Middag

Har du noe av dette på tallerkenen?

Fløtegratinerte poteter og kraftige sauser er noe av det mer usunne du kan velge.

MIDDAG: Hva slags tilbehør du har til middagen kan ha mye å si for hvor sunn den er og ikke. Flotegratinerte poteter for eksempel, er supergodt, men veldig kaloritungt og energitett.  Foto: HLPhoto - Fotolia
MIDDAG: Hva slags tilbehør du har til middagen kan ha mye å si for hvor sunn den er og ikke. Flotegratinerte poteter for eksempel, er supergodt, men veldig kaloritungt og energitett. Foto: HLPhoto - Fotolia Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Er du en av dem som er litt for glad i pasta, ris, smørsauser og poteter i alle slags varianter? Vel, da er du ikke alene.

Det er viktig å kose seg med god mat, også i hverdagen, men den kan fort bli for kaloririk, og tilbehøret er ofte der de ekstra kaloriene ligger.

Spiser du for mye for ofte kan kostholdet ditt fort bli usunt, noe som igjen kan gå ut over helsen din.

Heldigvis kan du helt enkelt bytte ut det usunne tilbehøret med sunne alternativer uten å miste den gode smaken.

Her er ekspertens beste tips.

LES OGSÅ: Her er den ultimate middagen

Et sunnere alternativ

Her i Norge er det svært så innarbeidet med poteter til middagen, og vi spiser det i alle slags varianter. Og er det noe vi er spesielt glad i, så er det fløtegratinerte poteter og pommes frittes.

Ifølge Jeanette Roede, som er konseptsjef i Grete Roede AS, kan et fint alternativ til disse være ovnsbakte poteter med urter.

- Ovnsbakte poteter smaker kjempegodt om du topper dem med noen gode urter som for eksempel timian eller en rosmarinkvist. I tillegg kan du kutte opp noen andre rotgrønnsaker å ha i formen slik at du får en god blanding.

- Du kan også sprinkle litt olje over potetene for å få en fin farge og en god smak, men du trenger ikke bade dem heller. Lager du en slik form får du en fin erstatning som smaker supergodt, forteller hun til KK.no.

POTETER: Fløtegratinerte poteter smaker kjempegodt, men er dessverre svært usunt. Er du lur bytter du dem ut en gang i blant med ovnsbakte poteter.  Foto: azurita - Fotolia
POTETER: Fløtegratinerte poteter smaker kjempegodt, men er dessverre svært usunt. Er du lur bytter du dem ut en gang i blant med ovnsbakte poteter. Foto: azurita - Fotolia Vis mer

Poteter i seg selv er ikke usunt, men ifølge Roede er de ganske kaloririke og derfor har mengden du spiser mye å si.

- Når det gjelder ovnsbakte poteter så er det lett å forsyne seg mer enn man tror fordi det er vanskelig porsjonskontroll og øyemål. Derfor er det viktig å begrense seg. Blander du andre grønnsaker sammen med potetene før du en følelse av at det er mer mat.

- Jeg pleier å si at det er lurt å spise variert, og at man ikke skal ha poteter, ris eller pasta hver dag. Spis variert gjennom uken og bytt av og til ut med sunt tilbehør som for eksempel bønner, linser eller en ekstra god salat, forklarer hun.

LES OGSÅ: Tre grønnsaker du alltid bør velge

Lur inn mer grønnsaker

Det er ikke til å legge skjul på at mange av oss kunne vært flinkere til å spise både mer frukt og grønnsaker, og det spesielt til middag.

Roede forteller at et godt tips kan være å lage grønnsakssuppe og bruke grønnsaker som jevning i suppe i stedet for for mye smør og fløte. 

- Hvis du koker grønnsakene i suppen og så har dem i en stavmikser, blir dette en fin jevning du kan bruke for å få supper tykke. Dette er supergodt og enkelt. 

- En annen måte å få i seg nok grønnsaker er å lage en salat som du spiser ved siden av middagen. Du kan også kutte opp noen rå knaskegrønnsaker, eller servere kokte eller dampede grønnsake du liker og ha som tilbehør, sier hun. 

LES OGSÅ: Grønnsaker kan oppbevares én uke i kjøleskapet

SAUS: Saus inneholder mye fett og mange kalorier, og kan derfor fort gjøre middagen til en kaloribombe. Ifølge eksperten er det å la en skysaus et lettere alternativ.  Foto: dbvirago - Fotolia
SAUS: Saus inneholder mye fett og mange kalorier, og kan derfor fort gjøre middagen til en kaloribombe. Ifølge eksperten er det å la en skysaus et lettere alternativ. Foto: dbvirago - Fotolia Vis mer

Sunnere saus og dressinger

Som de fleste vet inneholder de aller fleste sauser mange kalorier og mye fett. Er man ekstra glad i saus kan middagen med andre ord bli alt annet enn sunn.

Dersom du vil ha et litt sunnere alternativ til saus mener Roede sjysaus er tingen.

- Sjysaus er  absolutt et bra alternativ. Dette smaker kjempegodt, kan smakstilsette på forskjellige måter. Sjysauser du får i pose er slettes ikke dårlig og dette passer perfekt om du har litt dårlig tid. 

Er det en ting vi bruker mye ved siden av maten så er det rømme. Vi bruker den til å lage rømmedressing til pizzaen, ved siden av fisken, til fredagstacoen og ikke minst som dipp.

Et enkelt triks for å gjøre kostholdet ditt litt sunnere er imidlertid å bytte ut rømmen med kesam - og da aller helst med mager kesam. Dette produktet inneholder knapt noe fett, men desto mer proteiner.

- Dersom du vil ha en kald dressing til middagen kan du bruke kesam eller naturell yoghurt som du blander med litt sitron, salt, pepper og urter.  Dette passer perfekt både til kjøtt og fisk, og er et sunnere alternativ enn rømme, sier Roede. 

LES OGSÅ: Bør du droppe saus til middag?

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer