tyttebær er nevnt som det eneste viltvoksende bærslaget som inneholder nevneverdig mengder av vitamin E.

BRINGEBÆR:
Bringebær får sin flotte farge fra fargestoffene antocyaniner.






Disse stoffene har blant annet en beskyttende effekt mot mikroorganismer. I tillegg innehar stoffene antioksidative egenskaper, som virker forebyggende mot kreft, samt hjerte- og karsykdommer.

Et annet pluss med bringebær, er at de er proppfulle av viktige vitaminer, som C-vitamin, E-vitamin, magnesium og kalium. I tillegg er bærene rike på vitamin K, som er viktig for skjelettet og kan minske risikoen for brudd.

Bringebær er også kjent for å styrke immunforsvaret, kunne regulere menstruasjonssyklusen og bekjempe virusinfeksjoner, samtidig som de er rike på kostfiber, som er viktig for fordøyelsen.

LES OGSÅ: Så enkelt kan du spare 300 kcal

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer