Sommerdessert

Har du hørt om gino?

Svensk sommerdessert du kan nyte med god samvittighet!

GINO: Hvis du ikke har smakt denne smakfulle dessertene ennå, så bør du virkelig prøve. Ikke bare smaker den godt, men den inneholder lite kalorier, og er proppfull av sunne næringsstoffer.  Foto: Scanpix/Bon Appetit
GINO: Hvis du ikke har smakt denne smakfulle dessertene ennå, så bør du virkelig prøve. Ikke bare smaker den godt, men den inneholder lite kalorier, og er proppfull av sunne næringsstoffer. Foto: Scanpix/Bon Appetit Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

KK.NO: Den smakfulle retten som opprinnelig kommer fra vår søte bror, Sverige, er en superenkel rett som i hovedsak består av frukt.

Dermed er den ikke bare forfriskende i sommervarmen, men inneholder også masse næringstoffer kroppen din vil elske.

Og du vil ikke tro hvor godt det smaker!

LES OGSÅ: Disse gir deg et skikkelig energiboost!

En kilde til jern, kalium, folat, vitamin C og B6

Alt du trenger for å lage desserten er kiwi, jordbær, banan og hvit sjokolade - eventuelt litt vanilijeis eller kesam til servering.

Enklere blir det ikke!

I tillegg til at det er en lett og sunn dessert i sommermånedene, inneholder også fruktene i seg selv en masse viktige næringsstoffer - for eksempel har tidligere studier vist at inntak av jordbær kan bidra til å redusere risikoen for kreft og tidlig aldring.

SPIS MER JORDBÆR: Tidligere studier har vist at inntak av jordbær kan bidra til å redusere risikoen for kreft og tidlig aldring.  Foto: graletta - Fotolia
SPIS MER JORDBÆR: Tidligere studier har vist at inntak av jordbær kan bidra til å redusere risikoen for kreft og tidlig aldring. Foto: graletta - Fotolia Vis mer

Det er forskere ved Marche Polytechnic University i Italia og University of Granada i Spania som tidligere har kommet frem til dette - og mener hovedårsaken er antioksidantene.

Men jordbær er også en god kilde til vitamin C og folat, skriver Bama.

Også kiwi er en god kilde til vitamin C - og faktisk er det en av de aller sunneste fruktene du kan velge. Den grønne frukten inneholder også en del fiber og jern, og hvis du vil - ja, så må du gjerne spise skallet også.

Ikke bare er det ufarlig, men skallet inneholder mer antioksidanter enn selve frukten.

Prikken over i-en er banan. Den gule godsaken er en god kilde til kalium, som i tidligere studier er knyttet til lavere risiko for hjertesykdom, skriver Bama. I tillegg inneholder den en god del vitamin B6, og gir raskt energi.

KIWI: Bare én kiwi dekker behovet ditt for vitamin C, og det er faktisk ikke så dumt å spise skallet mens du er i gang. Foto: dk / Alamy/All Over Press
KIWI: Bare én kiwi dekker behovet ditt for vitamin C, og det er faktisk ikke så dumt å spise skallet mens du er i gang. Foto: dk / Alamy/All Over Press Vis mer

LES OGSÅ: Steinalderbrødet som bare tar 10 minutter

Slik lager du gino

Så, over til hvordan du lager den smakfulle desserten.

Det er en utrolig enkel oppskrift, og dersom du har med deg en varmesikker form i sekken, kan du gjerne sette den på engangsgrillen i parken eller på stranden. Ifølge bloggeren «Turkokken» egner den seg også like godt på primusen, hvis du er på telttur.

Ingredienser - 4 personer (Oppskrift fra Gladimat.no) :

GINO: Server med vanlijeis eller kesam. Foto: Scanpix/Bon Appetit
GINO: Server med vanlijeis eller kesam. Foto: Scanpix/Bon Appetit Vis mer
  • 3 kiwi
  • 2 bananer
  • 400 gram jordbær
  • 1 lime
  • 100 gram hvit sjokolade - revet
  • Eventuelt iskrem eller kesam

Start med å sette ovnen på 175 grader.

Skyll og del opp frukten i passende biter, bland det sammen og fordel det rundt i den ildfaste formen. Sørg for at bitene ikke er altfor små, da blir de lett litt for bløte. Du kan også bruke porsjonsformer, hvis det for eksempel er til et selskap.

Press saften fra limen over frukten.

Strø over den revne sjokoladen, og gratiner det hele i oven i 15-20 minutter. Her er det lurt å følge med, slik at det ikke blir brent eller for mykt.

Dersom du ikke vil at frukten skal bli for bløt, men bare ønsker å gratinere sjokoladen på toppen kan du sette ovnen 250 grader med kun overvarme eller grill, og la det stå i 3-5 min (Oppskrift fra viskalspise.dk).

LES OGSÅ: Trendy med tradisjonsmat

Prøv deg frem med en rekke andre frukter

Selv om den tradisjonelle retten består av kiwi, jordbær og banan, finnes det uendelige med muligheter for denne retten.

Prøv for eksempel en variant med ananas, galiamelon, fersken, pære, plommer og fiken, slik som i denne oppskriften, der kostholdsekspert og konseptsjef i Grete Rode, Jeanette Roede, kan fortelle at det er et svært godt alternativ til dessert.

FIBER OG NÆRINGSSTOFFER: Denne desserten er en av Jeanette Roedes favoritter. Server den ovsnbakte frukten med mager vaniljekesam - supergodt! Foto: Grete Roede AS
FIBER OG NÆRINGSSTOFFER: Denne desserten er en av Jeanette Roedes favoritter. Server den ovsnbakte frukten med mager vaniljekesam - supergodt! Foto: Grete Roede AS Vis mer

- Denne desserten inneholder mye frukt, som er både kalorifattig og fiberrikt, sier hun.

- Den inneholder også vaniljekesam som består av både mer protein og mindre mettet fett enn for eksempel krem, forteller hun, og legger til at dette er hennes personlige dessertfavoritt.

Denne oppskriften inneholder faktisk bare 160 kilokalorier per persjon.

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer