MAGEFETT: Det handler ikke bare om hvor mye du veier, men også hvor du lagrer fettet, og du vil i hvert fall ikke lagre det på magen. Dette er nemlig det farligste fettet. Foto: cunaplus - Fotolia
MAGEFETT: Det handler ikke bare om hvor mye du veier, men også hvor du lagrer fettet, og du vil i hvert fall ikke lagre det på magen. Dette er nemlig det farligste fettet. Foto: cunaplus - FotoliaVis mer

Magefett

Har du målt midjen din?

Magefettet øker, spesielt blant unge norske kvinner.

Magen er kanskje den kroppsdelen flest kvinner er misfornøyde med, og ønsker å gjøre noe med. 

Men visste du at det også er den kroppsdelen mange av oss burde gjøre noe med?

Og det er ikke av estetiske grunner, magefettet er det mest skadelige fettet og i tillegg er det slik at stadig flere unge norske kvinner har nettopp for mange kilo akkurat her.

LES OGSÅ: Derfor blir du ikke kvitt magefettet

Gjør størst skade

Ifølge overlege Jøran Hjelmesæth, leder av Senter for sykelig overvekt ved Sykehuset i Vestfold og professor ved Universitetet i Oslo, er det fettet i buken som er mest hissig og ustabilt.

Her lagrer fettet seg raskt, og gammelt fett frigjøres lett, som gjør at det hele tiden påvirker fettnivået i blodet.

– Magefettet ligger ofte mellom organene, innenfor tarmene og rundt tarmsystemet, og dette fettet gjør mer skade på innsiden av blodårene enn fettet som setter seg på rumpe og lår. Det fettet man har på rumpe og lår ligger mer som et lager til dårlige tider, og frigjøres ikke like lett som fettet på magen, sier han til KK.no.

– Når magefettet skilles ut i blodet, kan det blant annet forårsake åreforkalkning, og øke risikoen for diabetes 2 og hjerte- og karsykdommer.

Det kan også føre til kroniske betennelsessykdommer, nyreproblemer og hjerneslag.

Det er med andre ord ikke størrelsen på rumpe og lår, eller det tallet som vises på vekten du skal henge deg mest opp i, det er det fettet du lagrer på magen som har de største negative helseeffektene.

LES OGSÅ: Så mange kcal bør middagen ha

MÅL SELV: Du kan enkelt bruke et målebånd og måle livvidden din dersom du lurer på om du befinner deg i faresonen. Foto: All Over Press
MÅL SELV: Du kan enkelt bruke et målebånd og måle livvidden din dersom du lurer på om du befinner deg i faresonen. Foto: All Over Press Vis mer

80 cm-grensen

Nyere forskning har vist at å måle mengden magefett gir en bedre indikasjon på framtidig risiko for en rekke sykdommer, enn det en BMI-utregning gjør.

BMI tar nemlig ikke i betraktning hvor mye av din kroppsmasse som består av fett, og hvor mye som er muskler. Og den sier heller ingenting om hvor på kroppen du lagrer fettet.

Så i stedet for å gjøre en BMI-utregning på kalkulatoren, kan du enkelt ta fram et målebånd og måle omkretsen rundt livet ditt selv.

Dette vil gi deg en pekepinn på hvorvidt du har for mye fett rundt de indre organer, og om du befinner deg i faresonen.

– For kvinner er det anbefalt å ha et midjemål under 80 centimeter, forteller Hjelmesæth.

Måler du 80 centimeter eller mer rundt livet, har du noe økt risiko for blant annet diabetes og hjerte- karsykdommer.

- Har du et midjemål på 88 centimeter eller mer øker risikoen betraktelig, sier Hjelmesæth.

For menn er det 94 og 102 centimeter som er grensene, og dette er uavhengig av høyden din.

LES OGSÅ: Slik spiser du magen flat

USUNN: En ny norsk studie viser at personer med mye magefett, ofte får i seg mer hamburgere, pølser og kunstig søtet drikke enn mennesker med lite magefett. Foto: All Over Press
USUNN: En ny norsk studie viser at personer med mye magefett, ofte får i seg mer hamburgere, pølser og kunstig søtet drikke enn mennesker med lite magefett. Foto: All Over Press Vis mer

Nattmat og kunstig søtet drikke

Forholdet mellom omkretsen av midje og hofte gir et godt mål på magefedme, og ved den tredje Helseundersøkelsen i Nord-Trøndelag (HUNT 3) ble midje- og hofteomkretsen til over 50.000 deltakere målt. Det forteller professor ved NTNU og prosjektleder i HUNT, Kristian Midthjell.

– Det viste seg å være et økende problem mellom HUNT2 som ble gjort mellom 1995 og 1997, og HUNT3 som ble gjort mellom 2006 og 2008. Og økningen i livmål var større hos kvinner enn hos menn, mens body mass index økte mest hos menn. Vi vet ikke helt hvorfor det er slik, sier han til KK.no.

Disse dataene har så blitt brukt av forskere til en studie der spisemønstre til mennesker med og uten magefedme ble sammenlignet, og resultatene avslører noen tydelige forskjeller.

De personene som hadde mye magefett, viste seg å ha et lite inntak av grovt brød, frukt, bær og grønnsaker, men spiste heller mer pølser og hamburgere. I tillegg droppet de ofte frokost eller lunsj, men spiste oftere nattmat.

Kunstig søtet drikke viste seg også å være svært vanlig blant de med magefedme, faktisk drakk de hele 60 prosent mer kunstig søtet drikke enn de uten magefedme.

LES OGSÅ: Ned i vekt uten slanking

Fettet kommer først på magen

SUKKER OG FETT: Spiser du mye sukker og fett, er det mye lettere å få for mange centimeter rundt midjen. Foto: All Over Press
SUKKER OG FETT: Spiser du mye sukker og fett, er det mye lettere å få for mange centimeter rundt midjen. Foto: All Over Press Vis mer

Selv om denne studien kan tyde på at enkelte mat- og drikkevarer kan gi økt risiko for magefedme, trengs det langt mer forskning på området for å kunne si noe om eventuelle årsakssammenhenger mellom kosthold og magefett.

Hjelmesæth mener vi først og fremst bør tenke på mengdene vi spiser.

– Det er helt klart at magefedme har økt betydelig her til lands, og særlig blant unge kvinner. Dette kommer først og fremst av at man spiser mer enn man trenger, kombinert med at vi lever mindre aktive liv.

Når det er sagt, så er det selvsagt noen matvarer som det er lettere å spise for mye av enn andre. Skal du spise deg tjukk på blomkål for eksempel, så krever det at du spiser svært store mengder.

Men når det gjelder mer kaloritette matvarer med mye fett og sukker, så skal det langt mindre til før det blir for mye.

Det er ikke så mye som skal til for å gå opp i vekt, og noen er i tillegg genetisk disponerte for å legge raskt på seg.

Som regel er det slik at fettet legger seg først på magen og rundt midjen når man legger på seg.

- Men heldigvis er det ikke så mye som skal til for å minske magefettet heller, for det er også noe av det første som vil forsvinne når man går ned i vekt, forklarer Hjelmesæth.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: