<strong>SMERTER:</strong> Det kan være utallige årsaker til at an får smerter i korsryggen, men en sram hofteleddsbøyer er ofte en vanlig grunn. Foto: Science Photo Library
SMERTER: Det kan være utallige årsaker til at an får smerter i korsryggen, men en sram hofteleddsbøyer er ofte en vanlig grunn. Foto: Science Photo Library Vis mer

Stramme Hofteleddsbøyere

Har du ofte vondt i korsryggen?

Vanlig «tabbe» kan være årsaken til problemet.

Publisert
Sist oppdatert

KK.NO: Å ha vondt i korsryggen er slett ikke uvanlig, men kan likevel være svært plagsomt og smertefullt. 

Noen ganger kan smertene komme gradvis, mens i andre tilfeller kan det oppstå akutte og sterke smerter ved helt uskyldige og tilsynelatende lette belastninger. 

– Det er utallige årsaker til smerter i korsryggen. Av de pasientene jeg ser på klinikken er nok for lite bevegelse i hverdagen og mangel på trening de vanligste årsakene, sier kiropraktor ved Klinikk for Alle Storo, Sigmund Sagberg Andersen til KK.no.

Stram hofteleddsbøyer

Dette kan gjerne føre til at du ender opp med en stram hofteleddsbøyer som skaper smerter i korsryggen.

<strong>TRENINGSEKSPERT:</strong> Øystein Jensen er fysioterapeut og personlig trener på Artesia Trening, og gründer av treningssiden TrenHardt.com. Foto: KK
TRENINGSEKSPERT: Øystein Jensen er fysioterapeut og personlig trener på Artesia Trening, og gründer av treningssiden TrenHardt.com. Foto: KK Vis mer

– Vi bruker hofteleddsbøyeren stort sett hele dagen, og får en god del «juling» daglig. Den bør derfor tøyes jevnlig for å unngå at den trekker seg sammen og blir stram. 

– En svai rygg kan gi stramme hofteledssbøyere, men det kan også gå andre veien – at en stram hofteleddsbøyer vil kunne medvirke til korsryggplager fordi bekkenet blir tippet fremover. Dette vil igjen øke svaien i korsryggen og gi økt belastning i nedre del av ryggen, legger han til.

LES OGSÅ: Får du  vondt i ryggen av treningen?

Skyldes ofte for mye stillesitting

Også Øystein Jensen, som er fysioterapeut og personlig trener på Artesia Trening, og gründer av treningssiden TrenHardt.com, påpeker at smerter i korsryggen kan komme fra stramme hofteleddsbøyere. 

– Hofteleddsbøyeren er festet i korsryggen og vil derfor gi et konstant trykk i nedre del av ryggen dersom den er for stram. I tillegg blir man mindre bevegelig - noe som igjen fører til at man er mer disponert for skader, sier han til KK.no. 

Det vanligste symptomet på stramme hoftebøyere er diffuse smerter i korsrygg, og en følelse av å være sliten i ryggen eller «av i ryggen» som mange sier.

Selv om dette kan være noe genetisk betinget er det hovedsakelig et funksjonelt problem. Altså at det oppstår på grunn av noe man gjør feil i det daglige.

– Den feilen er ofte overdreven sitting! Stillesitting gjør at hoftene er konstant bøyd, noe som igjen fører til at hofteleddsbøyerne ikke strekkes ut i det daglige på en naturlig måte, forklarer fysioterapeuten. 

Han anbefaler derfor at du tar flere korte pauser i arbeidsdagen ved at du går litt rundt og strekker på deg i noen få minutter.

<strong>LITE BEVEGELSE:</strong> Mye stillesitting gjør at hoftene er konstant bøyd og kan derfor føre til at hofteleddsbøyerne blir for stramme. Foto: Scanpix/NTB
LITE BEVEGELSE: Mye stillesitting gjør at hoftene er konstant bøyd og kan derfor føre til at hofteleddsbøyerne blir for stramme. Foto: Scanpix/NTB Vis mer

Bevegelse er den beste løsningen for korsryggssmerter

Når vi opplever å ha vondt i ryggen er det nok mange som er snar med å strekke seg etter noe som kan døyve smertene. 

Men ifølge Andersen er det ikke alltid løsningen å ta smertestillende da dette kun fjerner symptomet, men ikke gjør mye med årsaken. 

<strong>EKSPERTEN:</strong> Sigmund Sagberg Andersen er kiropraktor ved Klinikk for Alle Storo. Foto: Privat
EKSPERTEN: Sigmund Sagberg Andersen er kiropraktor ved Klinikk for Alle Storo. Foto: Privat Vis mer

– Smertestillende satt i kombinasjon med behandling eller trening kan likevel være nødvendig. Å kartlegge årsakene til korsryggsmertene bør gjøres hos en spesialist, enten det er fysioterapeut, kirorpraktor, manuell terapeut eller lignende, sier han og legger til at det som regel ikke er noen raske løsninger for å få en velfungerende rygg. 

– I tillegg til behandling må pasienter også få veiledning til hvordan man skal prøve å unngå fremtidig feilbelastning som igjen vil forlenge sykdomsforløpet. 

Dette i form av riktig trening og uttøying, men ofte kreves det også en totalforandring av hvordan man belaster ryggen i hverdagen. 

– Dette er i mange tilfeller veldig vanskelig å kunne gjennomføre da disse plagene ofte kommer i forbindelse med jobb. Det å finne løsninger som kan medføre endringer i hverdagen er likevel fullt mulig.

Skyldes svært sjeldent noe farlig

Selv om stramme hofteleddsbøyere er en vanlig årsak til korsryggsmerter kan det også være andre grunner til plagene, som prolaps eller andre genetiske lidelser. Ifølge Jensen er det likevel viktig å huske på at disse smertene sjeldent er farlige og at bevegelse vil hjelpe på smertene i de aller fleste tilfeller. 

<strong>TØYNING:</strong> Riktig trening og god uttøying er viktig for å holde ryggen sunn og smertefri. Foto: © Kris Butler
TØYNING: Riktig trening og god uttøying er viktig for å holde ryggen sunn og smertefri. Foto: © Kris Butler Vis mer

– Dersom man derimot har en følelse av nummenhet eller følelsesløshet i benet, eller sliter med kontrollen på vannlating/avføring i forbindelse med korsryggsplager, så må man sporenstreks til lege, påpeker han.

Han gjør også oppmerksom på at man sjelden har et korsryggsproblem eller et hofteproblem isolert sett. Dersom du har problemer med hofta så har du som regel også et korsryggsproblem og vice versa. 

– Hva som forårsaker det ene eller andre kan være vanskelig å finne ut av på egenhånd. Oppsøk noen som vet hva de prater om og få kyndig veiledning, legger han til.

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer