OVERDREVENT: For mye av det gode er sjeldent bra. Overdriver du treningen kan du risikere å miste mensen, som igjen fører med seg negative konsekvenser. Foto: Scanpix
OVERDREVENT: For mye av det gode er sjeldent bra. Overdriver du treningen kan du risikere å miste mensen, som igjen fører med seg negative konsekvenser. Foto: Scanpix
Mensen Uteblir

Har du trent bort mensen?

Kan være skadelig for skjelett og fertilitet.

KK.NO: Et sunt og aktivt liv er viktig for å opprettholde en god helse, og dette er noe vi har fått et stadig større fokus på.

Vi er mer opptatt av å spise riktig og næringsrik mat, og vi er mer opptatt av at kroppen får nok mosjon og bevegelse. 

Dette har resultert i at stadig flere jenter har åpnet øynene for styrketrening, og vi poster med glede bilder av våre nytrente kropper på sosiale medier med motiverende uttrykk som «strong is the new skinny».

Men medaljen har også en bakside, for det kan faktisk bli for mye av det gode.

Overdriver du treningen kan du risikere å bli overtrent, og i verste fall miste menstruasjonen – noe du absolutt bør ta som et faresignal. 

LES OGSÅ: Derfor får du ikke mensen

Stopper østrogenproduksjonen

– Ved intens trening mer enn cirka to timer per dag kan menstruasjonen stoppe opp. Hos noen kan det samtidig foreligge spiseforstyrrelser, for eksempel hos jenter som driver estetisk gymnastikk, sier professor og overlege ved kvinneklinikken på St. Olavs hospital, Mette Haase Moen til KK.no. 

BESATT: Blir treningen for intens kan det føre til at hormonproduksjonen stopper opp og mensen uteblir. Foto: Johan Alp/Scanpix NTB
BESATT: Blir treningen for intens kan det føre til at hormonproduksjonen stopper opp og mensen uteblir. Foto: Johan Alp/Scanpix NTB Vis mer

– Dette skjer fordi impulsene fra hypofysen i hjernen (FSH og LH) til eggstokkene stopper opp, de går i en dvale uten hormonproduksjon og uten modning av egg, fortsetter hun.

Når østrogennivået blir for lavt stopper altså menstruasjonen opp.

Manglende eggløsning og menstruasjon fører selvsagt til at du ikke kan bli gravid, med det kan også få konsekvenser for skjelettet ditt.

– Forholdene blir da omtrent det samme som ved tidlig overgangsalder med tap av beinmasse på grunn av østrogenmangel. Østrogen hemmer beinnedbrytningen, og østrogentap øker nedbrytningen av skjelettet, forklarer hun.

Dersom du er aktiv med trening i ung alder og mister menstruasjonen i lange perioder kan det ifølge Norsk Helseinformatikk øke risikoen for å ikke oppnå forventet maksimal benmasse. Du vil derfor ha mindre benmasse «å gå på» når det aldersbestemte bentapet setter inn fra slutten av 20-årene.

LES OGSÅ: Advarer sterkt mot ny treningstrend

Risikerer beinskjørhet

Østrogennivået kan altså påvirkes av for mye trening eller for lite mat. Kvinner skal ha litt fett på kroppen og bør helst ikke ha en fettprosent lavere enn 20, blir den for lav kan det føre med en rekke helsemessige konsekvenser. 

Kroppen vår er nemlig avhengig at et normalt nivå av østrogen for å ta opp kalsium – som er viktig for skjelettet vårt.

FOR TYNN: Kvinner bør helst ikke ha en fettprosent lavere enn 20, blir den for lav kan det føre med en rekke helsemessige konsekvenser. Foto: Sara Johannessen / SCANPIX
FOR TYNN: Kvinner bør helst ikke ha en fettprosent lavere enn 20, blir den for lav kan det føre med en rekke helsemessige konsekvenser. Foto: Sara Johannessen / SCANPIX Vis mer

Dersom du får beinskjørhet, eller lav benmasse og beinmineraltetthet øker du også risikoen for stressbrudd. Dette er brudd som ofte forårsakes av overbelastning, og som ikke er uvanlig i forbindelse med idrett.

Oppsøk lege etter 3-6 måneder

Dersom menstruasjonen uteblir, er dette altså et signal som bør tas på alvor.

– Det mest fornuftige vil være å redusere aktiviteten, men det kan jo være vanskelig. Etter tre til seks måneder bør det søkes lege for å utelukke at det er andre årsaker til stopp i menstruasjonen, anbefaler Moen og legger til: 

– Det kan bli aktuelt å erstatte hormontapet på samme måte som man behandler kvinner i overgangsalderen. Er det prevensjonsbehov, kan en p-pille være aktuell, men det bør nok ikke være den svakeste typen. Det må være en som inneholder 30 mikrogram østrogen, forteller gynekologen.

Til forsiden