SPEKESKINKE: Personer som har høyt blodtrykk bør begrense inntaket av spekeskinke, da det inneholder mye salt.  Foto: jorgecachoh - Fotolia
SPEKESKINKE: Personer som har høyt blodtrykk bør begrense inntaket av spekeskinke, da det inneholder mye salt. Foto: jorgecachoh - Fotolia Vis mer

Pålegg

Har du høyt blodtrykk?

Da bør du begrense inntaket av dette pålegget.

KK.NO:  Er du en av dem som spiser brødskiver eller knekkebrød til frokost? Da har du helt sikkert fått med deg at sjokoladepålegg, brunost, syltetøy og honning ikke er særlig bra. 

Men visste du at det ikke bare er de søte påleggene du bør begrense inntaket ditt av? Faktisk er den noen av de relativt sunne pålegg som kan være direkte helseskadelig. 

LES OGSÅ: Det sunneste sjokoladepålegget lager du selv

Spekemat inneholder mye salt  

Randi Eidsmo Flesjø, som er ernæringsfysiolog i Sprudlende Sunn, forteller at det er flere pålegg det ikke er særlig bra å spise for mye av. 

- Du bør ikke overdrive inntaket av pålegg som for eksempel spekeskinke, da dette inneholder mye salt, samtidig som det er røkt. Dette gjelder spesielt personer som spiser mye bearbeidet mat, ferdigretter og kjøpebrød, sier hun. 

Årsaken til at det ikke er bra å få i seg for mye salt er først og fremst fordi natriumet i saltet øker risikoen for høyt blodtrykk, som igjen høyner risikoen for hjerte- og karsykdom.

Høyt blodtrykk har skylden for 50 prosent av alle tilfellene av hjertekrampe og hjerteinfarkt, og 60 prosent av alle hjerneslag. Andre mulige konsekvenser av å spise for mye salt er kreft i magesekken, benskjørhet og nyresten, samt overvekt og diabetes.

Marie Louise Liane, som er ernæringsfysiolog og personlig trener, mener også at det ikke er bra å overspise pålegg som inneholder mye salt. 

- Ganske mange av oss har et høyere saltinntak enn anbefalt – vi spiser i gjennomsnitt ti gram salt daglig, altså dobbelt så mye som er anbefalt, sier hun og legger til: 

- Dersom du er glad i kjøttpålegg, anbefaler jeg deg å gå for kylling- eller kalkunpålegg, da disse variantene inneholder langt mindre fett og salt enn spekeskinke, salami, servelat og så videre. 

INNEHOLDER MYE SALT: Spekeskinke inneholder en god del salt, og bør derfor ikke spises for ofte.  Foto: bit24 - Fotolia
INNEHOLDER MYE SALT: Spekeskinke inneholder en god del salt, og bør derfor ikke spises for ofte. Foto: bit24 - Fotolia Vis mer

LES OGSÅ: Bytt ut salami med kokt skinke

Påleggssalater og smøreoster 

Et annet pålegg Liane mener det ikke er særlig bra å spise for mye av er påleggssalater. 

- Du bør begrense inntaket av påleggssalater, som for eksempel eggesalat, rekesalat, italiensk salat og kyllingsalat. Disse er veldig energirike, da de ofte er basert på majones eller kremfløte. 

Dersom du er glad i påleggssalater gjør du lurt i å sammenligne de ulike variantene, og gå for den som har det høyeste innholdet av hovedingrediensen. For eksempel vil en eggesalat som inneholder 70 prosent egg være et bedre valg enn en som inneholder 40 prosent egg. 

- Et annet pålegg det er fort gjort å la seg lure av er smøreoster. Det finnes mange varianter, noen er fete og kaloririke, mens andre er magre. Felles for de fleste er at de inneholder en god del mettet fett – noe man ikke bør ha i seg for mye av. 

- Bruker du smøreost innimellom er det helt i orden å velge de feteste typene. Men spiser du smøreost ofte, kan det være lurt å velge noen av de magreste. Du får da i deg mindre av det ugunstige fettet og mer protein, et næringsstoff som metter godt, sier Liane. 

PÅLEGGSSALATER: Mange påleggssalater er basert på majones eller kremfløte, og er derfor veldig energirike.  Foto: Chris Rout / Alamy/All Over Press
PÅLEGGSSALATER: Mange påleggssalater er basert på majones eller kremfløte, og er derfor veldig energirike. Foto: Chris Rout / Alamy/All Over Press Vis mer

LES OGSÅ: - Et av de absolutt mest usunne påleggene

Sjekk varedeklarasjonen 

Dersom du ønsker å unngå pålegg som inneholder skjulte ingredienser som salt, fett, sukker og stivelse anbefaler Liane deg å ta en titt på varedeklarasjonen. 

- Det holder ikke å stole på det du ser på reklame eller det som står skrevet på emballasjen, da dette kan være misvisende. 

- Selv om det står at produktet for eksempel inneholder 40 prosent mindre fett eller sukker, betyr det ikke nødvendigvis at det er sunt – der kan nok mange gå på en smell. Derfor anbefaler jeg deg å heller sjekke varedeklarasjon på baksiden. 

Dette er Eidsmo Flesjø enig i. 

- Når du sjekker varedeklarasjonen er det en fordel at produktet har en kort ingrediensliste og inneholder naturlige råvarer. 

- De finnes ofte flere varianter å velge i av de ulike påleggene, så et pålegg kan finnes i både en sunn variant og en mer usunn variant. Her er noen eksempler på hva du bør velge: 

  • Velger du leverpostei, velg den med høyt innhold av protein og jern.
  • Velger du kjøttpålegg, velg den med høyt innhold av rent kjøtt.
  • Velger du syltetøy, velg den med mest bær og minst tilsatt sukker.
  • Velger du peanøttsmør, velg den med høyt innhold av nøtter.
     

Er det greit å spise de usunne påleggene et par ganger i uken? 

- En fin regel er å spare de litt mer usunne påleggene til helgen - alt med måte. Varier også med tilbehøret og bruk gjerne fine farger til å toppe brødskiven eller knekkebrødet med, sier hun. 

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: