Treningsskader

Har du løpt på deg en strekk?

Her er årsaken til at det er fort gjort å få treningskader akkurat nå.

VONDT I KNEET: Har du nettopp tatt opp treningen igjen etter ferien, vær forsiktig så du ikke pådrar deg en treningsskade. Foto: All Over Press
VONDT I KNEET: Har du nettopp tatt opp treningen igjen etter ferien, vær forsiktig så du ikke pådrar deg en treningsskade. Foto: All Over Press Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Du åler deg inn i løpetightsen og forsøker å ignorere at den sitter merkbart trangere enn før ferien.

Smådesperat legger du ut på en ekstra lang løpetur.

Og akkurat her er det bokstavelig talt mange av oss som trår feil.

LES OGSÅ: Derfor bør du løpe i terreng

60 prosent skader seg

- Det er veldig vanlig å pådra seg en treningsskade rett etter ferien, forteller personlig trener Inge Thomas Ravlo, treningsfaglig ansvarlig for Studioday-kjeden til KK.no.

Han har i mange år veiledet personer som har pådratt seg treningskader.

Ifølge eksperten er det faktisk flere av dem som trener jevnlig som får skader.

- Dessverre viser statistikken at det gjelder rundt 60 prosent av dem som trener aktivt, sier Ravlo.

Årsaken til at så mange får treningskader i ukene etter sommerferien, er at man begynner for hardt.

Han mener det er avgjørende å bygge stein på stein, og ha en gradvis tilnærming til hard trening.

LES OGSÅ: Gjør du denne løpetabben?

START ROLIG: Har du ikke trent noe særlig i sommer, kan det være lurt å starte rolig med å gå i raskt tempo de første øktene.  Foto: All Over Press
START ROLIG: Har du ikke trent noe særlig i sommer, kan det være lurt å starte rolig med å gå i raskt tempo de første øktene. Foto: All Over Press Vis mer

Betennelser og strekk

Etter flere uker med sol, kos og ikke noe trening, er musklene og formen naturlig nok blitt noe svekket.

- Mange glemmer dette, og går i gang med akkurat samme mengde trening som før ferien, sier Ravlo.

De vanligste treningskadene er ifølge Ravlo betennelser og forstrekkninger i ledd og sener.

- Det typiske er at det skjer etter støt, for eksempel ved spensttrening, for tunge vekter som løftes upresist og i overdrevent mange serier, forteller han.

Ravlo legger til at monotone belastninger som jogging på asfalt, også er blant de vanligste grunnene til treningskader.

LES OGSÅ: Svetter du mye?

Ikke yt alt du har

Så hvordan skal man trene for ikke å gå for hardt ut?

- Start med en god oppvarming og ikke yt mer en mellom 60 og 70 prosent av hva du maksimalt klarer, råder Ravlo.

I tillegg bør treningsøktene være litt kortere, inntil du kjenner at formen er tilbake.

Ravlo minner dessuten om viktigheten av styrketrening.

Hopp aldri over de grunnleggende øvelsene rundt knær og rygg, advarer han og forklarer hvordan det henger sammen.

- Sterke knær bygges ved å trene øvelser for bakside lår, utfall og terrenggåing, ikke ved tunge knebøy, sier Ravlo.

LES OGSÅ: Få bedre effekt av styrketreningen

TØY OG BØY: Husk å varme opp kroppen, helst i 10 minutter før du begynner løpeturen.  Foto: All Over Press
TØY OG BØY: Husk å varme opp kroppen, helst i 10 minutter før du begynner løpeturen. Foto: All Over Press Vis mer

For intensivt og for lenge

Treningsekspert i Huffington Post, Jason Saltmarsh, mener i likhet med Ravlo at det er to hovedgrunner til at så mange får treningskader.

- Det er at man trener for intensivt og for lenge.

Saltmarsh mener det i tillegg er tre ting du bør passe på, spesielt om det er mye løpetrening du trener:

  • Forbered kroppen: Start med å gå i stedet for å løpe, dersom formen ikke er helt på topp. Prøv også skånsomme treningsformer som svømming, roing og sykling.
  • Bruk riktige sko: Finn et par som kjennes gode på foten og få gjerne hjelp til å velge riktige sko i en spesialbutikk. Og husk at de blir slitt, kanskje er det på tide med nye joggesko?
  • Strekk og bøy: Start økten med å tøye og varme opp kroppen i 10 minutter, før du starter.

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer