FÅ MER AV D: Du klarer ikke drikke nok melk til å dekke D-vitaminbehovet ditt - men sammen med fet fisk og ti minutter ute i sola er du på god vei til god helse.
FÅ MER AV D: Du klarer ikke drikke nok melk til å dekke D-vitaminbehovet ditt - men sammen med fet fisk og ti minutter ute i sola er du på god vei til god helse. Vis mer

D-vitamin

Har du kuttet ut melka? Les dette!

Så mye D-vitamin trenger du - og slik får du det til.

Da du var liten, fikk du all den D-vitaminen du trengte gjennom melk. Nå som du er voksen, ville du ifølge Institute of Medicine være nødt til å drikke enorme mengder for å få i deg nok bare via melk.

Kanskje er du en av de som har sluttet å drikke melk? Da må du få i deg D-vitamin på andre måter. Helsefordelene er mange, ifølge WomansHealthMag.com

Ifølge doktor Michael F. Holick, som leder forskningsgruppen som spesialiserer seg på vitamin D, hud og beinbygning ved Boston University School of Medicine, kan D-vitaminet redusere sykdomsrisikoen.

Kreft

- Vitamin D regulerer cellevekst, sier Holick.
- Hvis en celle blir unormal eller ondartet, prøver vitamin D å normalisere den. Hvis det ikke virker, prøver den å drepe cellen ved å blokkere blodtilførselen til cellen.

Uten nok D-vitamin kan ikke kroppen handle raskt nok. Forskning viser at dette gjelder for kreft i bryst og tarm, men blant annet ikke for kreft i eggstokkene eller strupen. Ifølge Holick har de med høyere D-vitaminnivåer større grunn til å håpe på et langt liv.

Autoimmune sykdommer

Sykdommer som lupus og mulitppel sklerose (MS) rammer flere kvinner enn menn, men risikoen kan reduseres med D-vitamin. Amerikanske forskere antyder at immunforsvaret kan bli sterkere hos personer som får i seg tilstrekkelige mengder D-vitamin.

Den nye undersøkelsen viser at personer som hadde de laveste nivåene av vitaminet i blodet, oftere ble rammet av luftveisinfeksjoner. Studien er nettopp publisert i JAMAs Archives of Internal Medicine.

Risikoen var enda høyere for personer med kroniske luftveislidelser, som astma og emfysem, en sykdom som ødelegger fungerende lungevev, ifølge forskning.no.

LES OGSÅ: Melk kan beskytte mot diabetes 2

Bensykdommer

D- vitaminet gir oss et sterkt skjelett og regulerer kalkbalansen i kroppen, så et variert kosthold med nok av dette vitaminet vil være gunstig.


Uttalt mangel på D-vitamin kan forårsake rakitt, såkalt «engelsk syke», særlig hos barn. Denne alvorlige tilstanden gir et mykt og misformet skjelett. I en del tilfeller kan myke knokler (osteomalaci) inntreffe hos voksne. Også beinskjørhet (osteoporose), som gir lavere beinmasse og betydelig økt risiko for blant annet brudd, kan forårsakes av vitamin D-mangel.

Depresjon

Mange eksperter mener at å øke D-vitamininntaket kan hjelpe mot depresjon. En studie i The Journal of Clinical Endocrinolgy & Metabolism viste at kvinner med lave verdier av D-vitamin har dobbelt så stor risiko for å ende opp med en depresjon.

Hjertesykdom

Det finnes studier som tilsier at D-vitamin kan redusere risikoen for å utvikle både nervesykdommen multippel sklerose, diabetes og hjerte-karlidelser, ifølge forskning.no

LES OGSÅ: Vitaminet du ikke bør droppe

Slik får du i deg nok

Spis fet fisk! Vi får i oss vitamin D dels når vi er ute i sollys, gjennom maten vi spiser, eller eventuelt som tilskudd i form av tran eller tabletter. Gode kilder er laks, ørret, sild og makrell, altså fet fisk, skriver forskning.no

10 minutter i sola

Men vær forsiktig i sola. Det er de første minuttene er de viktigste for vitamin D-produksjonen. Om sommeren danner blek norsk hud tilstrekkelig mengder vitamin D på om lag 10 minutter. I perioden mai til september vil sollyset kunne dekke vitamin D-behovet for de som ferdes regelmessig ute. Det er vinteren som er utfordringen, fra oktober til april er det ingen futt i solen med hensyn til D-vitamin.

Andre gode D-vitaminkilder:
  • Tunfisk i vann
  • Sardiner i olje
  • D-vitaminberiket melk
  • Okse-/kalvelever
  • Eggeplommer
  • Ost

  • Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

    Saker spesielt utvalgt for deg: