KNUTEKÅL: Foreløpig ganske sjelden på norske kjøkkenbenker, men ifølge The Daily Mail er knutekålen en supergrønnsak som inneholder svært mange gunstige næringsstoffer. Foto: StockFood
KNUTEKÅL: Foreløpig ganske sjelden på norske kjøkkenbenker, men ifølge The Daily Mail er knutekålen en supergrønnsak som inneholder svært mange gunstige næringsstoffer. Foto: StockFood Vis mer

Knutekål

Har du prøvd knutekål?

Blir kalt den nye «supergrønnsaken».

KK.NO: Har du hørt om knutekål?

Navnet høres kanskje ikke så kjent ut, og vi er nok mest kjent med kåltypene sommerkål, kinakål og grønnkål. Sistnevnte er utnevnt til noe av det sunneste vi kan spise, men ifølge ekspertene er knutekålen en verdig konkurrent.

LES OGSÅ: Spis 100 gram kål om dagen

Slik ser den ut

Selv om den er relativt ny på markedet i Norge, har knutekålen faktisk vært på kjøkken verden over siden den oppstod nordvest i Europa på 1500-tallet.

Og den har mange helsegunstige egenskaper og flere bruksområder, skal vi tro ekspertene.

RØD ELLER GRØNN: Slik kan den også se ut. Knutekålen fins både som grønn og rød, og begge dyrkes i Norge. Foto: StockFood
RØD ELLER GRØNN: Slik kan den også se ut. Knutekålen fins både som grønn og rød, og begge dyrkes i Norge. Foto: StockFood Vis mer

- Smaken er mild og fin, og ligner på en blanding av nepe og kålrot, sier Toril Gulbrandsen, matfaglig rådgiver hos Opplysningskontoret for frukt og grønt.

Knutekål forekommer i flere varianter. Vanligst er den lysegrønne med flere kraftige uavhengige bladfester som vokser fra knollen, og en rødblå med noe tynnere bladfester. Felles for begge er at de har hvitt fruktkjøtt med fast og sprø konsistens når de er rå.

- Knutekål er en videreutvikling av vill kål, sier Gulbrandsen.

Ifølge rådgiveren er knutekålen et godt alternativ til andre kålsorter og rotgrønnsaker, og egner seg blant annet godt som tilbehør til middagen.

Det engelske navnet for grønnsaken er «kohlrabi», og i Tyskland kalles den «kålrabi». Norges kålrabi, eller kålrot, er derimot en annen grønnsak som ikke må forveksles med knutekålen.

LES OGSÅ: Seks grønnsaker med høyt proteininnhold

Derfor er den bra for oss

Camilla Andersen er ernæringsfysiolog i Frukt.no, og forteller at grønnsaken har flere gunstige helsefordeler.

- Knutekålen har et høyt innhold av kostfiber, noe som er gunstig for fordøyelsen vår, sier hun.

Ifølge Opplysningskontoret for brød og korn fungerer kostfiber også som føde for de helsebringende bakteriene i tarmen. Dessuten er kostfiber gunstig for blant annet blodsukkeret og kolesterolet, og omdannes ikke til glukose som andre karbohydrater. Kostfiber kan også forhindre forstoppelse.

Andersen forteller dessuten at knutekål er en kilde til folat og kalium.

STABIL MAGE: Knutekål inneholder en del kostfiber, som påvirker tarmfloraen vår. Det kan ha positiv effekt på fordøyelsen vår. Foto: Colourbox
STABIL MAGE: Knutekål inneholder en del kostfiber, som påvirker tarmfloraen vår. Det kan ha positiv effekt på fordøyelsen vår. Foto: Colourbox Vis mer

- Folat bidrar blant annet til å redusere tretthet og utmattelse, sier eksperten.

B-vitaminet folat er også nødvendig for at arvestoffet, DNA, skal kunne kopieres.

Folat er i tillegg viktig for celledelingen, inkludert dannelse av røde blodceller og syntese av proteiner. Det er dessuten viktig at gravide får i seg nok folat for at fosteret skal utvikle seg normalt under svangerskapet. Mangel på folat er knyttet til ryggmargsbrokk og mangelfull utvikling av hjernen.

Kalium på sin side bidrar, ifølge Andersen, til normalt blodtrykk. Og ifølge Apotek 1 er kalium et viktig mineral for syrebase-balansen i kroppen, og for at nerver, muskler og nyrer skal fungere normalt.

Camilla Andersen er ernæringsfysiolog med mastergrad fra Universitetet i Oslo, samt gründer og daglig leder av Somebody.no. Foto: SomeBody/Martin Andersen
Camilla Andersen er ernæringsfysiolog med mastergrad fra Universitetet i Oslo, samt gründer og daglig leder av Somebody.no. Foto: SomeBody/Martin Andersen Vis mer

Ernæringsfysiologen i frukt.no forteller videre at knutekål har lavt nivå av energi og fett, og er rik på vitamin C.

- Vitamin C styrker immunsystemet og øker opptaket av jern fra andre matvarer, legger Andersen til.

Mette Svendsen er klinisk ernæringsfysiolog ved Oslo Universitetssykehus. Hun ønsker ikke å erklære knutekålen for en «supergrønnsak». Hun mener det er viktig med variasjon, og at de fleste grønnsaker utfyller hverandre. 

Hun slutter imidlertid opp om at knutekålen er rik på vitaminer, noe som er gunstig for helsen.

- Vitamin C er et vannløselig vitamin som vi trenger å få tilført gjennom maten vi spiser hver dag. Det er også en antioksidant som kan beskytte mot skadelige prosesser i kroppen, og vitamin C er viktig for dannelse, oppbygging og vedlikehold av blant annet hud, ben, bindevev, blodårer og sener i kroppen. 

LES OGSÅ: Er frosne grønnsaker sunnere enn ferske?

Slik kan du bruke den

Ernæringsfysiolog Svendsen forteller at enkelte reagerer på rå kålgrønnsaker, og at det derfor kan være lurt å koke knutekålen. Dessuten kan det være lurt å koke den i lite vann.

- Siden vitamin C er et vannløselig vitamin, vil noe av vitamininnholdet gå tapt hvis man koker kålen. Derfor er det best å koke den i lite vann eller bake den hvis du ikke kan spise den rå, sier Svendsen.

Hun tipser dessuten om at det er fint å ha i olje, nøtter eller avokado i for eksempel en salaten dersom du spiser den rå.

- Dette fettet er med på å øke opptaket av karotenoider som også finnes i kålen, tipset Svendsen.  

Toril Gulbransen i frukt.no mener knutekålen kan brukes på de fleste områder som kålroten, og minner om at den bør skrelles før bruk.

- Den er god smørdampet eller som stuing med litt muskat i, tipser dessuten matkonsulenten.

Knutekålens smak er mildere enn kålrot, ifølge Gulbrandsen, og det kan derfor lønne seg å tilsette krydder eller buljong i kokevannet.

Hun sier dessuten at kålen egner seg i wok, raspet som råkost eller som snacks delt i staver, servert med dipp, og Gulbrandsen tipser om å bruke knutekål som knutekålrøsti eller i grønnsakssuppe med reker.

LES OGSÅ: Grønnsaker alene er ikke nok

Bloggernes oppskrifter

Mona Ristesund Steinsland står bak matbloggen Mona´s Kjøkkenskriverier, og har flere spennende oppskrifter på sin blogg. Også hun har også oppdaget den «ukjente» knutekålen.

Hun har laget en kremet knutekålmos, og anbefaler den som tilbehør til kjøtt eller kraftfullt fiskekjøtt som breiflabb, brosme eller kveite.

Til mosen trenger du:

  • En knutekål
  • Vann til damping
  • Smør
  • Matfløte
  • Salt

Gjør slik:

  • Kutt knutekål i små terninger på ca. én centimeter. Terningene dampes møre i en kasserolle med damprist. Vannet skal nå opp til risten.
    - Det tar cirka 25 minutter å få dem helt møre med denne størrelsen på terningene, skriver Mona.
  • Hell av vannet og mos knutekålterningene med en stamper sammen med litt smør.
  • Spe med litt matfløte.


Bloggeren minner om at knutekål inneholder mye vann, noe du vil se på konsistensen til mosen. Mona velger derfor å sette kasserollen med mosen tilbake på moderat varme, og la den dampe av samtidig som matfløten tykner mosen litt.

Smak til med litt salt.

LES OGSÅ: Ha grønnsaker i vaffelrøra

Gratinert knutekål

Også Gry Nordvik Karlsen, som står bak matbloggen Grys Kjøkkenskriverier har tatt i bruk knutekålen. Hun har laget en gratinert variant, også kan brukes som tilbehør til kjøtt eller fisk.

Til gratengen trenger du:

  • En knutekål på ca. 700 gram (ca. 400 gram nettovekt)
  • 150 gram god ost
  • 1,5 dl fløte
  • Ett egg
  • 1-2 ts muskat
  • 1 ts salt
  • ½ ts grovmalt pepper
SOM GRATENG: Gry Nordvik Karlsen har laget gratinert knutekål, og mener den passer like godt som tilbehør til kjøtt som en vegetarrett med salat og godt brød til. Foto: gryskjokken.no
SOM GRATENG: Gry Nordvik Karlsen har laget gratinert knutekål, og mener den passer like godt som tilbehør til kjøtt som en vegetarrett med salat og godt brød til. Foto: gryskjokken.no Vis mer


Gjør slik:

  • Skrell og del knutekålen i biter
  • Kok den i lettsaltet vann til den er mør, det tar ca. 15 min
  • Hell ut vannet, og ha knutekålen over i en ildfast form
  • Rasp så opp ost og muskat
  • Rør sammen egg, fløte, muskat, salt og pepper
  • Hell blandingen over knutekålen
  • Fordel osten over og stek knutekålen i ca. 20 minutter, eller til den er gylden, på 200 grader i forvarmet ovn


- Knutekålen kan brukes som et alternativ til potet eller som en vegetarrett med salat og brød til, skriver Gry.

Selv serverer hun gratengen som smakfullt tilbehør til stekt lam og mandelpoteter.

Oppskrifter er gjengitt etter tillatelse fra bloggerne.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: