Samme hvor bra maten er på restaurant; vi blir sure om vi ikke får betale kjapt.
LindaStølen
Image Source
Publisert Sist oppdatert
Treig service ødelegger matgleden vår. Professor Kai Victor Hansen ved Universitetet i Stavanger har i årevis forsket på hva som er viktig for oss når vi spiser ute.
Dette betyr mest for oss på restaurant:
Hvordan mat og drikke smaker.
Hvordan det ser ut i lokalet.
Atmosfæren i lokalet.
Hvem vi spiser sammen med.
Hvordan servicen er.
Det som har overrasket mest er hvor mye omstendighetene rundt betalingen har å si for hvor fornøyde vi er med restaurantbesøket.
- Mange spisegjester synes de må vente lenge før de får gjort opp for seg. Selv om alt ellers har vært bra, er dette avgjørende for deres opplevelse av restaurantbesøket, fordi måltidet ender i irritasjon, sier Hansen i en pressemelding.
Vårt møte med de ansatte på restauranten er viktig.
- I noen restauranter har kelnerne ansvar for faste bord. Ikke alle gjester forstår dette, og synes dermed servicen er dårlig når de prøver å få oppmerksomheten til en kelner som ikke jobber ved deres bord, forteller professoren.
Gjestene kan fortsatt mene de har hatt en god opplevelse til tross for at det blir gjort feil med maten, så lenge feilen blir rettet opp og servicen ellers er bra.