VANSKELIG Å TRENE OM HØSTEN? Bruk et av våre tips for å få deg i gang! Hva med å spandere nytt treningstøy på deg selv? Foto: Getty Images
VANSKELIG Å TRENE OM HØSTEN? Bruk et av våre tips for å få deg i gang! Hva med å spandere nytt treningstøy på deg selv? Foto: Getty ImagesVis mer

Motivasjon

Har du mistet treningsmotivasjonen?

For mange er det tøft å holde treningen vedlike gjennom høsten. Her finner du forhåpentligvis inspirasjonen du trenger.

Dessverre så er det et faktum at sommeren anno 2012 er over. Morgenene og kveldene er mørkere, og dagene er gråere.

Om du ikke har opplevd det allerede i høst, er sjansen stor for at du vil gjøre det snart: Du kommer hjem fra jobb eller studier, spiser litt mat, tar en tur bortom sofaen før du skal på trening…men så kommer du deg jaggu ikke videre. Du mister all motivasjon, og blir sliten og trøtt. Så du blir der resten av kvelden. Og nok en treningsøkt gikk i vasken.

Og du innser at du er i ferd med å bli støttemedlem på treningssenteret ...

For mange kommer den ordentlige motivasjonen tilbake først i januar, når alle skal starte et nytt og bedre liv, men hvorfor ikke sette i gang allerede nå?! Nå er det tross alt mulig å være ute i behagelig temperatur, og få med seg litt av sollyset.

Her får du noen gode tips til hvordan du kan opprettholde motivasjonen til å trene, og «få en ny start».

LES OGSÅ: Slik lykkes du med treningen

1. Kjøp nytt treningstøy

Det er kanskje ikke mer som skal til enn en ny løpebukse eller nye treningssko for å få deg ut i marka eller inn på treningssenteret. Vi føler oss raskt mye bedre med nytt tøy på trening!

LES OGSÅ: Denne sports BH-en gir deg løft og kløft

2. Avtal med en venn

Lager du avtale om å trene med en venn er det vanskeligere å snike seg unna. Du hadde ikke vært særlig fornøyd om det var kompisen din som kom med en hvit løgn og kansellerte 45 minutter før avtalen deres?

Avtal minst en fast treningstid i uken, og gjerne flere. Eller allier deg med en gruppe som møtes for å trene regelmessig. Da vil du kjenne et sosialt press på å møte opp, og dette kan brukes som en motivasjonskilde.

LES OGSÅ: Skaff deg en virtuell treningsvenn

3. Tren når det er lyst ute

Hvis du har mulighet til å trene mens det er lyst ute, gjør det! En gang i uken vil det kanskje være mulig for deg å komme litt tidligere på jobben, for så å dra litt tidligere? Eller ta deg en liten treningsøkt midt på dagen.

LES OGSÅ: Eller bruk kaffepausen til trening

4. Variasjon i trening

Først og fremst er det viktig å variere treningen. Bytt gjerne mellom høyintensiv intervalltrening og mer moderate treningsøkter.

Hvis du har mulighet kan du ta de harde øktene på dager det er fint vær ute, og de lettere øktene når det er trist og grått ute. Bruk været til å gi deg energi.

Her er høstens hotteste treningsnyheter

5. Tenk på alt det positive!

Bruk litt tid på å tenke på hvorfor du trener, og bruk dette som motivasjon. Trening frigjør for eksempel endorfiner, vårt naturlige lykkehormon, og reduserer spenninger i kroppen. Du får en fin avkobling fra hverdagen, og blir sterkere både mentalt og psykisk. Du styrker immunforsvaret og forebygger blant annet hjerte- og karsykdommer, høyt blodtrykk, overvekt og diabetes type 2.

LES OGSÅ: Slik lykkes du med treningen

6. Sett deg et mål

Sett deg et mål til våren allerede nå, enten det er Sentrumsløpet i Oslo, eller et annet arrangement som er tidlig om våren. Sjekk terminlistene på Kondis.no (ekstern lenke).

Eller begynn treningen til KK-mila 2013 allerede nå! Datoen er bestemt!

Eller hva med disse rådene:
  • Kjøp deg en pulsklokke! Det er både inspirerende og motiverende å trene med pulsklokke
  • Last ned en app. Skaff deg en treningsapp, og la telefonen komme med den inspirasjonen du trenger
  • På tide med en ny spilleliste? De fleste er enige om at musikk under trening kan gi det lille ekstra dyttet for å få deg skikkelig i gang. På nettsidene til Women´s Health Magazine kan du laste ned flere spillelister, med musikk som vil holde deg motivert (ekstern lenke).

  • Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

    Saker spesielt utvalgt for deg: