FINNE ROEN?: Kanskje det kan hjelpe å slutte å tenke på alt du burde? Foto: All Over Press
FINNE ROEN?: Kanskje det kan hjelpe å slutte å tenke på alt du burde? Foto: All Over Press
Selvutvikling

Har du mye negative tanker?

Denne metoden kan hjelpe deg.

KK.NO: Bekymringskarusellen kjører helt av seg selv, og for en motor den har!

Alt vi burde gjøre, være … 

Men neste gang du kjenner bekymringsrynken over neserota, forsøk å tenke «det er bare en tanke». Det er rådet fra psykologen KK har snakket med.

LES OGSÅ: Du kan tenke deg lykkeligere

La det negative være

Det finnes et vell av ulike strategier for «hvordan få et bedre liv», og for psykolog Kerstin Jeding, er det tre bokstaver som står sentralt, nemlig ACT – Acceptance and commitment therapy.

Hovedtanken er ikke å forsøke å kvitte seg med negative tanker eller uro, men heller la følelsene være som de er, og bruke energi på det som kjennes viktig og verdifullt.

- Når du tilpasser deg din reelle situasjon og ikke lar deg styre av tanker om hvordan dagene dine burde være, blir du kvitt årsaken til stress, mener Jeding.

LES OGSÅ: Derfor er stress så skadelig

Det går over!

Om du for eksempel sover mindre enn du trenger, forsøk ikke å la det stresse deg.

Aksepter at du har en periode med dårlig søvn. Kompenser ved å gjøre andre ting som er bra for helsen, som å spise sunt og å trene mer.

Er du stresset? Tenk at «ok, så er jeg stresset nå. Men det er helt greit. Det går over». Høres det vanskelig ut? Jeding har utarbeidet en manual, det hun kaller en tretrinnsrakett:

LES OGSÅ: Dette kan hjelpe på søvnproblemene

KOBLE AV: Går du ofte rundt med litt høy puls, denne metoden kan hjelpe deg å stresse ned. Foto: All Over Press
KOBLE AV: Går du ofte rundt med litt høy puls, denne metoden kan hjelpe deg å stresse ned. Foto: All Over Press Vis mer

Trinn 1: Ta fe-testen

For et balansert liv må du mest sannsynlig velge vekk noe.

Hvordan ville livet ditt se ut om en god fe kunne trylle fram nøyaktig det du ønsket deg?

Spør deg selv: Hva er viktig for deg i jobben? Hva er viktig for deg i fritiden? Og når det gjelder helsen?

Svarene skal ikke handle om følelser som «jeg vil være lykkeligere», men være konkrete, som at du gjerne vil ha et bedre forhold til moren din, sykle tre ganger i uken eller ha tid til å gå en daglig tur uten annet formål enn å eksistere.

Svarene hjelper deg å prioritere og å bevege deg mot målet.

LES OGSÅ: Slik gjør stress deg eldre

Trinn 2: Lag et kakediagram

Nå vet du valgene dine, men hva må du endre på for å nå dem?

Finn ut av hvor mye tid du bruker på de forskjellige tingene i livet ditt. Tegn to sirkler ved siden av hverandre.

Del den ene inn i «kake­stykker» ut fra hvordan tilværelsen din faktisk ser ut. Hvor stor del bruker du på jobben, familien, mosjon, interesser, venner?

I den andre sirkelen tegner du fordelingen slik som du ønsker at den skal se ut. Hvordan er samsvaret mellom de to kakene? Skjær vekk og fyll inn! 

LES OGSÅ: Hva slags hodepine er det?

Trinn 3: Glem store, hårete mål!

Hvilke små forandringer kan tydeliggjøre at du har tatt et skritt i riktig retning, mot målet ditt?

Kanskje bør du bestemme deg for et klokkeslett på kvelden hvor du ikke skal gjøre flere plikter? Eller at du hver lørdag skal gjøre de yogaøvelsene du så i avisen?

Ikke slipp målet ut av syne selv om det er mye som distraherer. Det er ikke positive tanker eller følelsen av velbehag som får oss til å gjøre viktige ting – det er viljen til å gjøre det uansett hvordan det føles inni deg.

LES OGSÅ: Sovestilling kan påvirke helsen din

Og husk: Det å stresse ned må ikke bli enda et stressmoment. Ikke gjør et stort nummer av å finne mer tid til deg selv.

Noen mennesker trenger litt tid på å stresse ned, andre trenger mye. Å trøste seg med at det blir tid til å slappe av på Thailand-ferien er heller ingen løsning. Tenk at hver dag er full av muligheter til å koble ut og at selv fem små minutter kan utgjøre en stor forskjell.

Denne artikkelen ble opprinnelig publisert i KK 47.

Til forsiden