<strong>UBEHAGELIG:</strong> Det er få ting som er så ubehagelig som en ekstremt stappmett mage. I denne artikkelen får du tips til hvordan du kan løse problemet.  Foto: Thinkstock
UBEHAGELIG: Det er få ting som er så ubehagelig som en ekstremt stappmett mage. I denne artikkelen får du tips til hvordan du kan løse problemet. Foto: Thinkstock Vis mer

Julemat

Har du overspist, igjen?

Slik får du bukt med en overmett mage.

Publisert
Sist oppdatert
De fleste av oss har nok for vane å spise litt mer enn vi pleier i i høytiden. Det er jo så fort gjort – særlig når det står så mange herlige fristelser fremme på middagsbordet.

Resultatet blir da en fullstappet og særdeles ubehagelig mage, som lager lyder og plager deg – gjerne til langt på natt. Ikke deilig, hvertfall når du egentlig skal prøve å kose deg.

Heldigvis finnes det noen kjappe løsninger på problemet, som også vil kunne forbedre fordøyelsesprosessen.

LES OGSÅ: Tallerkenfargen avgjør hvor mye du spiser

En spasertur kan hjelpe

Når skaden har skjedd og du har overspist, kan for eksempel en liten spasertur rundt 20 minutter etter matinntaket dempe metthetsfølelsen og få måltidet til å «synke» litt kjappere, skriver helsenettstedet FitSugar.com.

En rolig spasertur rundt nabolaget eller blokka kan nemlig hjelpe til med å dempe/få ut ekstra gass i magesekken.

Moderat fysisk aktivitet vil også minske trykket på innvollene og redusere den ukomfortable, oppblåste følelsen. I tillegg vil det få i gang blodsirkulasjonen, som igjen vil kunne forbedre fordøyelsen.

Her får du flere gode råd for en overmett mage:


1. Mat som får i gang fordøyelsen

Hvis du fortsatt takler tanken på mat, kan det å spise en liten porsjon papaya, ananas, eller yoghurt cirka 30 minutter etter hovedmåltidet hjelpe til med å få i gang fordøyelsen.

Ananas er for eksempel rikt på enzymet bromelain, som hjelper til med å bryte ned protein, noe som gjør det enklere for kroppen din å fordøye maten.

LES OGSÅ: Derfor bør du spise suppe før middag

2. Drikk grønn te

Hjelp kroppen med å kutte ned på fettopphoping og kolesterol-nivåer ved å drikke litt grønn te under eller rett etter måltidet ditt.

Som KK.no tidligere har skrevet har studier vist at grønn te inneholder visse typer polyfenoler (antioksidanter) som kan hjelpe til med å bryte ned fett, og dermed senke kolesterolnivå og BMI.

LES OGSÅ: Spiser du for store porsjoner?

3. Ikke legg deg ned

Ja, det er fristende å legge seg ned på gulvet eller sofaen etter at du har spist deg stappmett, men dette hjelper faktisk ikke!

Vent med å legge deg ned til minst tre timer etter at du har inntatt måltidet.

Legger du deg ned før risikerer du mer sure oppstøt og halsbrann, siden magesaftene- og syren på dette tidspunktet er godt i gang med fordøyelsen av maten.

Denne artikkelen har tidligere vært publisert på KK.no, men har blitt funnet frem for å glede nye lesere.

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer