Frukt

Har du hørt om pitahaya?

Inneholder nesten ikke kalorier og er proppfull av antioksidanter.

SUNNHETSBOMBE: Pitahaya-frukten ser veldig eksotisk ut. Den er imidleritd enkel å tilberede - faktisk kan du spise den rett ut av skallet, og den er proppfull av næringsstoffer. Foto: Fotolia
SUNNHETSBOMBE: Pitahaya-frukten ser veldig eksotisk ut. Den er imidleritd enkel å tilberede - faktisk kan du spise den rett ut av skallet, og den er proppfull av næringsstoffer. Foto: Fotolia Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
I løpet av de senere årene har det dukket opp uendelig med eksotiske og smakfulle nye matvarer her i landet - hurra for det!

Ikke bare tilfører de spennende smaker, men de er også proppfulle av næringsstoffer.

Se bare på frukten Tamarillo - en nær slektning av tomaten, som smaker herlig, og som er proppfull av C-vitaminer!

En annen frukt som du helt klart bør gjøre plass til i kostholdet ditt er pitahaya.

LES OGSÅ: Gaver til å spise opp

GÅ FOR DEN RØDE: Den røde varianten inneholder mer av de fordelaktige antioksidantene du finner i fargerike - og spesielt lilla og røde - frukter og grønnsaker.  Foto: wiangya - Fotolia
GÅ FOR DEN RØDE: Den røde varianten inneholder mer av de fordelaktige antioksidantene du finner i fargerike - og spesielt lilla og røde - frukter og grønnsaker. Foto: wiangya - Fotolia Vis mer

Spis den rett ut av skallet

Ikke bare høres denne frukten eksotisk ut, men med den friske fargen og det spesielle utseende ser den også veldig eksotisk ut.

Men det er ikke dermed sagt at den ikke kan få plass i det norske kostholdet.

Del frukten i to og spis den med skje rett ut av skallet, del den i skiver og server på et fat, eller mos den til en nydelig fruktpuré. Pitahaya kan også brukes i saus, eller så er den smakfull sammen med andre eksotiske frukter i en fruktsalat eller som topping til iskrem, skriver Bama.no.

Pitahaya-frukten - som også går under navnet dragefrukt eller jordbærpære - kommer opprinnelig fra Mexico, Sentral- og Sør-Amerika, men er spesielt populær i Asia - hvor du kan få kjøpt den stort sett hele året.

Det aller beste med den fargerike frukten er imidlertid næringsstoffene du finner i den!





LES OGSÅ: Slik setter du i gang forbrenningen

Proppfull av antioksidanter

For bak det fargerike - og kanskje noe spesielle skallet på frukten, skjuler det seg både kostfiber, C-vitaminer, enkelte former for B-vitaminer og massevis av antioksidanter, skriver Daily Mail.

I tillegg er frukten en god kilde til omega-3 fettsyrer som finnes i vegetabilsk fett - altså ALA, som omdannes til fettsyrene EPA og DHA i kroppen din.

Og du kan helt fint spise ganske store mengder av frukten, ettersom den nesten ikke inneholder kalorier i det hele tatt!

Pitahaya-frukten har også et lavt innhold av sukker, som gjør at den har liten innvirkning på blodsukkeret ditt. Tidligere studier har blant annet vist at for høyt blodsukker kan svekke hjernen din.

Frukten finnes i flere varianter, men på grunn av de fordelaktige antioksidantene du finner i frukt og grønt med sterke farger, gjør du lurt i å velge den med lilla fruktkjøtt fremfor hvitt.

Antioksidantene inkluderer blant annet katekiner, antocyanin og epicatechiner, som også finnes i grønn te.

Det ser også ut til at det røde fruktkjøttet kan ha en betennelsesdempende effekt på kroppen, i tillegg til at de er rike på lykopen, som kan forebygge prostatakreft.

Pitahaya er nok ikke noe du finner i alle matbutikker rundt omkring, men dersom du har en god, lokal grønnsakshandel i nærheten av deg, er det definitivt verdt å sjekke opp om de har denne friske frukten!

LES OGSÅ: Drikk alkohol OG gå ned i vekt

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer