Sukker

Har du hørt om kamutpuffs?

Sjekk hvorfor du bør ha dette i skapet.

HØRT OM KAMUTPUFFS? På sosiale medier er det stadig flere som spiser dette til frokost eller dessert, men hva er det egentlig? Foto: Ildi - Fotolia
HØRT OM KAMUTPUFFS? På sosiale medier er det stadig flere som spiser dette til frokost eller dessert, men hva er det egentlig? Foto: Ildi - Fotolia Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

«Kamutpuffs - hva i all verden er det», tenker kanskje du nå?

For de aller fleste har antagelig ikke hørt om dette før. Likevel er det nok ganske stor sannsynlighet for at du har sett bilder av puffsene på Instagram.

De har nemlig blitt svært populære til blant annet frokost.

Men hva er egentlig kamutpuffs, eller puffet kamut som det også er kalt, og hva er årsaken til at det har blitt så hot blant enkelte?

KAMUT: Du kan kjøpe kamputpuffs på helsekostbutikken eller over nett. Foto: Produsenten
KAMUT: Du kan kjøpe kamputpuffs på helsekostbutikken eller over nett. Foto: Produsenten Vis mer

LES OGSÅ: Derfor bør du spise egg og tomat

Spis dem til frokost eller bruk i desserten

- Kamutpuffs er en form for puffet ris, laget av Kamut fullkornshvete, forklarer Cathrine Nilsen, produksjonssjef i Supernature AS.

Kamutpuffs er en type korn som er nær beslektet med hvete, og selv om «kamut» ofte er navnet de går etter for tiden, så er dette faktisk navnet på en egen merkevare, skriver WhatscookingAmerica.net. Det originale kornet som puffsene er laget av heter khorosan.

Kamutpuffs har imidlertid flere bruksområder.

- Det smaker litt søtt og nøtteaktig og kan brukes på samme måte som annen puffet ris, med andre ord til frokost eller til for eksempel sjokoladeboller, sier Nilsen.

Ifølge flere bloggere egner den seg også godt til dessert ellers, for eksempel sammen med krem, kesam, sjokolade og frisk frukt.

LES OGSÅ: Spis nøtter - hver eneste dag

Inneholder ikke sukker eller salt

I motsetning til de fleste andre typer hvete, er khorosan-kornet ganske mye større enn andre varianter - faktisk nesten dobbelt så stort.

BRUK TIL DESSERT: I tillegg til at mange spiser puffet kamut til frokost, passer de godt til dessert. For eksempel til sjokoladeboller.  Foto: sugar0607 - Fotolia
BRUK TIL DESSERT: I tillegg til at mange spiser puffet kamut til frokost, passer de godt til dessert. For eksempel til sjokoladeboller. Foto: sugar0607 - Fotolia Vis mer

En årsak til at stadig flere tester ut kamutpuffsene er nok at de ikke er tilsatt salt eller sukker - slik mange andre frokostblandinger er. Ved en rask kikk på ingredienslisten vil du for eksempel se at Corn Flakes slett ikke er verstingen på markedet.

Likevel er det verdt å merke seg at puffet kamut inneholder elleve gram karbohydrater og en del kalorier per porsjon, så ifølge Iherb.com er det derfor ingen slankemat.

Det er imidlertid et godt alternativ til vanlig puffet ris, og kom blant annet på listen over sunnere frokost-alternativer for barn i en undersøkelse om frokostblandinger publisert på WebMD.com.

Det som gjorde at puffsene scoret høyt var det lave sukkerinnholdet og at de ikke innholder tilsetningsstoffer.

Kornene er også en kilde til flere næringsstoffer.

Blant annet er de en kilde til kalium, fiber (selv om det er mindre enn i andre korn), protein, jern, tiamin, vitamin B3 og B2.

LES OGSÅ: Mangler du kalium? Dette bør du spise mer av

Har du hørt om teff-frø?

En annen type matvare som blir stadig mer populær er teff-frø.

Teff er en plante i gressfamilien som hører hjemme i det nordøstlige Afrika, og er en viktig kornsort blant annet i Etiopia og Eritrea.

De små frøene inneholder mer kalsium enn noen andre fullkorn eller frø - faktisk har de omtrent samme mengde kalsium som en halv kopp med kokt spinat.

HØRT OM TEFF? Teff er en kornsort som er veldig næringsrik - faktisk inneholder frøene mer kalsium enn noen andre fullkorn eller frø. Test frøene i matlagingen eller erstatt vanlig mel med glutenfritt teffmel. Foto: Fotolia
HØRT OM TEFF? Teff er en kornsort som er veldig næringsrik - faktisk inneholder frøene mer kalsium enn noen andre fullkorn eller frø. Test frøene i matlagingen eller erstatt vanlig mel med glutenfritt teffmel. Foto: Fotolia Vis mer

Fordi kornene er så små består de hovedsakelig av kli og kime. Dette gjør at de har et veldig høyt næringsinnhold i forhold til andre kornslag, fordi klien og kimen er de mest næringsrike delene av kornet. Kornet har et veldig høyt innhold av kalsium, fosfor, jern, kobber, aluminium, barium og tiamin.

Bruk frøene i supper for å gjøre den litt fyldigere, server dem sammen med ris, quinoa eller annet tilbehør til middagen, eller mal dem slik at du kan bruke dem i melblandingen når du skal bake. Du kan også få kjøpt glutenfritt mel som er basert på teff, kalt teffmel.

Du kan lese mer om teff på Norsk cøliakiforening sine nettsider

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer