GODT OG SUNT: Bytt ut potet-fries med gulrot-fries. Foto: Stine Okkelmo
GODT OG SUNT: Bytt ut potet-fries med gulrot-fries. Foto: Stine Okkelmo Vis mer

Kjøkkentriks

Har du prøvd gulrot-fries?

Sunt og godt alternativ til potetvarianten.

KK.NO: Pommes frites, french fries, chips - kjært barn har mange navn. Og det er få som ikke liker denne varianten av poteter.

Men har du tenkt på at det går an å lage gulrot-fries?

Ikke bare smaker de veldig godt, men de har også høyere næringsverdi enn potet-fries, fordi gulroten inneholder fiber og betakaroten, og dessuten er kalorifattig.

Ok, det skal sies at du får mest antioksidanter fra gulroten om du spiser den kokt eller som suppe.

Men hvis alternativet er potet-fries, er gulrot-fries et bedre valg. Og du kan jo også lage en blanding av potet-fries og gulrot-fries, om du føler at burgermåltidet eller fish n'chips-middagen ikke blir den samme uten poteten.

LES OGSÅ: Knallgode burgere uten rødt kjøtt

1. Skrell gulrøttene og skjær dem opp i lange strimler. Foto: Stine Okkelmo
2. Legg dem på bakepapir i en ildfast form, og dekk dem med et tynt lag matolje (oliven-, solsikke- eller rapsolje fungerer bra). Krydre med salt, pepper og eventuelt urter, paprikapulver e.l. Stek i 20 minutter i ovnen på 200 grader. Foto: Stine Okkelmo
3. Rund av med 5 minutter på grilleffekt i ovnen. Da får du gylne og fine gulrot-fries. Foto: Stine Okkelmo

Flere burgertips? Sjekk denne burgermenyen!

I ovnen er sunnere

Vi skal innrømme at du ikke får skikkelig sprø fries av å steke dem i ovnen på denne måten - det gjelder uansett om det er snakk om potet-fries eller gulrot-fries.

Da er det frityrgryte som gjelder, og skal det gjøres på den erkefranske måten, skal de faktisk frityrstekes i to omganger.

Godt, men ikke fryktelig sunt. Den ovnsstekte varianten er et mye bedre alternativ slik sett.

Tips! Å lage fries av søtpotet er også veldig godt (og sunt)

 

 

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop