Treningsskader

Har du løpt på deg en strekk?

Her er årsaken til at det er fort gjort å få treningskader akkurat nå.

VONDT I KNEET: Har du nettopp tatt opp treningen igjen etter ferien, vær forsiktig så du ikke pådrar deg en treningsskade. Foto: All Over Press
VONDT I KNEET: Har du nettopp tatt opp treningen igjen etter ferien, vær forsiktig så du ikke pådrar deg en treningsskade. Foto: All Over Press Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Du åler deg inn i løpetightsen og forsøker å ignorere at den sitter merkbart trangere enn før ferien.

Smådesperat legger du ut på en ekstra lang løpetur.

Og akkurat her er det bokstavelig talt mange av oss som trår feil.

LES OGSÅ: Derfor bør du løpe i terreng

60 prosent skader seg

- Det er veldig vanlig å pådra seg en treningsskade rett etter ferien, forteller personlig trener Inge Thomas Ravlo, treningsfaglig ansvarlig for Studioday-kjeden til KK.no.

Han har i mange år veiledet personer som har pådratt seg treningskader.

Ifølge eksperten er det faktisk flere av dem som trener jevnlig som får skader.

- Dessverre viser statistikken at det gjelder rundt 60 prosent av dem som trener aktivt, sier Ravlo.

Årsaken til at så mange får treningskader i ukene etter sommerferien, er at man begynner for hardt.

Han mener det er avgjørende å bygge stein på stein, og ha en gradvis tilnærming til hard trening.

LES OGSÅ: Gjør du denne løpetabben?

Betennelser og strekk

Etter flere uker med sol, kos og ikke noe trening, er musklene og formen naturlig nok blitt noe svekket.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer